Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet+ADSL+OS X???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon som har ADSL-anslutning hos Glocalnet och kör OS X. Funderar på att byta från Telia då Glocalnet nu tecknat avtal med Villaägarnas Riksförbund och på papperet kan ge mig ett förmånligare avtal.

Mitt huvudbry är att de verkar använda en särskild programvara, PPPoE, för uppkoppling och deras tekniska spec anger alla tänkbara PC-plattformar (givetvis!) men bara Mac OS 9.

Ok, nån som vet besked? Tar även tacksamt emot andra kommentarer ang Glocalnet som ADSL-leverantör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 12:54

Det mest irriterande är att det tillkommer 39:- per månad för en obligatorisk prenumeration på F-Secures brandvägg och antivrus - som inte fungerar på mac.

Jag kontaktade Glocalnet och frågade varför jag som mac-ägare måste punga ut med 39:- per månad för programvara som vare sig fungerar eller behövs med min dator. Svaret jag fick var att deras låga priser beror på att de genom F-Secure-tjänsterna kan garantera deras nätleverantör att kundernas datorer är virusfria.

Jag kontrade med att min dator är garanterat virusfri även utan F-Secure och att jag således borde slippa antivirus-avgiften. Det argumentet gick dock inte riktigt hem hos dem, inte heller mitt argument gällande att F-Secure-abonnemangen i sig inte garanterar att kunderna verkligen använder programmen.

Deras bemötande i kombination med den långa bindningstiden samt den halvsmutsiga marknadsföringen gör att Glocalnet inte känns som ett vettigt alternativ för mig.

Själv tänker jag därför stanna kvar hos Telia, de har just presenterat speciella fortsättningserbjudande till de Villaägare som väljer att stanna hos Telia - se Telias hemsida!

PPPoE torde inte medföra några problem, kika i nätverksinställningarna i osx så finner du att det finns en PPPoE-klient där.

Senast redigerat 2004-04-07 13:30
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-08 09:14
Ursprungligen av tei:

Det mest irriterande är att det tillkommer 39:- per månad för en obligatorisk prenumeration på F-Secures brandvägg och antivrus - som inte fungerar på mac.

Antingen är Villaägarnas riksförbund otydliga på den punkten eller så har du inte läst hela artikeln, för så här står det i mitten av första stycket:

Citat:

Oavsett vad du väljer blir månadskostnaden för själva bredbandstjänsten 295 kr inkl säkerhetspaket med virusskydd och brandvägg (ordinarie pris 398 kr/månad).

Så man verkar ju inte behöva betala något ytterligare enligt VR, även om vi med OS X inte har så mycket nytta av det. Samtidigt kan man se att F-Secure har lösningar för Linux men bara för server-orienterade lösningar. Man kan fråga sig varför dom utelämnar klient-sidan?

Rätt pris på säkerhetspaketet är 36:-, vilket gör 259 + 36 + 19 = 314 balubas. Så då har ju alla fel i mån av priset! Å andra sidan upptäcker man efter lite klickande hos Glocalnet att man inte behöver teckna sig för telefonin för att få paketpris så det stannar vid, tidigare, sagda 259 + (helt onödiga) 36 = 295 pickadoler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 10:02
Ursprungligen av frazze:

Antingen är Villaägarnas riksförbund otydliga på den punkten eller så har du inte läst hela artikeln, för så här står det i mitten av första stycket:

Så man verkar ju inte behöva betala något ytterligare enligt VR, även om vi med OS X inte har så mycket nytta av det. Samtidigt kan man se att F-Secure har lösningar för Linux men bara för server-orienterade lösningar. Man kan fråga sig varför dom utelämnar klient-sidan?

Jag har inte läst någon artikel, jag har läst Glocalnets annons i tidningen Villaägaren så jag kan inte yttra mig om Villaägarnas eventuella otydlighet.

jag citerar:

"Nytt Villaägaravtal
ADSL för endast 259 kr/månad!"

Längre ner står att paketet innehåller adsl 0,5 Mbit/s för 259:-/mån plus säkerhetspaket för 36:-/mån och att detta är oligatoriskt.

Det jag mest irriterar mig på är den smutsiga marknadsföringen - varför skriva 259:- när det i själva verket _alltid_ är 295:-? varför inte rätt och slätt skriva 295:-/mån (som förvisso är ett helt ok pris även det) och sedan i förbifarten nämna att det ingår gratis antivirusskydd för pcanvändare?Att det i praktiken inte innebär någon skillnad spelar mig inte så stor roll, men det ger mig inget bra intryck av Glocalnet. Nej, för mig känns Telias kontra-erbjudande bättre.

Till Glocalnets försvar skall dock sägas att de nu ändrat såväl annonser som webbsida och blivit tydligare i prisangivelserna - det kanske bara var ett olyckligt misstag? De har bra priser ( även med den obligatoriska säkerhetspaketsavgiften), så om man inte har något emot 18 månaders bindningstid (samt omaket med att byta epostadress etc) så är de helt klart ett intressant alternativ till att stanna kvar hos Telia.

Senast redigerat 2004-04-08 10:16
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-08 08:02

Resonerade precis som tei. Dessutom tillkommer ytterligare 19:-/mån som gör att du kan ringa gratis till alla glocalnetkunder. Jag känner faktiskt inte en enda. I och med detta förmodar jag även att man använder glocalnet som förval (vilket kanske är ok). Sedan är det en bindningstid på 18 månader som jag tycker är för lång tid.
259 + 39 + 19 = 317:-

Egentligen skulle sådana fasoner anmälas till Konsumentverket, Kan det verkligen vara lagligt att tvinga på sina kunder ( mac-folket ) något som i dagsläget inte kan användas och som inte ens behövs. Vi har ju egen brandvägg och några virus existerar inte på X

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-08 10:42

Det finns ett separat avtal för säkerhetstjänsterna hos Glocalnet. Uppsägningstiden är en (1) månad, men kan vara längre/särskild uppsägningstid för vissa abonnemang. Det anges i så fall på abonnemangsbekräftelsen. Så kolla upp det!

Glocalnet-dealen är ett genuint skämt!

* Jag byter istället till Spray, ingen överflyttningsavgift, ingen uppsägningstid: 329:-.
* Genom att sätta sommarstugenummret åker priset ner till: 299:-/ månad. Exakt vad Villaägarna "förhandlat" sig till med GlocalNet. Man skrattar...

---OK, så hitintills är GlocalNet vs Spray even, eller hur?---

Men här kommer det fina i kråksången:
* Ingen bindningstid hos Spray, vare sig på ADSL eller telefon.
* Spray är GENOMGÅENDE billigare än Glocalnet. Såväl minuttaxor och startkostnad (44 öre mot 55 (!) öre)
* Sen kommer jag av principsak säga upp villaägar-medlemskapet för deras sätt att lura folk in i deras dåliga deal. Slår jag ut årsavgiften (325:-) så blir ADSL-kostnaden 272:- per månad.

Saken är biff! Kanske flyttar jag också över telefonen på spray i stan men tills vidare så får den stå på tele 2 med gratis kväll&helg-deal:en.

1
Bevaka tråden