Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iBook nu?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 11:34

Hej !

Rykten och väntan har det var mycket av sedan MWSE. På buyers guide står "Don't buy" för iBook. Hur går det ihop när det nästan är den näst senast uppdaterade hårdvaran från Apple?

Är det risk för större missa att beställa iBook idag?

Mvh Olof

Ursprungligen av Oloff:

Hej !

Rykten och väntan har det var mycket av sedan MWSE. På buyers guide står "Don't buy" för iBook. Hur går det ihop när det nästan är den näst senast uppdaterade hårdvaran från Apple?
Är det risk för större missa att beställa iBook idag?
Mvh Olof

Hela Apples produktlinje utom xserve står ju på tur för att uppdateras när som helst , Vad gäller iBooken så lär den nya inte bli extremt mycket bättre antagligen bara en speedbump , möjligtvis även en ny design typ miniipod men vi får väl se. iBooken tillhör ju apples storsäljare och behovet av större uppdateringar ses väl inte som alltför stort av Apple.

Powerbook serien däremot är ju definitivt i större behov av uppdatering sett till konkurrensen och prisnivån.

Ursprungligen av Oloff:

Rykten och väntan har det var mycket av sedan MWSE. På buyers guide står "Don't buy" för iBook. Hur går det ihop när det nästan är den näst senast uppdaterade hårdvaran från Apple?

De tre senaste åren har iBooken uppdaterats i maj eller april, därav att det står Don't Buy. Just nu ligger Apple efter med både PowerBook och PowerMac som "borde" ha uppdaterats redan om Apples normala produktcykler fungerat. Men en ren gissning är väl att de olika produkterna lever sina liv separat och oavsett om Apple har svårt att få fram nya modeller av PB och PM så kanske iBooken utvecklats i rätt takt och uppdateras även om andra produkter är äldre.

Jag har inte sett några konkreta rykten om att en uppdatering av iBook skulle vara väldigt nära förestående. Men som sagt, om historien upprepar sig så borde det komma en ny modell mot slutet av våren. Men just nu verkar saker och ting lite upp och ner....

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-04-05 20:16

Jag satt också i valet och kvalet om jag skulle köpa min G5a eller vänta på uppgraderingarna, men jag valde att slå till, då jag hadde väntat så länge redan. Jag kan säga att jag inte ångrar det beslutet det minsta!! G5an är klockren, har inte haft en sådan här skön datoruplevelse på mycket länge!
Jag tycker att du skal strunta i ryckten och slå till om du känner att du är sugen och har ett behov av en mac, jag ångrar som sagt ialf inte att jag slog till!! lycka till med köpet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 21:31

Tack för vettiga svar. Mitt val står mellan iBook och G5dual1,8. skiljer det dubbla i pris minst. Min G3 är grymt långsam (333MHz). Frågan är hur länge jag blir nöjd med iBook G4. Är det kanske G5 man skall ha..

Ursprungligen av Oloff:

Tack för vettiga svar. Mitt val står mellan iBook och G5dual1,8. skiljer det dubbla i pris minst. Min G3 är grymt långsam (333MHz). Frågan är hur länge jag blir nöjd med iBook G4. Är det kanske G5 man skall ha..

Ska du mestadels köra tunga program så rekommenderar jag G5:an starkt. Annars funkar ju iBooken bra och är väldigt smidig.

  • Medlem
  • 2004-04-06 13:58
Ursprungligen av Oloff:

Tack för vettiga svar. Mitt val står mellan iBook och G5dual1,8. skiljer det dubbla i pris minst. Min G3 är grymt långsam (333MHz). Frågan är hur länge jag blir nöjd med iBook G4. Är det kanske G5 man skall ha..

Min erfarenhet är att en stationär "håller" mycket längre. Jag hade en G4 867 i drygt två år innan jag bytte till en 1.8DP. Fantastisk. Dock är det bra att ha en bärbar som komplement, gärna med airport.

Just nu har jag en en vecka gammal iBook G4 som är helt underbar.

