Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G5 2x2 fråga

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under en dag nu haft tillfället att för första gången få sitta framför en PowerMac 2 x 2. Jag har endast suttit med FCP 4 så hur den tuffar på i andra sammanhang, spel etc, vet jag inte. Dock har jag några frågor då jag är långt ifrån nöjd med prestandan från burken. (Visst går allt grymt snabbt men inte som jag läst och fått mig en uppfattning om)

1. Att spara ut en 1:30 timmes film som Final Cut Pro Movie tog ca 30 minuter och koda via iDVD tar över ett dygn sen kraschar alltihopa. Kan verkligen detta stämma? Enligt processoraktivitetskontrollen används knappt 1/4 av datorns prestanda. Kan det bero på att datorn bara har 1 GB Ram och det uppstår en flaskhals? Kan man få datorn att jobba till max eller sänker ramminnet datorns förmåga att utnyttja alla dessa Mhz?

Är en PowerMac 2 x 2 ett dåligt inköp jämfört med PM 1.8 med 4 GB Ram? (Om man aldrig kommer att uppgradera minnet till 2 x 2:an)

Vad säger ni som har erfarenhet av G5:an, är den en vildhingst som aldrig kommer kunna släppa loss utan uppgradering av ram?

Några tips på hur man får iDVD 4 utan att krascha. Skall man se upp för vissa teman som jag läste i detta forum?

Tacksam för snabba svar!

Jag har haft 512 Mb i min samt 2,5 Gb och nu 4 Gb... märker jag skillnad ?? Svar NÄ...
Att gå från 512 till över 1Gb är klart ett måste nästan om man jobbar med tunga apps, men att gå över 2-3 Gb i minne är bara överdrigt.. Jag kör Musikprogram med riktigt tunga mjukvarusyntar bl.a och märker ingen skillnad i 4Gb internminne eller om jag hade 2Gb.. däremot så är det ju aldrig fel med mkt Ram.. Men i nuläget behövs det inte vad än andra säger så är faktum det att det är ingen prestanda vinst med mer Ram i denna maskin utöver 2-3 Gb.

Du som då har stoppat i runt 3-4 GB Ram, går dina processorstaplar upp i taket när du kör dina musikprogram och MPEG2-kodningar etc?

Om inte, hur kan man utnyttja datorns kapacitet till max?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 11:46
Ursprungligen av Randall:

hur kan man utnyttja datorns kapacitet till max?

renice

Jag ska kolla detta, men minnen skall ju inte snabba upp datorn så mkt så de kommer synas men vem vet.

Vad jag vill veta är om jag kan köra en MPEG2 komprimering så att hela burken jobbar enbart med detta till 100%, inte 25 på vardera processor. Det skall vara fullt ös medvetslös - datorn får gärna hacka eller vara slö om jag kör andra program samtidigt.

Går detta eller behöver jag mera ram då det uppstår en flaskhals så mina processorer inte kan utnyttjas till 100 % med 1 GB ram utan bara till 25%?

Kom hit & testa

  • Medlem
  • 2004-04-08 14:27
Ursprungligen av Randall:

Några tips på hur man får iDVD 4 utan att krascha. Skall man se upp för vissa teman som jag läste i detta forum?

Tacksam för snabba svar!

Hej,
hade mycket stora problem med iDVD 4 på min 1,8 DP. Ända tills Apple släppte 4.0.1, då försvann alla problem.

Uppgradera så löser det sig. I övrigt kan jag rekommendera 1.8 DP varmt.

/Martin

iDVD är uppdaterad till version 4.0.1. Har släppt en 20GB (1:34 minuters) Final Cut Pro movie i iDVD och tryckt på bränningsknappen. Datorn, en G5 Dual 2 x 2, har nu stått på i ca 30 timmar och är på steg 3. Muspekarn har låst sig, jag kan inte tvångsavsluta, inget händer:-( Jag låter det tugga på.

Vad händer, orkar inte G5:an köra iDVD? I Compressor tar det ca 2 timmar att köra MPEG2 kodningen.
Bör jag stänga av datorn, det är bastuvarning med en temperatur högt över den normala, har flera fönster öppna och det är ett jävla liv från burken. Hjälp!, måste vara klart tills på tisdag.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2004-04-09 23:16

Datorn har frusit. Om fläktarna går upp på max har datorn frusit. Håll inne strtknappen på datorn i fem sekunder så stängs den av. Starta sedan om, öppna iDVD, välj "delete assets", fixa till projektet i iDVD igen och starta om bränningen.

/Martin

En liten koll bara , du har väl stängt av alla strömsparfuntioner? Idvd gillar inget sånt.

Mats B

"En liten koll bara , du har väl stängt av alla strömsparfuntioner? Idvd gillar inget sånt.
Mats B"

Japp det har jag, bra tips annars!
Har nu skapat ett nytt projekt som Martin tipsade om. Jag återkommer med resultat. Tack för era svar!

1
Bevaka tråden