Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport basstation gav upp hoppet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av någon anledning så gav min Airport basstation plötsligt upp och slutade fungera.

Mitt i mitt dagliga surfande på 99mac så tappade jag kontakten - permanent.

Nu lyser först den vänstra lampan ilsket rött i 5 sekunder, sedan blir den gul i en halv sekund och sedan lyser alla tre lampor gult i tre skunder. Felmeddelande??

Har gjort Factory reset och laddat in ny programvara utan att fixa problemet. Suck. Någon som vet hur man gör?

Trist. Det finns ett "Apple-knep". Dra ut strömkablen. Håll in resetknappen, sätt i strömkablen och håll resetkanppen intryckt i minst 90 sekunder (jag vet att det är svårt om man inte har tre händer). Jag har gjort detta EN gång med lyckat resultat, men då blir Airporten totalt resetad - om den är hel...

Hoppas du får igång den!

MVH mattias

Har köpt en ny basstation nu - den andra brummade inuti när man lyssnade noga....åkte iväg på service.

Min började krångla efter en månads användande. Gick inte att koppla upp på nätet.
Gjorde "lilla resetten" på 1 sek, (visste inte om den större då) och ställde in Basstationen på nytt. Sen gick det att koppla upp sig på nytt, men då fick jag ett nytt problem när jag kopplade ner. Nu tar det dryga minuten för den att återställa modemet i Basstationen.
(en ser det på den lilla stripen under avslut)
och detta är rätt irriterande väntan.

Jag tog kontakt med min återförsäljare och hävdade att detta var GARANTI.
Med det var de inte överens med mig om. Är det mjukvarufel så gäller inte garantin!!!!
Jag blev skitsur, f-n, köper jag en pryl så förväntar jag mig att den skall fungera.
Jag får mig tillmailat några sidor från AppleCare från deras servicekille om hur jag återställer modemet till fabriksinställningarna. På engelska dessutom...
Där beskrivs i 9 punkter hur man återställer Basstationen med hjälp av en korsad Ethernetkabel.
Tänk vilken Service....jag blir skitsur på nytt och åker till serviceverkstan, tur att man bor i "rätt stad", där säger jag till dem att detta får ni göra.
- Jag kan ju inte vara den som måste skaffa extra utrustning för att fixa ett fel som inte finns återgett i den handbok som följde med Basstationen. Tänk om jag gör nåt galet och kvaddar hela prylen.
Nä, då skulle det kosta dyra pengar att få gjort detta om det visar sig vara mjukvarufel, det har en timdebitering på 790:-

Tack för den servicen, åker hem och är både ledsen och arg, skriver mail till säljaren på samma ställe och talar om jag känner mig illa behandlad. Säljaren lämnar brevet till sin VD, som sedan ber ennan servicekille ta kontakt med mig för att denne skall hjälpa mig igen den engelska texten, (som i vissa delar var svårförståelig).

Sen att jag råkar ha en korsad Ethernetkabel på jobbet (Patchkabel) är ju inte deras förtjänst.
Jag gör detta grundåterställande av Basstationen, som sen när man väl kan det inte är så svår, (de skriver så märkvärdigt bara)
och programmerar sedan om i min iBook att Airportstationen skall fungera som Basstation.

Sedan råkar jag ha en direktlinje ut på telelinjen tillgänglig och kopplar upp mig, går hur fint som helst, MEN PROBLEMET MED DEN SEEEEGA NEDKOPPLINGEN KVARSTÅR.

Hur glad blir man då?
Förnyad kontakt med återförsäljarens verkstad, jaaa, du kan få telefonnumret till Applesupporten i Stockholm och förklara ditt problemet för dem.
Tänk vilken Service man kan få nu för tiden.

Jag ringer Apple, (igår onsdag 24:e okt) en trevlig kille tar emot mitt samtal och jag får dra hela ovanstående visa för honom.
Tyvärr så är inte han "expert" på detta men han skall lämna över detta till en som kan Airport. Så ringer han upp dig i morgon.
Inte faan har det ringt någon idag, mina prylar låg framme på mitt skrivbord och jag har trådlös telefon så jag har inte missat honom.

Vi får se vad som händer i morgon fredag.
Annars blir det påhopp igen.

Hur glada hade ni blivit för ett sådant bemötande?

Re >"Jag tog kontakt med min återförsäljare och hävdade att detta var GARANTI."

OM du haft den mindre än 1 år så är det garanti som gäller, därutöver och om du kan göra det trovärdigt att felet fanns redan från början fast det först nu visat sig då har du enligt svensk konsumentlagstiftning rätt till reklamation ända upp till 2 år efter köpet.

Här får du något att grunna över och som är en san historia som drabbade mig i februari.

