Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gates inte Smålänning

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Knappt så man tror det är sant men en svensk räknas nu som rikare än Bill Gates... så klart att det är en smålänning som är rikast i världen - finns ju nästan bara en tänkbar figur, nämligen Ingvar Kamprad ( IKEA´s grundare ) som nu är god för $53 billion medans Bill Gates stannar vid futtiga $47 billion. Allt detta som Reuters valt att citera från SVT2.

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=4744821

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-04-05 21:42

Kommer vi att se en möbelaffärsbubbla nu snart tro?

Ursprungligen av nillon:

Kommer vi att se en möbelaffärsbubbla nu snart tro?

Tydligen så är det inte möblerna i sig som IKEA tjänat mest på utan marken dom köpt och sedan hyrt ut i närheten av varuhusen.
Smart strategi att köpa mark i relativt oattraktiva områden för en spottstyver och sedan locka folk till området med "billiga" möbler och jippon.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-04-06 08:29

För övrigt såg jag nu på morgonen att de har räknat med hela IKEA-koncernen (vilken inte Kamprad äger).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-04-06 08:44

Henil: Precis så är det väl med Bills pengar också.

Och rätt patetiskt är att när han sa att han skulle skänka hela sin förmögenhet så ska han skänka microsoft också??

Ursprungligen av [email protected]:

Knappt så man tror det är sant men en svensk räknas nu som rikare än Bill Gates... så klart att det är en smålänning som är rikast i världen - finns ju nästan bara en tänkbar figur, nämligen Ingvar Kamprad ( IKEA´s grundare ) som nu är god för $53 billion medans Bill Gates stannar vid futtiga $47 billion. Allt detta som Reuters valt att citera från SVT2.

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=4744821

Jag finner såna hära jämförelser nästan helt ointressanta, vad är det för poäng i att beräkna personens kapital? skulle Kamprad eller Gates sälja helt plötsligt för att få in cash så skulle värdet på det sjunka ner till kanske 10-20% av nuvarande.

Hur mycket cash på deras egna konton har dessa personer? kanske ett par hundratusen dollar, inte mer.

Ursprungligen av GandalfTheMacintosh:

Hur mycket cash på deras egna konton har dessa personer? kanske ett par hundratusen dollar, inte mer.

Du skämtar , båda kan säkert hämta ut några miljarder cash imorgon om dom ville.

Ursprungligen av jazzper:

Du skämtar , båda kan säkert hämta ut några miljarder cash imorgon om dom ville.

Nej jag skämtar inte. The filfthy rich skatteplanerar så in i h-e att dom inte kan ha så mycket pure cash på sina konton.

Skulle dom sälja sina aktieinnehav ex så tappar marknaden förtroende för dom och värdet på aktierna sjunker som en sten.

Ursprungligen av GandalfTheMacintosh:

Nej jag skämtar inte. The filfthy rich skatteplanerar så in i h-e att dom inte kan ha så mycket pure cash på sina konton.

Skulle dom sälja sina aktieinnehav ex så tappar marknaden förtroende för dom och värdet på aktierna sjunker som en sten.

Något som knappast gäller vare sig Kamprad eller Gates , IKEA är inget aktiebolag och Gates har ju redan sålt en hel del aktier,
Båda har nog en hel del konton som kan tömmas på stora belopp och värdepapper lite här och där som lätt kan omvandlas till cash.

Ursprungligen av jazzper:

Något som knappast gäller vare sig Kamprad eller Gates , IKEA är inget aktiebolag och Gates har ju redan sålt en hel del aktier,
Båda har nog en hel del konton som kan tömmas på stora belopp och värdepapper lite här och där som lätt kan omvandlas till cash.

Du verkar vara förvånansvärt allvetande jazzper, du vet allt om vad apple kommer att göra och du vet precis hur mycket pengar som gates och kamprad har....amazing :rolleyes:

jag för min del försökte ge en bild av hur meningslös sådana här jämförelser är.

Ursprungligen av GandalfTheMacintosh:

Du verkar vara förvånansvärt allvetande jazzper, du vet allt om vad apple kommer att göra och du vet precis hur mycket pengar som gates och kamprad har....amazing :rolleyes:

jag för min del försökte ge en bild av hur meningslös sådana här jämförelser är.

