Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vs PB 12" = 6500 kronor skillnad

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

du får 200 Mhz mer i PBn + lite extra cache-minne - och förutom utseendet är datornerna i det närmaste identiska OCH du får betala 6500 :eek: kronor extra för 12" PowerBook!?

och - med tanke på att man kan "patcha" utgången på iBook'en så att man får högre upplösning på dubblad skärm så kan jag inte se ngn anledning att köpa PB'n....

det känns som om apple behöver uppdatera PBs :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-04-07 15:45

Jag håller med. G4 12" är en konstig mellanmodell. De som äger en verkar ju tycka att de är bra iofs, så det finns ju en marknad. Personligen tycker de kunde fimpa 12", och uppgradera iBook till "riktig dator"-status. Att betala för mer skärmutrymme kan jag förstå, men precis som du säger så är det andra extra inte värt så mycket.

Ursprungligen av stfm:

Personligen tycker de kunde fimpa 12", och uppgradera iBook till "riktig dator"-status.

Har du funderat på att vissa kanske inte vill ha ett stort tungt as i väskan? De som köper 12" värdesätter nog en liten dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 16:39

Det soppiga är att PowerBook 12" ser ut som en ommålet iBook. Inte alls samma känsla som PB 15".

I diskussioner kring patchningen verkar det vara så att Videominnet delas på de båda skärmarna när man har det igång. har inte förstått om man kan få alla 32MB på den externa skärmen. Vet inte om Powerbook klarar detta bättre som har denna funktion i original.

Ursprungligen av Oloff:

Det soppiga är att PowerBook 12" ser ut som en ommålet iBook. Inte alls samma känsla som PB 15".

Har du sett en Pb12" på nära håll och verkligen klämt och känt på den? Det är stor skillnad i kvalitetskänslan, PBen känns mer följsam och precis än iBooken. Tycker iBooken ser billig med sin vita glansiga plast. Sjukt lättrepad är den också.

Men visst ser 15" snyggare ut.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-04-07 18:27
Ursprungligen av Rickard A:

Har du sett en Pb12" på nära håll och verkligen klämt och känt på den? Det är stor skillnad i kvalitetskänslan, PBen känns mer följsam och precis än iBooken. Tycker iBooken ser billig med sin vita glansiga plast. Sjukt lättrepad är den också.

Men visst ser 15" snyggare ut.

Kan inte annat än att hålla med, Grymt stor skillnad i kvaliten på en PB12" och en iBook. Så är ju också aluminium snyggare än vit plast.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 17:26

Skärmen är väl bättre på PB än iBook?

Ursprungligen av Kira:

Skärmen är väl bättre på PB än iBook?

iBookskärmen är riktigt kinkig på betraktningsvinkeln, visst är det så.

  • Medlem
  • 2004-04-07 17:45
Ursprungligen av Kira:

Skärmen är väl bättre på PB än iBook?

Det finns de som påstår det, men jag tycker att de ser identiska ut. Åtminstone med min iBook G3/800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 18:57
Ursprungligen av Kira:

Skärmen är väl bättre på PB än iBook?

var och tittade på de olika maskinerna igår och mitt intryck var att PB 12" skärmen var ganska soppig. PB 15" kändes klart bättre.

jo - nog e skärmen aningen bättre på PBn...fast ändå 6500 kronor!

Grafik på PB 12": NVIDIA GeForce FX Go5200 with 32MB of DDR SDRAM
Grafik på iBook 12": ATI Mobility Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM

same same but different.......?

har kollat på båda. pb kändes orealistiskt när jag bestämde mig för en iBook.

visst sjutton är det plastigt med plast...

Ibooken är betydligt mer prisvärd än pb 12" Själv så ska jag ha en Ibook 12"

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 23:13

Har svårt att tänka mig en tråkig slipssnubbe med en iBook. Det är väl därför Powerbook finns

Ibook och kostym

Ursprungligen av Kira:

Har svårt att tänka mig en tråkig slipssnubbe med en iBook. Det är väl därför Powerbook finns

Jag är den "kostymsnubben", med en ibook, vem den där tråkiga typen är, kan du
få precisera.....konventioner är nog det tråkigaste jag vet. Ibooken har det jag
behöver, och trots att jag har råd att köpa hur många powerböcker jag vill, väljer
jag Ibook....liksom måga av mina kostymsnubbekollegor.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 22:18
Ursprungligen av Prusik:

Jag är den "kostymsnubben", med en ibook, vem den där tråkiga typen är, kan du
få precisera.....konventioner är nog det tråkigaste jag vet. Ibooken har det jag
behöver, och trots att jag har råd att köpa hur många powerböcker jag vill, väljer
jag Ibook....liksom måga av mina kostymsnubbekollegor.

Du har inte lust o köpa en till mig då

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 23:32

Jag stod inför det där valet i december 03, och det blev en PB 12". Tyckte iBooken kändes smäckig, och PBn hade fördelarna: 1) DVI-utgång, 2) Större hårddisk som BTO , 3) Högre maxgräns för minne, 4) Lite bättre prestanda i form av större cache, högre MHz-tal, osv. Eftersom kommer att använda den här burken i några år bedömde jag att det var värt pengarna.
Iofs krympte prisskillnaden i kronor rejält för mig eftersom jag drog av den på firman som treårsinventarie och slapp moms och allehanda skatter.

jo - visst FINNS det fördelar med PB! men...jag ansera att prisskillnade borde vara mer runt 3 000 kronor...

Det är mycket mer än de tekniska specarna som skiljer dessa modeller åt.

Minnestyper, moderkortsdesign, komponenter etc. Jag vet inte säkert hur det är med cache minne i PB 12" jämfört med iBook 12".
Men jag misstänker att PB 12" har mer av cache minne till processorn.

Så det är inte bara skalet och grafikortet som skiljer sig, jag lovar.
Betänkt också att iBooken är gjord för hemmamarknanden och det är inte PB 12".

Hoppsan jag försvarar Apples prissättning. Generellt tycker jag att de ska sänka prisera över hela linjen...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-04-08 10:30

Är det någon som har gjort ett bra prestandatest mellan dessa apparater?
Jag har för mig att ett gammalt test visade att en Ibook G3 xx MHz var snabbare på vissa punkter än en PB G4 12" yy lite mindre MHz. Hur är det med de senaste?

Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 10:56
Ursprungligen av niki:

Är det någon som har gjort ett bra prestandatest mellan dessa apparater?
Jag har för mig att ett gammalt test visade att en Ibook G3 xx MHz var snabbare på vissa punkter än en PB G4 12" yy lite mindre MHz. Hur är det med de senaste?

Niklas

Thomas Ytterberg gjorde väl ett test i MacWorld när iBook G4 var ny. Jämförelse med PB12" har jag för mig att skillnaderna var rätt marginella.

1. vit plast är snyggate än applemainstream-alu.
2. ibookens tangentbord är skönare.
3. mycket pengar över till minne.
4. håller betydligt bättre för yttre påfrestningar.

ibook rules.

fixar tyvärr inte de upplösningar jag vill ha utan screen spanning doctor...

Senast redigerat 2004-04-08 22:23

jag tycker att man skulle ha option på 1.25 ghz i 12 powerbook. det är urskumt egentligen att man inte har det!

1
Bevaka tråden