Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

table width med css

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en enradig tabell vars bredd jag anger i css (class). Det funkar i Safari och Mozilla och Opera, men av ngn anledning blir den ca 10-15 pixlar bredare i IE (både Classic och för OS X).

Nån som känner igen problemet?

-mikael

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-06 20:53

Man måste se hela sidan och ha tillgång till din stylesheet för att kunna ge ett vettigt svar. Allt annat blir gissningar och det finns säkert hundra olika skäl...
Kan du ladda upp sidan nånstans och ge en URL?

Det beror på att Explorer tolkar bredden som den bredd innehållet kan få (utan padding) medans övriga tolkar bredden som tabellens ytterbredd. Typ. Jag har ingen bra lösning css-lösning på detta. Vet att css 3 har hårdare specificerad "box model". Det är faktiskt ett jätteproblem om man vill ha exakta tabeller.

Ursprungligen av Markus Johansson:

Det beror på att Explorer tolkar bredden som den bredd innehållet kan få (utan padding) medans övriga tolkar bredden som tabellens ytterbredd. Typ. Jag har ingen bra lösning css-lösning på detta. Vet att css 3 har hårdare specificerad "box model". Det är faktiskt ett jätteproblem om man vill ha exakta tabeller.

Tack för förklaringe! Råkade posta min fråga i annat forum och fick tips av Scooternbabe om lösning: http://www.tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html

(en annan lösning är ju att ta reda på vilken browser användaren har, och ladda olika css-filer, men jag hade gett mig tusan på att skriva css-kod så det funkade i alla någorlunda nyare browsers.)

1
Bevaka tråden