Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. skärmen till Imac 20"

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag undrar om Apples fristående 20" platta skärm är samma som sitter på Imac 20"? och är det någon som erfarenhet av både datorn/skärmen?

Kollar man på specarna så är det samma skärm på iMac 20" som Apple Cinema Display 20". Och dessa specar är bra mycket bättre än de för 15" och 17" iMac. Har inte så stor erfarenhet av iMac 20" men jag kan säga att bredvid dess 15 el 17"s dito är skärmen överlägset bättre. Skarpare, ljusstarkare, mindre vinkelkänslig, ja allt är egentligen bättre.

-Viewing angle (typical)
170° horizontal; 170° vertical
-Brightness (typical)
230 cd/m2
-Contrast ratio (typical)
350:1

Taget härifrån:
http://www.apple.com/imac/specs.html
http://www.apple.com/displays/acd20/

Och när det gäller iMacen håller jag med de som säger att det är vansinne att sätta en 20" skärm på en dator som inte kan uppgraderas. Skärmen kommer ju vara modern långt efter det att själva datorn känns gammal och trött.

Ursprungligen av Rickard A:

Och när det gäller iMacen håller jag med de som säger att det är vansinne att sätta en 20" skärm på en dator som inte kan uppgraderas. Skärmen kommer ju vara modern långt efter det att själva datorn känns gammal och trött.

Ja datorn i sig är ju omodern redan nu med tanke på prestanda, men jag sitter vanligtvis på en 17" PB... nu har jag fått ett par uppdrag som gör att jag behöver större skärmyta. Tänkte först på en PM G5 1.6, men ska jag ha en schysst 19" eller 21" så rusar priset iväg.

Imac:en landar ungefär på 24000:- med minne och allt och jag har hitills inte hittat något motsvarande, men det finns kanske någon där ute som kanske kan hitta en bättre combo åt mig? Jag vill INTE behöva gå över till PC... been there, done that.

  • Medlem
  • 2004-04-13 14:03
Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Ja datorn i sig är ju omodern redan nu med tanke på prestanda, men jag sitter vanligtvis på en 17" PB... nu har jag fått ett par uppdrag som gör att jag behöver större skärmyta. Tänkte först på en PM G5 1.6, men ska jag ha en schysst 19" eller 21" så rusar priset iväg.

Imac:en landar ungefär på 24000:- med minne och allt och jag har hitills inte hittat något motsvarande, men det finns kanske någon där ute som kanske kan hitta en bättre combo åt mig? Jag vill INTE behöva gå över till PC... been there, done that.

Hmmm. det handlar väl om payback. Om 25 000 kr innebär att du kan ta hem jobb som betalar datorn + bröd på bordet, so what att tekniken inte är top of the line? När man läser den här tråden börjar man ju tro att en G4 är en gammal Mac Classic!

Jag tror säkert att en iMac med mycket RAM och stor skärm kan klara en massa tunga uppdrag utan att gå ner.

/Martin

Ursprungligen av mcia:

Hmmm. det handlar väl om payback. Om 25 000 kr innebär att du kan ta hem jobb som betalar datorn + bröd på bordet, so what att tekniken inte är top of the line? När man läser den här tråden börjar man ju tro att en G4 är en gammal Mac Classic!

Jag tror säkert att en iMac med mycket RAM och stor skärm kan klara en massa tunga uppdrag utan att gå ner.

/Martin

går det att kalibrera 20" skärmen på iMac?

Är det fler än jag som skulle vilja se en Imac utan skärm med ADC/DVI kontakt så att man själv får välja skärmstorlek?

Ursprungligen av xplane:

Extern skärm kanske!? http://www.eizo.com/products/lcd/l885/index.asp 16685:- hos Dustin; http://www.dustin.se/

I wish! Nä jag behöver ngt mer verklighetsförankrat där jag får både dator + skärm för 24000-25000 kr hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 19:04

iMac skärmen är en Cinema 20" med lite annat chassi och uppmonterad på arm..

  • Medlem
  • 2004-04-10 20:42

Om du inte sitter i sjön borde du verkligen vänta till sommaren. Att köpa en iMac i nuläget är ingen vidare bra affär med tanke på hur gammal teknologi som finns i maskinen. Du får inte ens FW800. Jag anser verkligen att iMacarnas prestanda är under all kritik. Apple kunde gott försöka hålla imacarna i samma prestandaklass som powermacarna men utan samma uppgraderingsmöjligheter. Vem vill köpa en dator med G4 processor på 1.25GHz idag?

Det enda som lockar är skärmen anser jag. Köp istället en PM G5 och sedan en billig TFT-skärm eller CRT som du kan arbeta med. Du får betydligt bättre prestanda för samma slant, om än inte lika fet skärm.

