Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100% VRAM till extern skärm?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 21:10

Hej !

Har läst diskussioner och clamshell mode hack till ibook och programmet SDD för att få PowerBook funktioner på iBook.

Men hur fungerar det, både på PowerBook och iBook med SDD?

- Delas alltid VRAM på båda skärmarna när man kör inviduella upplösningar?
- Hur påverkas prestandan när man har 2 skärmar med 16MB var istället för 32MB på en?
- Påverkas det av vad som faktiskt visas på respektive skärm? Ex om man låter en skärmen vara "tom" på fönster och menyer.

- Går det att köra bara extern skärm igång på någon av dessa maskiner?

Hoppas någon kan hjälpa ge klarhet i dessa punkter då man står inför en ev datorbeställning.

mvh Olof

  • Medlem
  • 2004-04-07 22:25

Man kan säga att upplösningen ökar, därav får man något sämre prestanda på grafiken, men det är inget som stör. Om du vill ha riktigt bra sprutt i grafiken ska du ju inte ha en iBook alls. Grafikkortet är inte i toppklass hur du än väljer att använda det.

Du har nästan börjat spamma med likartade frågor. Avsluta de trådar du deltagit i tidigare istället för att skapa nya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 23:33
Ursprungligen av stfm:

Du har nästan börjat spamma med likartade frågor. Avsluta de trådar du deltagit i tidigare istället för att skapa nya.

Ursäkta mig. Det var inte avsikt att få svar genom spamming-metod. hoppas man inte blivit impupulär.

Samlade ihop det jag tyckte inte hade besvarats, eller jag inte förstått, i de andra trådarna där många andra frågor också diskutterats om iBook och SDD. Avsluta trådar hade varit fint men tyvärr har man inte den funktionen. Ett annat problem är att en fråga som står längre ned kanske inte har något med ursprungliga. För att få uppmärksamhet till den nya frågan och ta vidare diskussionen där tänkte jag att ett nytt ämne kunde skapats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 23:35
Ursprungligen av stfm:

Man kan säga att upplösningen ökar, därav får man något sämre prestanda på grafiken, men det är inget som stör. Om du vill ha riktigt bra sprutt i grafiken ska du ju inte ha en iBook alls. Grafikkortet är inte i toppklass hur du än väljer att använda det.

Läste i någon tråd att Cube-effekten i fast user switcfing försvann om skärmen bara fick 16 MB. Nu är inte detta det allra viktigaste men det ställer frågor om det är något mer som reduceras?

Olof

  • Medlem
  • 2004-04-08 11:42
Ursprungligen av Oloff:

Läste i någon tråd att Cube-effekten i fast user switcfing försvann om skärmen bara fick 16 MB. Nu är inte detta det allra viktigaste men det ställer frågor om det är något mer som reduceras?

Olof

Kub-effekten försvinner om du har två skrivbord (utökat skrivbord), det har inget med RAM-minnet att göra.

Ibland, har jag märkt, så försvinner skuggan under markören när man haft TV inkopplad. Annars är det ingen större skillnad i grafikprestanda med en extra skäm faktiskt. Möjligen gå Exposé lite ryckigt ibland, men som sagt; om du vill ha en dator som lyser med sina fantastiska grafikprestanda så får du titta på något annat. Om du vill ha en dator att jobba på, så funkar iBook lysande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 12:50
Ursprungligen av stfm:

Kub-effekten försvinner om du har två skrivbord (utökat skrivbord), det har inget med RAM-minnet att göra.

Nu känns det bättre...

Ursprungligen av stfm:

Ibland, har jag märkt, så försvinner skuggan under markören när man haft TV inkopplad. Annars är det ingen större skillnad i grafikprestanda med en extra skäm faktiskt. Möjligen gå Exposé lite ryckigt ibland, men som sagt; om du vill ha en dator som lyser med sina fantastiska grafikprestanda så får du titta på något annat. Om du vill ha en dator att jobba på, så funkar iBook lysande.

Effekterna och avancerade renderingar är jag inte ute efter. Utan det är en arbetsdator som skall flyta på. Idag sitter jag med 8MB VRAM och en dator som är LÅNGSAM, kör 10.3. Sedan 10.2 har jag förstått att grafikkorten hjälper till att snabba upp OSX gränssnitt; och det är här min oro kommer att man förlorar kraften i Quartz Extreme och andra funktioner, när man kör extern skärm. Oberoende om det är en PowerBook eller iBook.

Funkar

På min Pismo kan man lura systemet att tro att man bara har den externa skärmen.
Om jag sätter datorn i vila och sen skruvar in bildskärmskontakten så händer det 50% av gångerna att datorn startar upp med bara den extrena skärmen. Det är skärmen på mitt kontor, en Dell, som jag har sparad i mina bildskärmsinställningar (jag sparar de 3 senast anslutna).
Den tilldelas då alla 8MB VRAM från mitt ATI Rage.
Bifogar en skärmdump:

Jag märkte nu att om jag startar med locket stängt funkar det varje gång, men det går bra att öppna det sen utan att orginalskärmen startar.
Använder externt appletangentbord.
För att få igång orginalskärmen gör jag bara en skärmsökning i systeminställningsmenyn bildskärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 10:25

Intressant kitesurf. Locket på verkar bra, bara det inte blir för varmt på en ibook.

Olof

Men det är ju helnice, då kan man ju som du sa starta med stängt och sedan öppna så den inte blir allt för varm. Bra att veta!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-06 21:04

Går också fin att väcka den ur vila med skärmen stängd för att få samma effekt (testat på tiBook och vit ibook)

  • Medlem
  • 2005-03-07 00:17

jag tänkte också använda min ibook som "staitonär dator" med min 17" tft

är det bara att installera screen spanning doctor programmet, söva ibooken, koppla in skärm, mus tangentbord, starta upp via tangentbordet eller mus & ändra upplösning till det önskade & köra på?

ändrar man upplösning i systemegenskaperna som vanligt eller i ssd programmet om man vill få 1280x1024 för sin 17" tft?

1
Bevaka tråden