Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WLAN och krypteringsinställningar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 17:43

Har precis installerat en D-Link 624 samt utrustat husets PC-datorer med WLAN-kort (macen hade ju givetvis redan det installerat) för att slippa alla sladdar. Nu är basstationen inställd på att endast tillåta trafik från de MAC-adresser jag tillåtit men jag vill ju givetvis även kryptera trafiken.

I interfacet kan jag ställa in följande information:
Authentication: | Open System | Shared Key | WPA | WPA-PS
WEP: Enabled | Disabled
WEP Encryption: 64 | 128
Key type: Hex | ASCII
Key 1: 0000000000000000000000000000

Frågan lyder: vad i hela vida världen ska jag ställa dessa värden till för att få ett krypterat nätverk hemma? Min bärbara mac stödjer endast b-standarden så basstationen måste vara inställd så den klarar att kommunicera med macen också. PC-datorerna har de senaste D-link-korten så där spelar det nog ingen roll vad jag har för inställningar.

På förhand tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-09 04:47

Intressant fråga. Jag lyssnar med intresse på ett svar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 00:24

Okej, nu har jag gjort en hel del efterforskningar och ungefär så här ligger landet.

"Open system" och "Shared Key" verkar båda vara en standard för att hantera WEP-kryptering. Denna har, så vitt jag förstått, inte varit särskillt svår att knäcka varför WPA-standarden togs fram. WPA bygger på att man initialt lägger upp en nyckel och sedan kan man ställa in sin WPA-server att automatiskt ändra denna nyckel lite då och då så inte crackers hinner komma på den. Eftersom vanlig WPA kräver en server som hanterar bytandet av nycklar finns det något som heter Personal WPA (WPA-PS) vilket är lite mindre säkert men å andra sidan är enklare att administrera för vanliga människor då det inte kräver en separat server.

Kruxet med WPA är dock att man minst måste ha OS X.3 samt ett icke-b-standard-kort (dvs inga 11MBbps-kort fungerar). På PC gäller XP med någon säkerhetsuppdatering samt ett icke-b-kort för att det ska fungera.

Med andra ord måste jag utesluta WPA-kryptering helt från mitt system då min bärbara dator inte klarar det (PC-datorerna gör det däremot).

Jag återkommer när jag klurat ut hur WEP fungerar för båda system (Apples AirPort är verkligen en gudagåva som hanterar allt detta automatiskt.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-10 06:26

Jag som har ett AirPort Extreamkort kan alltså köra med WPA-PS?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 12:27

Det ska inte vara några problem, nej.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 12:33

Tillägg: Apple har tydligen släppt en uppdatering till AirPort (3.2) som jag hade missat. När jag installerat den fungerade det att ansluta till ett WPA-PS-nätverk. Jag får fortfarande felmeddelande när jag kopplar upp mig mot nätverket men en anslutning upprättas och jag kan surfa som vanligt.

Case closed.

1
Bevaka tråden