Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen Spanning Doctor

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-05 17:52

Tjenare!

Jag har Screen Spanning Doctor liggnades i min ibook, men inte vågat installera det eftersom jag känner att jag vet för lite och kan för lite om mac ännu.

Men nu är jag sugen på och installera det.
Är det bara att installera?

Och sedan hur är det med garanti??
Går detta att få bort om det blir några fel eller något sånt, isåfall hur.

//Nicklas

  • Medlem
  • 2004-03-05 17:59

Finns det är särskilt program för att åstadkomma detta? Själv har jag gjort hacket manuellt och det har inte varit några problem alls. Och det bör det inte bli för dig heller om du inte har en iBook som är allt för gammal.
Garanti och så vidare tror jag inte är några problem. Vad jag vet så försvinner inställningarna om man zappar p-ram.

/majk

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-05 18:35

"zappar p-ram" Vad är det??

  • Medlem
  • 2004-03-05 19:14

Nåt i den här stilen hittade jag:
http://help.isu.edu/disppage.php?doc_id=360&sec_id=63

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-05 20:00

Installerade, och an så länge verkar de funka fin fint!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 23:03

Jag har kört med hacket sedan dag 1 med min iBook G4 (tror det var i november jag köpte den) och det har fungerat utmärkt.

hmm när jag satte igång progget, hade den på i kanske hmmm 4 timmar så blev datorn vaaarm.. fläkten sattes igång och så...
vågade ej köra mer....

  • Medlem
  • 2004-03-06 01:53
Ursprungligen av MarMan Hollow:

hmm när jag satte igång progget, hade den på i kanske hmmm 4 timmar så blev datorn vaaarm.. fläkten sattes igång och så...
vågade ej köra mer....

Eeh? Skulle datorn bli varm av att köra en extern skärm? Du kanske provade "clamshell mode"? Den är kanske lite experimentell, och faktiskt inte helt nödvändig... Om datorn blev varm utan clamshell, så berodde det nog inte på screenspanning vågar jag påstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 07:18

Vad är ScreemSpanning och clamshell mode?
För en som bara kör stationärt, men funderar på att gå över till bärbart...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-06 07:23

God morgon!

ScreemSpanning är hack för att kunna köra extern skärm på ibooken, utan att de blir spegling.

I vanliga fall om man sätter i en extern skärm, så blir det exakt samma skribord och arbetsfält på den externa. Men använder man hacket blir den externa egen.

Dåligt förklarat??

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-06 10:58
Ursprungligen av swede:

Vad är ScreemSpanning och clamshell mode?
För en som bara kör stationärt, men funderar på att gå över till bärbart...

Clamshell mode är att du kan köra på en extern skärm med iBooken ihopfälld.
Dock rekomenderas det väl inte att man gör det i ScreenSpaningDoctor, och jag tror datorn blir varmare om man kör så också.

Ursprungligen av nillon:

Clamshell mode är att du kan köra på en extern skärm med iBooken ihopfälld.
Dock rekomenderas det väl inte att man gör det i ScreenSpaningDoctor, och jag tror datorn blir varmare om man kör så också.

Är en ganska ny mac användare och jag undrar var man hittar programmen för dem finns väl inte redan inporgrammerat i datorn,?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 07:37

God morgon!
Tack då förstår jag!

Klarar en iBook högre upplösning om man ansluter en extraskärm eller är det samma som på den inbyggda?
Funderar på att handla en iBook så jag kan ta med mig datorn, men det skulle vara skönt att kunna ansluta
en extern 17" till den!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-06 07:39

När du sätter i den externa skärmen och öppnar de vanliga skärminställningar kommer de upp en egen skärminställningar på den externa. Med allt upp till 1200.

Så det går att ha 1024 på ibook skärmen och 1152 på den externa t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 07:45

Hm, 1152 * 870 på en extern skärm är inte så mycket att hänga i julgranen.
Crap, får hoppas på nästa version av iBook då...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-06 07:46

De va bara ett exempel, du kan ha upp till 1200.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 07:53

Så den klarar 1240*1024, det sätter saker och ting i ett helt annat ljus...
Ajdå, då finns det risk att det blir dyrt snart.... Och jag som ska handla en iPod mini...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 11:11

Men det är inget problem att köra iBooken hopfälld med en extern skärm
i 1280 * 1024 upplösning och visst går det utan modifikationer?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-06 11:46

modifikationer?? Du måste installera hacket, sedan är det inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 11:57

Har inte hört talas om några problem med Screen Spanning Doctor, men det är inget som Apple stödjer så klart. Det vore kul att testa faktiskt.