Ärligt talat förstår jag inte varför du inte bara köper en extern ASD 20" för 13800kr+adc->dvi adapter och kopplar till PowerBooken. Du spar ju i a f 10000kr på det hela. Känns milt uttryckt onödigt att köpa en hel dator bara för att få en skärm med högre upplösning. Du får ju inte en snabbare dator med en iMac än den PowerBook du har. Är det en snabbare dator du behöver kommer du ju inte under 25000kr om du behöver en tft med högre upplösning än den i PowerBooken. Då är väl en gammal hederlig CRT-skärm enda alternativet.

Är detta dagens i-landsproblem kanske?

Jo jag övervägde det först, men jag behöver verkligen 2 datorer... av olika anledningar! Tyvärr så kan jag inte vänta till sommaren, så det lutar mot en PC.. fastän jag inte vill!! =( Jag fattar inte att Apple har försatt sig i en sån sits, iMac:en är en riktigt dålig dator med dagens mått *suck*

Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Jo jag övervägde det först, men jag behöver verkligen 2 datorer... av olika anledningar! Tyvärr så kan jag inte vänta till sommaren, så det lutar mot en PC.. fastän jag inte vill!! =( Jag fattar inte att Apple har försatt sig i en sån sits, iMac:en är en riktigt dålig dator med dagens mått *suck*

Ähh det är inget nerköp att inneha och använda båda plattformarna. Den ena passar till det och den andra till det...Du kommer att bli bra mycket effektivare med både mac och pc i huset, och dom pengarna du sparar in på att köpa pc:n kan du ju använda till något annat kul.

Prisbilden är ju verkligen till pc:ns fördel min burk kostar i runda slängar ca 8500:- förutom skärm och köper du hårdvara på Mycom så finns möjligheten att köpa en så kallad OEM-licens utav operativet Win XP Home för ca 840:- istället för 2340:-

  • Medlem
  • 2004-04-11 11:44

Kolla begagnatmarknaden innan du helt sonika målar in dig i PC-träsket. Jag tycker att en 1Ghz G4 är att föredra framför en 3Ghz P4 i nästan alla avseenden. Speciellt som du redan använder Mac.

  • Medlem
  • 2004-04-11 12:29

Du har ju inte riktigt avslöjat vad det är du ska göra, men om du inte ska sitta och fippla i wordpad och MS Paint, så behöver du ju fylla PC:n med program också... Om du inte heter McDaddy_Pirat, så kostar det en liten slant. Igen beroende på vad du pysslar med.

Ursprungligen av stfm:

Du har ju inte riktigt avslöjat vad det är du ska göra, men om du inte ska sitta och fippla i wordpad och MS Paint, så behöver du ju fylla PC:n med program också... Om du inte heter McDaddy_Pirat, så kostar det en liten slant. Igen beroende på vad du pysslar med.

Jag jobbar inom den grafiska branschen (därav krav på skärm och prestanda) och sanningen är att jag har redan alla licenser jag behöver till PC...

  • Medlem
  • 2004-04-11 14:42
Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Jag jobbar inom den grafiska branschen (därav krav på skärm och prestanda) och sanningen är att jag har redan alla licenser jag behöver till PC...

Sälj PC-licenserna och köp en Mac.

Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Jag jobbar inom den grafiska branschen (därav krav på skärm och prestanda) ....

Men du får ju inte en snabbare dator med iMac 20". Inte med dagens specar i a f. Så iMac-tanken tycker jag du ska lägga ner tills en G5 variant dyker upp. Satsa i s f hellre på en 20" skärm nu och köp en begagnad G5 när nya släpps.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-11 14:59

Jag kan faktiskt hålla med om att det kan vara fördelaktigt med en pc tillsammans med din mac. Dock blir det ju lite dyrare att köra två plattformar med alla licenser som kommer till (även om du har licnserna nu så blir det ju uppgraderingar etc).
Själv har jag en pc stående bredvid min Powerbook. En mac-formaterad FW disk och MacOpener på PCn så att jag kan läsa den och en 19" crt med dubbla ingångar som jag kan växla mellan. fungerar riktigt najs faktiskt...

Fast jag måste nog säga att jag använder macen mer, trots att pcn nog är snabbare. Det blir mest spel och browser-kompatibilitetstestning på pcn. Om man webutvecklar är det jäkligt najs att kunna testa på pc också.

Om du tänkte använda pcn som jobbdator så blir det nog stor risk att du halkar över till pc eftersom din pc är nyare och det är tungt att uppgradera två licensuppsättninger istället för en, och det är ju tråkigt. Jag kör ju inte min pc proffessionellt på det sättet. Jobbet hamnar på macen.