/Martin

Ingenting är lika skönt som en tyst och smidig iBook. Den tar ingen plats på skrivbordet, så du kan röja undan skärmen och slipper ha en halvkubik fläktljud under bordet. Underskatta inte heller njutningen av sitta på café med en latte i vänsterhanden och iBooken i höger. Alla datorer är i dag så snabba att det främst är för videoredigering och spel som absolut behöver en g5. Lycka till!

Ursprungligen av monome:

Alla datorer är i dag så snabba att det främst är för videoredigering och spel som absolut behöver en g5. Lycka till!

Fast t.ex. hårddiskshastigheten/överföringen i en iBook G4 går ju inte att jämföra med G5ans efter ett tag så är det ju inte lika kul att vänta på att medelstora filer ska laddas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 00:19

ja, det är just vad var gränsen går för vilken kraft man behöver. Då jag kör tyngre program vill jag ha ex Photoshop och GoLive igång samtidigt och växla mellan dessa. Detta är otroligt trögt på dagens 333 MHz. Hur är en iBook här?Något jag också funderat på om det tar kraft är Panthers fleranvändarsystem.

Ursprungligen av Oloff:

ja, det är just vad var gränsen går för vilken kraft man behöver. Då jag kör tyngre program vill jag ha ex Photoshop och GoLive igång samtidigt och växla mellan dessa. Detta är otroligt trögt på dagens 333 MHz. Hur är en iBook här?Något jag också funderat på om det tar kraft är Panthers fleranvändarsystem.

Det där beror ju även på hur mycket minne du har installerat vet inte hur mycket du har i din 333a men iBook kan ju ha över 1gig och G5an 16 gig för tillfället (lär dock svälja betydligt mer när minneskretsarna får större kapacitet)

Ju mer minne och ju kraftfullare processor desto fler program kan du ha igång samtidigt och enkelt hoppa mellan dom.

Som sagt vill du ha max kraft köp en G5 dual den lär ju vara runt 3-5 gånger så kraftfull som en iBook800 men iBooken har ju sina fördelar genom smidigheten.

Här är en bra sida där du kan jämföra olika macars prestanda mot varandra

http://ladd.dyndns.org/xbench/compareindex.xhtml?sort=score#tableTop

självklart får man ta det med en nypa salt men ganska intressant likafullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 07:37
Ursprungligen av jazzper:

Ju mer minne och ju kraftfullare processor desto fler program kan du ha igång samtidigt och enkelt hoppa mellan dom.

Trodde en poäng med OSX var att det inte reserverade minne som OS9 gjorde med program. Att respektive program i OSX bara skulle ta av interminnet när det utför en process. Dock verkar det inte vara så i praktiken, även om det känns bättre än OS9.

Testsidan visade att det var stor skillnad mellan iMac och iBook. Trodde dessa var jämföra.

Ursprungligen av Oloff:

Trodde en poäng med OSX var att det inte reserverade minne som OS9 gjorde med program. Att respektive program i OSX bara skulle ta av interminnet när det utför en process. Dock verkar det inte vara så i praktiken, även om det känns bättre än OS9.

Testsidan visade att det var stor skillnad mellan iMac och iBook. Trodde dessa var jämföra.

hur bra minneshanteringen i OSX fungerar beror nog på hur programmen är programmerade vissa program verkar låsa minne till sig fortfarande. Andra verkar läcka minne.

Skillnaden mellan en G4 iMac 800 och G4 iBook 800 är inte så stor.Klickade du på modellbeteckningarna ? Då får du ju mer utförlig info

Senast redigerat 2004-04-06 15:16

jag har både en dual 2 ghz G5 1.5 GB ram och en ibook 800 G3 640 MB ram. det är svärt att råda dig...det är trots allt två helt olika slags datorer

men - powermac = det snabbaste du kan ha, du behöver inte vänta på någonting...

ibook - underbart skön dator just för att...alla dom där andra grejerna - det är som en liten kompis som man tar med sig till toaletten, framför teve'n, till sommarstugan...ibland går det lite långsamt...men du kan göra det mesta med den - och det bara fungerar - hela tiden. det gör i och för sig definitivt PowerMacen...men man har liksom en annan "relation" till iBooken

fast hade jag inte haft lyxen att ha två - så hade det trots allt blivit PowerMac'en :rolleyes: prestanda talks jag pillar mycket med indesign, photoshop, redigerar mycket DV - producerar DVD och det som är tyngst...musik med native-pluggar suuuuuger CPU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 15:46

Kul att ha två användare på tråden som har båda maskinerna jag funderar på. Givetvis handlar allt om vad man gör med datorn.

