Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac talar med Petter Mårtensson

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-05 20:02

99mac har talat med Petter Mårtensson som med grund kallas för mackändis efter att ha följt återförsäljarnas appleprislistor sedan 1995. Under flera år gjorde han det på sin egen hemsida men sedan 4-5 år som en del av Macworlds webbplats. Många modeller har kommit och gått under åren men sajten uppdateras fortfarande varje vecka. Petter är en del av teamet som startade 99mac och syns ofta på MacPub:arna i Malmö där han bor.

På MacBarometern.se hittar du priser på alla Macintoshmodeller och iPods ifrån ett tiotal återförsäljare plus jämförelsepriser ifrån USA och Europa.

Petter: "Det har blivit allt mindre priskonkurrens mellan svenska Macåterförsäljare - jag tror att det nästan helt beror på Apples ändrade priser till ÅF som inte har service, butik o liknande."

99mac skrev om Apples nya återförsäljareavtal redan i September 2002 med "Nytt Apple-avtal förändrar branschen?". Några dagar senare följde vi upp med ytterligare en nyhet där vi noterade att prishöjningarna slagit igenom.

Petter fortsätter: "Det är främst PowerPC, Redagruppen och InWarehouse som pressar priserna nuförtiden men det är bara några procents skillnad. Det var större skillnader för fem år sedan när det fanns återförsäljare som importerade Mac ifrån utlandet. Macoteket ligger något högre idag än de gjorde inann de blev Apple Concept Store, men de har alltid legat i närheten av AppleStore-priserna senaste åren, då syftar jag endast på datorpriserna.
För flera år sedan priskrigade även InWarehouse och PC Express, men sedan slukade InWarehouse den andra."

Idag har Apple ett fåtal modeller på marknaden, för åtta år sedan såg det annorlunda ut, Petter berättar om alla Mac-kloner: "MacData hade med sina Reid-kloner i barometern på den tiden. Då var det mycket mer att hålla koll på - när det fanns både Reid, StarMax, Umax, Daystar och PowerComputing förutom Apples egna brokiga sortiment."

Titta in på MacBarometern och jämför priserna:
http://www.macbarometern.se/

  • Medlem
  • 2004-04-05 20:38

Schysst PIMP-bild.

Ursprungligen av apu:

Schysst PIMP-bild.

Tack, tyvärr hade jag lämnat min minkpäls och apple-halsband i platina hemma den dagen;)

det är ju det som är grejen! jagar man dom billigaste priserna så har man pengar över till sånt

Bra jobbat Petter, det är ju mer än én gång man har haft nytta av macbarometern, keep it up!

Ursprungligen av johan dansk:

det är ju det som är grejen! jagar man dom billigaste priserna så har man pengar över till sånt

Japp, någon krona där och någon krona här blir en hel del med tiden

Ursprungligen av johan dansk:

Bra jobbat Petter, det är ju mer än én gång man har haft nytta av macbarometern, keep it up!

Skall göra mitt bästa, så att du får nytta av den fler gånger

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 21:04
Ursprungligen av Arvid:

"Det har blivit allt mindre priskonkurrens mellan svenska Macåterförsäljare - jag tror att det nästan helt beror på Apples ändrade priser till ÅF som inte har service, butik o liknande."

Till viss del sant. En annan faktor är också tjänster som Macbarometern där alla kan jämföra det rena burkpriset. Att veta att Granny Smith-äpplena är billigast på Lidl kanske inte hjälper dig alltid. De kanske ger sur eftersmak eller ruttnar i förtid. Jag köper därför äpplena hos grönsakshandlaren som garanterat ger mig det jag vill ha.
Alla som säljer Apple vet att det är usel förtjänst. Sätt priset ett par procent över AppleStore-priset och du säljer knappt något eller sälj några procent under AppleStore-pris och dra med dig de andra i fallet. Lite drastigt kanske, men Apples åtgärder har skapat ett självnivellerande pris runt det som finns på AppleStore. I andra branscher skulle man genast misstänka kartellbildning.

Ursprungligen av Schuckert:

Till viss del sant. En annan faktor är också tjänster som Macbarometern där alla kan jämföra det rena burkpriset.

Prisskillnaden mellan AppleStores priser och de ÅF som hade de lägsta priserna var mycket större innan Apples nya återförsäljareavtal (September 2002). Jag vidhåller att den minskade priskonkurrensen mellan ÅF främst beror på detta "nya" ÅF-avtal.
Och jag tror att hade prisbilden till icke aukt. ÅF sett annorlunda ut, så hade vi nog sett både Dustin, Datorbutiken.com, Komplett, m.fl onlinebutiker vilja sälja macar billigt.

Haha - vilken bild

1
Bevaka tråden