Du kanske skulle köpa en pc som du använder till det du behövde dubbla burkar för och sedan en extern skärm som du kan använda både på macen i jobbet och till pcn. Gör som stfm föreslog, sälj pc-licenserna så känns inte bytet så tungt ekonomiskt och så slipper du risken att halka över till pc Då kanske du t o m har råd med en schysst mac till {B}också!{/B}

/arvid

Känns onekligen lite löjligt att 25000:- inte ska räcka till en dator med tillräckliga prestanda...

  • Medlem
  • 2004-04-11 15:13

För mig är det ett mysterium hur man frivilligt kan ens fundera på att hoppa över till PC när man jobbar i den grafiska branschen. Om jag däremot var webutvecklare, skulle jag förmodligen uteslutande använda Windows faktiskt. Macen är ju inte bäst till allt, men just grafiskt arbete tycker jag att den glänser på.

Min G4 på 1Ghz har aldrig känts långsam, något min Pentium M på 1,7 gör ideligen. Jag använder den i princip aldrig. Jag vet inte... den känns oseriös.

Ursprungligen av stfm:

För mig är det ett mysterium hur man frivilligt kan ens fundera på att hoppa över till PC när man jobbar i den grafiska branschen. Om jag däremot var webutvecklare, skulle jag förmodligen uteslutande använda Windows faktiskt. Macen är ju inte bäst till allt, men just grafiskt arbete tycker jag att den glänser på.

Min G4 på 1Ghz har aldrig känts långsam, något min Pentium M på 1,7 gör ideligen. Jag använder den i princip aldrig. Jag vet inte... den känns oseriös.

Rent prestandamässigt glänser den INTE, om man ser till priset... och den grafiska branschen är ganska bred. PC:n finns överallt, så det blir inget hinder. Jag är en sån som har gått över från PC och skulle egentligen inte vilja gå tillbaka, men men...

  • Medlem
  • 2004-04-11 15:34
Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Rent prestandamässigt glänser den INTE, om man ser till priset...

Beror på vad man mäter, och exakt hur snål man är.

Pentium M 1.7Ghz...Det finns snabbare processorer och med en prolle på 2.8Ghz eller snabbare så är den definitivt inte långsam

  • Medlem
  • 2004-04-11 15:27
Ursprungligen av xplane:

Pentium M 1.7Ghz...Det finns snabbare processorer och med en prolle på 2.8Ghz eller snabbare så är den definitivt inte långsam

Visst. Jag är inte knäpp, vet du. Jag ska inte heller stå i vägen för någon annans lycka att äga en PC, men som en veritabel ryttare av specifikationer så borde du veta att en Pentium M räknas som snabbare än en P4 på samma Ghz.

Ursprungligen av stfm:

Visst. Jag är inte knäpp, vet du. Jag ska inte heller stå i vägen för någon annans lycka att äga en PC, men som en veritabel ryttare av specifikationer så borde du veta att en Pentium M räknas som snabbare än en P4 på samma Ghz.

Visst men 1.7Ghz är inte över hövan snabbt...Det är en bit kvar till 2.8Ghz och däröver...

  • Medlem
  • 2004-04-11 15:38
Ursprungligen av xplane:

Visst men 1.7Ghz är inte över hövan snabbt...Det är en bit kvar till 2.8Ghz och däröver...

Om du hade haft en 2.4Ghz hade du sagt "...kvar till 2.4Ghz och däröver..."

Jag lovar.

Ursprungligen av stfm:

Om du hade haft en 2.4Ghz hade du sagt "...kvar till 2.4Ghz och däröver..."

Jag lovar.

Jag har haft en 2.4Ghz tidigare så jag vet...Min nya burk är ungefär 40% snabbare än den "gamla"

Ursprungligen av xplane:

Jag har haft en 2.4Ghz tidigare så jag vet...Min nya burk är ungefär 40% snabbare än den "gamla"

Fast din "40%igt" upplevda hastighetsökning beror nog mer på snabbare hårddisk mer minne och snabbare systembuss än på själva processorn.

  • Medlem
  • 2004-04-11 15:33

Ett litet experiment: Låt en kompis lägga en fil (t ex grisballe.txt) någonstans på din hårddisk. Sedan ska du hitta den. Ta tid hur lång tid det tar, sedan slår jag vad om att jag kan använda i princip vilken gammal Mac-häck som helst och hitta filen snabbare enligt samma metod. Bara ett exempel på att Windows gör om vilken processor som helst till en stenåldersklenod.

Bevaka tråden