Nu var det ju du som kom med det häpnadsväckande uttalandet

"Hur mycket cash på deras egna konton har dessa personer? kanske ett par hundratusen dollar, inte mer"

Och följande

"Skulle dom sälja sina aktieinnehav ex så tappar marknaden förtroende för dom och värdet på aktierna sjunker som en sten"

Nu är ju IKEA som sagt inget aktiebolag och Gates har redan sålt aktier för 100 tals miljarder så något problem att få fram kontanter lär ju ingen av dom ha.

Men du har rätt i att det egentligen är meningslöst att jämföra företagsledares jätteförmögenheter, speciellt när man själv inte ligger i toppen (än).

Senast redigerat 2004-04-22 20:54
Ursprungligen av jazzper:

IKEA är inget aktiebolag

Huh? IKEA är visst ett aktiebolag.

Ursprungligen av Kristofer G:

Huh? IKEA är visst ett aktiebolag.

Ja och Nej , eller kan du fixa några aktier till mig ?

Verkligen Mac-relaterat det här...

Ursprungligen av whoami:

Verkligen Mac-relaterat det här...

Ja jo förvisso, borde aldrig ha startat tråden men forumet rykten tycker i alla fall jag är en gråzoon där det hamnar både det ena och andra som påverkar eller kan komma att påverka oss med Mac. Det enda som har något värde eller som sprider lite glädje är att macanvändarnas hatobjekt nummer 1 inte finns överst på listan.

Bakom stiftelserna och bolagen så är det faktiskt Kamprad som kontrollerar Ikeakoncernen. Men precis som GandalfTheMacintosh säger så är det omöjligt att få ut det värdet som ens aktier har. Men hur har de räknat ut värdet på Ikea? Det är inget börsnoterat bolag och har ju därför inget marknadsvärde.

/Kristofer

du har ju fortfarande ett värde i balansräkningen...i och med materiella och immateriella tillgångar...här borde företagets förmögenhet visa sig...sen är ju IKEA ngt annat än möbelföretag - äger ju bank, försäkring, bostadsbolat, mat etc

inte allt för sällan har dom även drivit sina underleverantörer till ruinens brant och sen köpt upp verksamheten - som ett stort virus som äter upp saker i sin väg...

Ursprungligen av el gringo:

du har ju fortfarande ett värde i balansräkningen...i och med materiella och immateriella tillgångar...här borde företagets förmögenhet visa sig...

Jaha, OK

Citat:

Sen är ju IKEA ngt annat än möbelföretag - äger ju bank, försäkring, bostadsbolat, mat etc

Nej, Ikano ägs direkt av familjen Kamprad och har inte med Ikea att göra.

/Kristofer

ja - kamprad har nog mer pengar än vad som framkommer - även vid en närmare granskning. det är därför dom har stiftelser...

Precis, var det inte livliga diskutioner för några år sedan om att Kamprad "i smyg" plockade ut miljarder från Ikea?

/Kristofer

Vad mumlar du om? Varför skulle *du* få aktier och vad har det med ifall IKEA är ett AB eller inte att göra?

Ursprungligen av thevil:

Vad mumlar du om? Varför skulle *du* få aktier och vad har det med ifall IKEA är ett AB eller inte att göra?

Få och fixa är väl två olika saker?

Och om du följt diskussionen så kanske du skulle ha förstått........

Bara för att ett företag är ett aktiebolag betyder inte det att det är börsnoterat. Och nej, jag skulle inte kunna fixa några aktier åt dig, för att Ikea är inte börsnoterat. Börsen är en plats som är till för att underlätta handeln med aktier.

Ursprungligen av Kristofer G:

Bara för att ett företag är ett aktiebolag betyder inte det att det är börsnoterat. Och nej, jag skulle inte kunna fixa några aktier åt dig, för att Ikea är inte börsnoterat. Börsen är en plats som är till för att underlätta handeln med aktier.

Exactly my point.....Gandalf skrev ju följande om Kamprad

"Skulle dom sälja sina aktieinnehav ex så tappar marknaden förtroende för dom och värdet på aktierna sjunker som en sten"

IKEA ägs ju av en stiftelse som kontrolleras av Kampradfamiljen. Om Ikea skulle vara börsnoterade så skulle det uttalandet kanske haft ett korn av sanning i sig men nu är dom ju som sagt inte börsnoterade.

Men du sa ju inte "Ikea är inte ett börsnoterat bolag" utan "Ikea är inte ett aktiebolag"
Oki doke, jag fattar nu vad du menar

1
Bevaka tråden