Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,5" diskar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka 2,5" diskar MÅSTE få extern strömförsörjning när man väljer USB2... någon stans går väl gränsen där USB-portens ström inte räcker till. ??? Finns väl 3 olika hastigheter typ 4.200 / 5.400 / 7.200 på diskarna... är det de diskar som drar minst ström som orkar starta och vilka rekomenderar ni som har erfarenheter av USB2 ??

Paralellt till detta:

Finns det specar på hur mycket ström som USB2 ska ge och kan man lita på att Powerbook 12" med USB2 följer dessa.

Ursprungligen av [email protected]:

Vilka 2,5" diskar MÅSTE få extern strömförsörjning när man väljer USB2... någon stans går väl gränsen där USB-portens ström inte räcker till. ??? Finns väl 3 olika hastigheter typ 4.200 / 5.400 / 7.200 på diskarna... är det de diskar som drar minst ström som orkar starta och vilka rekomenderar ni som har erfarenheter av USB2 ??

Paralellt till detta:

Finns det specar på hur mycket ström som USB2 ska ge och kan man lita på att Powerbook 12" med USB2 följer dessa.

Här hittar du allt som är värt att veta om USB 2.0 och dess standard; http://www.usb.org/developers/docs

Med tanke på att den största och snabbaste 2.5" disken Hitachi 7K60 drar 5.5 watt vid 5 volt i uppstarten så innebär väl det att den behöver ca 0.25 ampere rätta mig om jag har fel, vilket är en bit ifrån 0.5 ampere som USB 2.0 klarar utav att leverera.

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-11 00:20

Jag skulle nog vilja säga att ingen 2.5" disk går att driva från USB porten om man inte har väldigt mycket tur. Välj firewire som klarar av att ge mer ström och dessutom är snabbare i praktiken.

Ursprungligen av molia:

Jag skulle nog vilja säga att ingen 2.5" disk går att driva från USB porten om man inte har väldigt mycket tur. Välj firewire som klarar av att ge mer ström och dessutom är snabbare i praktiken.

Kom igen nu hur får du till det att ingen 2.5" disk går att driva via USB porten då den snabbaste nu endast kräver hälften av strömmen som levereras enligt standarden. Sedan vill jag gärna se hur firewire 400 kan vara snabbare än USB 2.0. Bevisa det gärna med en länk eller två...

Ursprungligen av xplane:

Kom igen nu hur får du till det att ingen 2.5" disk går att driva via USB porten då den snabbaste nu endast kräver hälften av strömmen som levereras enligt standarden. Sedan vill jag gärna se hur firewire 400 kan vara snabbare än USB 2.0. Bevisa det gärna med en länk eller två...

USB 2 belastar ju processorn mer än Firewire och har en mängd nackdelar jämfört med FW400 & 800

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,844432,00.asp

http://www.barefeats.com/fire26.html

http://www.techtv.com/screensavers/supergeek/jump/0,24331,3393574,00.html

Firewire är helt enkelt en mer genomtänkt och avancerad interfacestandard än USB2. Med det inte sagt att USB2 är värdelöst. Fast datorvärlden och dess användare hade tjänat på om Intel satsat på FW400 och 800 istället för deras egna USB2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-11 12:25
Ursprungligen av xplane:

Kom igen nu hur får du till det att ingen 2.5" disk går att driva via USB porten då den snabbaste nu endast kräver hälften av strömmen som levereras enligt standarden. Sedan vill jag gärna se hur firewire 400 kan vara snabbare än USB 2.0. Bevisa det gärna med en länk eller två...

Om man inte har tur... En hårddisk drar i startögonblicket väldigt mycket mer än den gör under drift, det är just i detta startögonblick man får problem, många diskar lyckas inte dra igång. Men jag skall säga det till mina kunder nästa gång de kommer in en och gnäller på att det inte går med 2.5" hårddisk på USB port, att Xplane har har lovat att det går bra. Jag har sålt ganska många 2.5" chassi av olika märken och modeller. Hur många har du sålt?

Att USB är långsamt är inget jag behöver bevisa, det är enkelt för dig att testa själv. Skaffa ett combochassi till en hårddisk och gör egna tester.

Tekniska papper med siffor sägerinte alltid hur saker och ting fungerar i verkligheten.

Jag har inte kollar på Jazzpers länkar, men de säger säkerligen en hel del intressant du kan titta på själv.

Mitt exempel ovan med 7K60 60Gb motsäger ju inte ditt påstående med en högre startström men den ligger på ca 0.25A och det är en bit ifrån 0.5A som standarden levererar.

Ursprungligen av xplane:

Mitt exempel ovan med 7K60 60Gb motsäger ju inte ditt påstående med en högre startström men den ligger på ca 0.25A och det är en bit ifrån 0.5A som standarden levererar.

Effekt = spänning x strömstyrka
P = U x I

5,5W = 5V x I => I= 5,5/5 => I=1,1 A

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-11 13:03

Det är bra för dig om den hårddisken fungerar hemma hos dig, jag vet många som det inte fungerar för även om det enligt papperna skall göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 18:36

Min USB 2-HD låter bara tick, tick, tick när den är ansluten till USB 2-porten utan strömförsörjning. Den andra HD:n som har Firewire tuffar så klart på utan problem. Välj Firewire alltså.

Ligger nog något i detta Mondo - har du tips om en slimmad 2,5"-låda som ser ut som om den vore designad för PB12", typ samma metallfinish eller som baksidan av en högblankpolerad iPod G1-G3 ??? Av tidigare inlägg så börjar jag nu tveka över en USB2-variant om jag änndå kanske tvingas till en lös nätdel.

Snygg, LaCie

Tack Micke, fast jag tror att det finns lite att spara på att köpa lös låda och därtill en hårdisk från Styggapojken i Malmö, hur som LaCie-lådan ÄR trots detta helt klart snygg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 22:38

Köp något liknande PocketSmart Alu (Speedmania Pocket Combo). Den har både Firewire 400 och USB 2 och fungerar utmärkt.

1
Bevaka tråden