Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan du videochatta med Windowsfolk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya AIM 5.5 är ny programvara för Windows XP användare som öppnar dörren för iChat videochat mellan PC och Macanvändare. Allt som behövs är en iSight på din Mac och någonting liknande - usb eller firewirekamera plus mikrofon - på en PC utrustad med Windows XP.

99mac har inte testat ännu, om du har gjort det är du välkommen att skriva en rad i kommentarerna.

Tack till Johan Lundeqvist för tipset!

Läs mer om AIM 5.5

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 11:21

Nu är det bara Audio kvar..

Jag skulle vilja prata med min syster i Frankrike. Jag har testat Netfone, men den är så seg.
iChat strömmar hela tiden i 30 kbs, så då lär det gå bra!

Men jag förstår inte, den gick ut som en beta. För de flesta så fungerade det. Då tror man att när den fulla versionen kommer så borde den ha haft audio? Men nu är den ute, och den har inte audio? Blir det då i 2.2?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-05 11:21

Den "eviga" frågan är väl om man kan ljud-chatta UTAN bild.
Ska bli intressant att läsa tester....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-05 13:05

Detta kanske är lösningen för min 11-åriga dotter som har sin bästis i USA sen 2 månader. Bästisen kör PC och dottern iMac DV SE (OSX 10.2.8). Hon lackade ur kraftigt på macen när det inte gick att videochatta. Om detta funkar så är det läge att köpa webcam.

Tipsa om billiga kameror och hur man hanterar mjukvaran!!!

mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 13:26
Ursprungligen av majo:

Detta kanske är lösningen för min 11-åriga dotter som har sin bästis i USA sen 2 månader. Bästisen kör PC och dottern iMac DV SE (OSX 10.2.8). Hon lackade ur kraftigt på macen när det inte gick att videochatta. Om detta funkar så är det läge att köpa webcam.

Tipsa om billiga kameror och hur man hanterar mjukvaran!!!

mvh

Egentligen så är det bara iSight som fungerar med iChat, då det finns 3:e parts program som gör att man kan använda USB webcams till iChat.

Fast iSight är någ den bästa webcamen. Sen så måste datorn möta kraven, till webcamen. Annars så fungerar det inte, om du inte har 3:e dels programet installerad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-05 15:26
Ursprungligen av Alle:

Fast iSight är någ den bästa webcamen. Sen så måste datorn möta kraven, till webcamen. Annars så fungerar det inte, om du inte har 3:e dels programet installerad.

Men hallå, den kostar ju 1600 spänn!!!!!
De billigare kamerorna på marknaden funkar inte med iChat eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 15:43
Ursprungligen av majo:

Men hallå, den kostar ju 1600 spänn!!!!!
De billigare kamerorna på marknaden funkar inte med iChat eller?

Jodå, men med tredjepartsjox
(kolla på versiontracker resp sök här så hittar du massor med information)

Ursprungligen av majo:

Men hallå, den kostar ju 1600 spänn!!!!!

Det är väl inte så farligt? Har man köpt en dator för allt mellan 10-45 000 kr så lär väl inte hela ens ekonomi stå och falla med en engångsutgift på 1 600 kr? Jag köpte en och är supernöjd och dessutom är den ju bara såååå snygg!

Ursprungligen av majo:

De billigare kamerorna på marknaden funkar inte med iChat eller?

Jo, men inte automatiskt. Du måste ladda hem tredjepartsprogramvara som du installerar för att få en USB-kamera att fungera exemeplvis. Men det är inget som Apple garanterar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 17:37
Ursprungligen av Alle:

Egentligen så är det bara iSight som fungerar med iChat, då det finns 3:e parts program som gör att man kan använda USB webcams till iChat.

Egentligen så stämmer inte det där. Olika DV-kameror funkar fint också. Men det blir ju ännu dyrare.
Men det finns annat som funkar utöver iSight.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 15:22

hmm...funkar bara om pece typen har windows xp inte med 2000 eller NT.

Typiskt

/e

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-05 16:32

Varför skriver 99mac om det här nu? Det har funkat sedan iChat AV 2.1 släpptes som beta 5 februari. Programmet släpptes som skarp version 23 mars.

  • Medlem
  • 2004-04-05 17:13
Ursprungligen av hugin:

Varför skriver 99mac om det här nu? Det har funkat sedan iChat AV 2.1 släpptes som beta 5 februari. Programmet släpptes som skarp version 23 mars.

tenkte det samma det har ju funits ute länge nu

Jag gav bort min Logitech 3000 Pro till min mamma och med tredjepartstillägg funkar det finfint att chatta med henne på hennes nya eMac. Bildkvaliteten var överraskande bra trots "bara" USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 21:06

Snälla Bill-G, näst rikast i världen, ge oss mac muppar en full MSN version innan jag blir arg på dig..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 22:46
Ursprungligen av Fredric:

Snälla Bill-G, näst rikast i världen, ge oss mac muppar en full MSN version innan jag blir arg på dig..

tanka hem dMSN från versiontracker. Stöder avatars, och det mesta andra. Är dock osäker på video/ljudchatt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 23:21

försökte få igång "en-vägs-video-chat" eller vad det heter, men det går ju inte.. som ja tolka det så är det till för att kunna webcam'a med nån trots att jag inte själv har nån webcam? kanske är helt lost..

Ursprungligen av KKriss:

försökte få igång "en-vägs-video-chat" eller vad det heter, men det går ju inte.. som ja tolka det så är det till för att kunna webcam'a med nån trots att jag inte själv har nån webcam? kanske är helt lost..

Det går att koppla upp sig FRÅN Windows-AIM med webkamera till en Mac utan webcam. Däremot inte tvärtom verkar det som. Förstår inte heller varför detta är en nyhet. Jag har flitigt använt funktionen i flera månader.

Ciryon

Brandväggen!

Ursprungligen av Ciryon:

Det går att koppla upp sig FRÅN Windows-AIM med webkamera till en Mac utan webcam. Däremot inte tvärtom verkar det som. Förstår inte heller varför detta är en nyhet. Jag har flitigt använt funktionen i flera månader.

Ciryon

Jo, det går fin fint! Öppna portar mellan 1024-5000 i Win-XP:n, och 16384-16403 i Mac!

…väntar otåligt däremot på att kunna bjuda in fler än En till s.k. Video-Conferens!
kanske kommer till nästa verson?

johan

1
Bevaka tråden