Jag hade en iBook (första modellen - tangerine) som började pipa/vina på ett märkligt sätt, problemet var bara att jag hade haft den i 14 månader. Jag tog upp detta till diskussion på Apples techforum och gick ganska hårt fram... och efter 3 inlägg så gick moderatorn in och tog bort mina inlägg då jag lät medela att jag hade fått svensk konsumentköplagens lagstiftning på engelska och hävdade min rätt till reklamation. Jag hade fått den på fax och skulle bara köra den genom ett OCR-program för att rippa loss texten - skulle sedan låta andra ta del av att jag hade rätt. Jag fick medhåll från moderatorn om att jag hade drabbats lite väl hårt och att han skulle vidarebefodra detta till Apple i Sverige. Under tiden hittade jag 2 (!) mailadresser till ett par appleanställda som har hand om nyanställningar, via en av dom på Apple´s Nordic Executive Relations så fick jag en bra kontakt som ställde upp för mig - kanske beroende av att jag lät henne veta att jag hade kommit överens med Svenska MacWorld om en kritisk insändare, sent tack till Nils Holmlöv - möjligen så hjälpte det att jag jobbar på ett massmediaföretag... Hon ville inte ge mig reklamation men gick med på förlängd garanti. Allt detta gjorde att iBooken kunde flygas till Holland för reperation. Moderkortet byttes då. Sedan gick det mer än 4 veckor och inget hände, blev till slut skitsur och försökte få dom att sända mig en ny iBook men se det gillades inte av det valiga folket hos AppleSupport... även MacSupport i Göteborg sa något mer förklarligt nej till detta. När det hade gått så lång tid försökte jag få dom att sända mig NÅGOT överhuvudtaget men alla sa NEJ. Tog då förnyad kontakt med Apple´s Nordic Executive Relations som gav mig den förlängda garantin och hon bekräftade att supporten inte kunde fixa detta men att hon hade den möjligheten eller rätten. Så vi ordnade en lösning som jag aldrig kommer att ångra... när iBooken kom hem så postade jag upp den till dom och som ersättning fick jag en nästan (litet snudd på osynligt skönhetfel i plasten) helt ny Cube.

Om du vill väsnas rejält och komma i kontakt med den som hjälpte mig så har du hennes (Åsa Björklund) mailadress här... bjorklund.a@euro.apple.com slit den med hällsan - Apple KAN vara bra att ha att göra med ibland... om man stampar rejält hårt!

Olle

>>Mattias
Du gjorde väl inte den Resetten utan att ha en korskopplad kabel mellan din dator och Airporten.?
I den beskrivning jag har från AppleCare står
det noga angivet att detta krävs för att föra tillbaka mjukvaran. Du tömmer ju "minnet" om du resettar den helt.
Sen står det skrivet att man skall hålla gemet intryckt på återställningsknappen i 30 sek.

Jo det gjorde jag. Jag är lyckligtvis helt ointresserad av att hålla på att greja med produkter som inte funkar. Förutsatt att garantin gäller så gör jag allt jag kan tänka mig för att det skall fungera - tar ut och sätter i minnen hej och hå, resettar och återställer, tillför ström och rycker ur kablar helt sjövilt om så krävs. När jag EXTREMT sällan lämnar in en produkt för lagning så får jag ofta handhavande frågor. T ex så kan supporten säga "Har du provat att ................? Vadå? Jag ringer väl inte till supporten för att ha en dialog?! Jag har ett problem, jag vill att det skall lösas inom ramen för garantin - den enda frågan jag vill ha av supporten är "vilket password är det" (eventuellt). Inte heller har jag tid eller lust att "prova" olika förslag jag får ifrån supporten, och ven ni vad? När det verkligen gäller så är det aldrig någon på supporten som vill chansa. Jag menar, jag kan ju ha fel, och när jag säger till supporten att jag har provat ALLT (vilket alltid är en lägn), men om de vill komma ut och prova sina tricks så får de gärna göra det. har jag fel betalar jag deras tid, har jag rätt får de stå för utkörning och ev. replacement inom garantin - då är det aldrig någon support som vill chansa längre, då brukar de säga; "buda in datorn".

Så vad hade hänt om jag hade sabbat airporten då? Jo, jag hade ringt min utmärkta support/återförsäljare och sagt att den jag fått var trasig. Då hade jag fått en ny utan problem. (det är för övrigt Applesupportens rekommendation).

En hel del personer jag känner på support (jag har jobbat med support på heltid) kan vara ganska fräcka mot kunden och ställa frågor som marginaliserar och förlöjligar kunden, "Har du byggt om skrivbordet och zappat pramen" säger man inte till en 55 årig kvinna som jobbar med illustrationer. Inte heller bör man fråga kunden om handhavande av material. Om det var viktigt för företaget så skulle de informera om handhavande redan vid försäljningstillfället. Men alla ni på forumet vet antagligen hur det är att komma fram till en support där det sitter någon stackare som har i uppgift att ta serienumret innan han har hört frågan. Om supporten driver med mig, så driver jag med dem! DVS jag säger i telefon att jag kan vänta i "en evighet", jag säger att jag har provat allt, och vid de sällsynta tillfällen när någon frågar "Har du gjort det där själv" och jag svarar "Ja", hur ljuvligt är det inte då när supporten försöker slingra sig och säga "Det måste göras av en auktoriserad Apple tekniker". Hahaha, skrattar jag och säger; "men det är ju jag".
(Det kan man förövrigt säga ändå - vem kollar?)

Ursäkta min irriterade ton - ibland blir jag kallsvettig bara jag tänker på hur oförskämda en del supportpersonal kan vara.... men till ER önksar jag en trevlig helg!

MVH mattias

Applesupport har varit rätt bussiga mot mig, visst har jag testat "en del knep" som jag fått av dem, men icke sa nicke.
Den är som den är nu min Airport, tar dryga minuten för modemet att återställa sig, lite irriterande.
Efter att ha "grundresettat" den 7-8 ggr i fredags gav jag upp.
Sen ville den inte koppla upp sig dagen efter, bara trilskades med att komma med dumma svar som att jag hade fel användarnamn och vad det nu var.
Drog ur elkontakten i bakändan och satte i den igen, så var den helt OK igen, bortsett från den långa nedkopplingstiden.
Så nu var jag purken på Apple idag, ringde igen, snackade med samma kille och nu var de ännu vänligare:

- Kommer felet igen, skriv ner alla dumma kommentarer som Airporten slänger ur sig.
SÅ SKICKAR VI DIG EN NY.

Jag gör det nästa gång, jag lovar!

1
Bevaka tråden