* I mitt fall är de tyngsta programmen Photoshop och InDesign som jag använder. Att starta dessa samtidigt idag gör min G3 omöjlig att arbeta med.

* Vill ha en dator där jag bläddra snabbt mellan programmen och nyttja multitaskingens fördelar.

* Däremot använder jag inte avancerade effekter i något program, avancerade renderingar, omkodningar eller liknande.

Behovet av prestanda blir lite svårt att ta på eftersom min nuvarande dator är urslö när jag drar igång de för mig lite tyngre tillämpningarna (Photoshop, GoLive, InDesign). Gör där som sagt inga tunga dokument men G3an klarar inte av ATT köra dessa program samtidigt och smidigt. Att bara köra Entourage går alltid bra...

Vilken dator tror ni passar mig, ni som kan jämföra dessa maskiner?

  • Medlem
  • 2004-04-06 16:02

Ska du välja tycker jag att G5 är närmast självklart. Med en rejäl skärm. Jag kan varmt rekommendera Apples 20".

iBook är som tidigare sagts mer som en liten kompis. Jag använder den mest i soffan eller sängen för att kolla mail, surfa lite etc.

Har du tight budget rekommenderar jag dig istället att skaffa en beg. G4 med massa ram och hårddisk på över 867 Mhz. InDesign tar mycket kraft från buss och hårddiskar och jag tror inte att du vill köra det på en iBook, skärmen är för dålig/liten och systemet helt enkelt för långsamt.

Köper du en G5 har du ditt på det torra ett bra tag framöver. Den är grym. Bara att jämföra uppstarttider mellan G5 och iBook visar att G5 är en helt annan typ av dator. Den hinner knappt rita upp välkomstrutan innan du ser skrivbordet.

/Martin

Ursprungligen av Oloff:

Kul att ha två användare på tråden som har båda maskinerna jag funderar på. Givetvis handlar allt om vad man gör med datorn.

* I mitt fall är de tyngsta programmen Photoshop och InDesign som jag använder. Att starta dessa samtidigt idag gör min G3 omöjlig att arbeta med.

* Vill ha en dator där jag bläddra snabbt mellan programmen och nyttja multitaskingens fördelar.

* Däremot använder jag inte avancerade effekter i något program, avancerade renderingar, omkodningar eller liknande.

Behovet av prestanda blir lite svårt att ta på eftersom min nuvarande dator är urslö när jag drar igång de för mig lite tyngre tillämpningarna (Photoshop, GoLive, InDesign). Gör där som sagt inga tunga dokument men G3an klarar inte av ATT köra dessa program samtidigt och smidigt. Att bara köra Entourage går alltid bra...

Vilken dator tror ni passar mig, ni som kan jämföra dessa maskiner?

Själv funderar jag på en Ibook 12" maxad med ram och HD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 16:11

Arbetsdator Min tanke var att eftersom iBook är så mycket billigare lägga i 1024 RAM (går att få för ca 3000 kr) i den och sedan köra en extern 17" LCD med det hack som finns för att köra högra upplösning. Men det kanske inte räcker för att få en bra arbetsdator..

Macgunde; Samma tankar som du gällande iBook. Hårddisk från Apple, är det 4200 varv/min? Vad skall nu använda den till, med tanke på prestanda..

  • Medlem
  • 2004-04-06 16:31
Ursprungligen av Oloff:

Arbetsdator Min tanke var att eftersom iBook är så mycket billigare lägga i 1024 RAM (går att få för ca 3000 kr) i den och sedan köra en extern 17" LCD med det hack som finns för att köra högra upplösning. Men det kanske inte räcker för att få en bra arbetsdator..

