Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AS-parse av en HTML-fil?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hur gör man för att få sitt Applescript att automatiskt parse.a en html-fil? Jag har hittat info om det här men det gör mig inte klokare tyvärr, jag får inte exempelscriptet att fungera ordentligt. Tanken med mitt script är att Mail.app kör ett script som lägger till en ny rad i en tabell med tre kollumner och fyller dem med given så fort den får ett brev med ett nyckelord i ämnesraden. jag har kommit så långt att Mail reagerar so mdet ska på ett mail som tas emot och skapar celler och så, men jag vet inte hur jag ska trycka in dem innan </TABLE>-tagen.

Vet någon hur jag ska resonera, har någon bra källa eller så?

Tacksam för all hjälp!

Det där är ett otroligt omständligt exempel. Det är enklare att använda antingen offset eller text item delimiters och sedan konkatenera (slå samman) strängarna. Stegen är att dela upp den befintliga textfilen i två delar, precis innan </table> och sedan bygga ihop del 1 + ny text +del 2

Om jag hinner så ska jag se om jag kan peta ihop något exempel

tack!

så det bästa vore kanske helt enkelt att klippa bort:

</table>
</div>
</body>
</html>

Och ersätta med:

</tr>
    <tr> 
      <td>info</td>
      <td>mer info i mitten</td>
      <td>ännu mer info till höger</td>
    </tr>
  </table>
</div>
</body>
</html>

Mysko, Textredigeraren kraschar så fort jag kör den här kodsnutten:

tell application "TextEdit"
set arbetsFil to "Macintosh HD:Users:niklasbr:Sites:krogvet.html"
open arbetsFil
end tell

Löste det hela med hjälp av BBEdit. Tack för hjälpen ändå!

tell application "BBEdit"
	-- öppnar filen
	set arbetsFil to "Macintosh HD:users:niklasbr:Sites:krogvet.html"
	open arbetsFil
	select text 1 of text window 1
	-- bygger html-koden textN ska bytas ut mot rätt variabler
	set nyRad to "<tr>"
	set nyRadAvslut to "</tr>"
	set nyRuta to "<td>"
	set nyRutaAvslut to "</td>"
	set sammanslagning to nyRad & return & nyRuta & "text1" & nyRadAvslut & return & nyRuta & "text2" & nyRadAvslut & return & nyRuta & "text3" & nyRadAvslut & return & nyRadAvslut & return & "</table></body></html>" & return
	replace "</table></body></html>" using sammanslagning saving no searching in every text window options {search mode:literal, case sensitive:false, match words:false, extend selection:false, showing results:false}
end tell

1
Bevaka tråden