Kolla in forumet för SSD:
http://rutemoeller.com/mp/ibook/forum/

Ursprungligen av Mondo:

Har inte hört talas om några problem med Screen Spanning Doctor, men det är inget som Apple stödjer så klart. Det vore kul att testa faktiskt.

Bara man inte kört hacket på de första generationernas vita iBook-modeller, då bränner man datorn så den inte går att använda. Annars verkar det riskfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 12:20

Läste på SSD-forumet om "clamshell mode", alltså funktionen som gör det möjligt att använda iBook med skärmen stängd. Angående värmeutvecklingen på höger sida av datorn är det nog klokt att övervaka värmen mycket noga, och om möjligt undvika att använda datorn med skärmen stängd. Det kan vara klokt att istället sänka ljusstyrkan på den interna skärmen.

  • Medlem
  • 2004-03-06 13:00

Man kan ha upp till 1920x1600 eller något liknande...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 03:38

Om man inte gör hacket själv utan använder Applescriptet från ibook siten så är det väldigt liten risk för det eftersom scriptet kollar först om din dator stödjer hacket eller inte.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 20:03

Enligt andra diskussioner på 99mac försvinner Quartz Extreme effekten ibland med detta program/hack. En annan sak verkar också värmeutveckling och problem med att köra locket stängt samt inbyggda skärmen avstängd.

finns det någon bra slutsats på detta?

Ursprungligen av Oloff:

Enligt andra diskussioner på 99mac försvinner Quartz Extreme effekten ibland med detta program/hack. En annan sak verkar också värmeutveckling och problem med att köra locket stängt samt inbyggda skärmen avstängd.

finns det någon bra slutsats på detta?

Jag har hacket installerat och tycker helt ovetenskapligt att iBooken är lite svalare när S-videoadaptern är urdragen. Körde en film på TV'n med skärmbildsdubblering avstängd och ja, jag vet inte, men någonting säger mig att iBooken är gjord för att vara tyst och därmed med fläkten avstängd för det mesta. Därför tror jag att det är viktigt att se till att datorn har fritt omkring sig för ventilation.

Det är möjligt att en iBook kan bli riktigt varm utan att det gör något. Det står ju tom i manualen men från och med nu har i varje fall jag skärmbildsdubblering avstängt när jag ska kolla en långfilm.

Rätta mig gärna om jag har fel, (för jag vill ju självklart att det ska gå)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 20:36

Svante, skall jag tolka ditt svar som att det fungerar bra om skärmdublering är avslagen? Men det kan man väl inte göra utan SSD..

Blir det alltid skärmdubblering på iBook? Eller används SSD både för att ta bort den OCH möjlighet att ha högre upplösning än 1024x768?

Ursprungligen av Oloff:

Svante, skall jag tolka ditt svar som att det fungerar bra om skärmdublering är avslagen? Men det kan man väl inte göra utan SSD..

Blir det alltid skärmdubblering på iBook? Eller används SSD både för att ta bort den OCH möjlighet att ha högre upplösning än 1024x768?

Jag kanske uttrycker mig oklart, så trött som jag är.
Jag har installerat SSD och tycker det är kanon. Det dyker upp en ruta i bildskärmsinställningarna och även i menyn man kan ha i menyraden där det efter fritt val går att koppla ur dubbleringen.

Eftersom jag bara har kopplat med en S-videoadapter till TV'n hittills så vet jag inte vad maxupplösning på en VGA-skärm blir.
På TV'n kan jag dock ha det optimala 768x576 och därmed få en riktigt bra skärpa!
Med skärmdubblering avstängd så kan man surfa på nätet på datorskärmen samtidigt som det visas en film på TV-rutan. (Det är lite ballt faktiskt)

Videokortet är ju ett ATI Radeon Mobility med 32MB VRAM. Det måste finnas info på ATI's hemsida om vad det kan prestera när det inte är "mopedstrypt" som det är i en iBook original.

Angående Quarts Extreme så kan jag mycket väl tänka mig att det blir för mycket för kortet att ha det igång om man kör två separata skärmar. men som sagt Med SSD installerat så kan man välja om man vill ha dubbleringen på eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:45
Ursprungligen av Svante S:

Med skärmdubblering avstängd så kan man surfa på nätet på datorskärmen samtidigt som det visas en film på TV-rutan. (Det är lite ballt faktiskt)

Hur får man detta att funka? Är i akut behov av det...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 22:03

Alltså såhär e det för mig..
Om jag kör spegling så kan jag bara ha samma upplösning som på laptopen men kör jag så att den externa skärmen blir en egen skärm så kan jag köra den i 1280*1024

Bevaka tråden