Macgunde; Samma tankar som du gällande iBook. Hårddisk från Apple, är det 4200 varv/min? Vad skall nu använda den till, med tanke på prestanda..

Ett exempel; jag sålde för ett par veckor sedan min G4 867mhz med 100 GB 7200 rpm hårddisk och 640MB RAM + en Apple Studio display TFT 17". För 11,000 kronor.

Det systemet springer åttor runt en iBook, särskilt om du ska köra Adobesviten.

Enda nackdelen är att det inte är portabelt.

Leta på begsidorna, du kan få grymt mycket för 11,000 kronor!

/Martin

hm...att köra photoshop i iBook 800 G3 fungerar bra - så länge du har bra med ram = max. kör du indesign med många tunga bilder monterat - då rekommenderar jag G5an...alltså om du jobbar professionellt med det...annars kan man "hanka" sig fram med iBook'en - fast jobbigt i längden! är det mest på kul = iBook.

Är det någon som testat 1GB minnena på iBook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 19:30
Ursprungligen av macgunde:

Är det någon som testat 1GB minnena på iBook?

Denna tråd finns det erfarenheter

Macoteket säljer dem. Pratade idag med PowerPC, de ligger 500kr billigare men har inte fått in minnet, pratade idag med dem.

Inlife har rally på ibooks i två dagar, "påskerbjudande". Såg det av en händelse idag. Vet inte hur mycket billigare det egentligen är men kanske kan man spara en tusenlapp iallafall.

Ursprungligen av SockerConny:

Inlife har rally på ibooks i två dagar, "påskerbjudande". Såg det av en händelse idag. Vet inte hur mycket billigare det egentligen är men kanske kan man spara en tusenlapp iallafall.

Deras erbjudande på en 933mhz iBook var faktiskt ganska oförmånligt runt 15600 inkl. moms visserligen med applecare och second skin men ändå....

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 18:04

Du måste nog testa...... du sitter nog inne med svaret själv....

Funderade först att köpa 640 mb från applestore (student)... men nu tvekar jag, satsar kanske på 1 GB... vill ju ha en snabb dator...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-06 19:56

oloff>> Innan jag köpte min ibook G4:a 12" 640mb ram stod jag oxå i valet och kvalet mellan en G5:a 1,8 och den ibook jag köpte. Anledning till varför jag köpte ibooken var dels priset och portabiliteten. Jag släpar min dator mellan hemmet och skolan nästa varje dag, det skulle jag inte ens försöka göra med G5:an . Men iallafall denna nytta som jag haft av ibooken hade jag aldrig förreställt mig innan köpet. Använder även ibooken som arbetsstation hemma och till den kopplar jag en 19" skärm, fungerar perfa. Det jag skulle vilja göra här näst är att köpa en snabbare hårddisk till ibooken, det är det jag saknar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 20:12
Ursprungligen av lionfromzion:

oloff>> Innan jag köpte min ibook G4:a 12" 640mb ram stod jag oxå i valet och kvalet mellan en G5:a 1,8 och den ibook jag köpte. Anledning till varför jag köpte ibooken var dels priset och portabiliteten. Jag släpar min dator mellan hemmet och skolan nästa varje dag, det skulle jag inte ens försöka göra med G5:an . Men iallafall denna nytta som jag haft av ibooken hade jag aldrig förreställt mig innan köpet. Använder även ibooken som arbetsstation hemma och till den kopplar jag en 19" skärm, fungerar perfa. Det jag skulle vilja göra här näst är att köpa en snabbare hårddisk till ibooken, det är det jag saknar.

Hur tänkte du byta hårddisk, externt eller internet? Internet går det väl möjligen bara att få dit 5400 varv/min vilket inte gör stor skillnad, eller?

Svårt det här med iBook prestanda. Använder du många program samtidigt och lite tyngre program?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-06 22:20

Internt till en 7200 varv/min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 22:43
Ursprungligen av lionfromzion:

Internt till en 7200 varv/min.

Fungar det med värme mm? Vad har den för cache? Har du studerat om det skilja på 2,5" diskar som det gör på 3,5"?

Bevaka tråden