Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lasso 6: '-ResponseNoResultsError' fungerar inte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-20 18:00

Jag vet att det finns e-postlistor och forum för Lasso, jag är själv medlem i dem. (Nu slipper ni tipsa och länka om det )

Jag slänger ändå ut denna fråga på 99Mac, då jag vet att det finns Lasso-lirare här. Dessutom är det ibland lite enklare på svenska.

Jag får inte '-ResponseNoResultsError' att fungera. När jag söker efter ett record-ID som jag vet inte finns, aktiveras inte sidan för '-ResponseNoResultsError'. Istället kommer -Response-sidan upp utan innehåll, så att säga:

...
<form.action="Action.Lasso" method="POST">
<input.type="hidden".name="-Response".value="update.lasso">
<input.type="hidden".name="-ResponseNoResultsError".value="update_not_found.lasso">
...

Kör med Classic Lasso i detta fall. Vill inte skriva om för [Inline]. Har Lasso 7, men kommer inte att uppgradera denna server:

(Mac OS 10.3.3 Server, Lasso 6.0.5r2)

.

Varför har du punkter istället för mellanslag i din HTML-kod ovan?

Missade denna tråd, det är säkert löst vid det här laget.

En ändring i Lasso som gjorts mellan 3 och 5 är att man definierat om vad ett fel är. Att en sökning på något inte ger något resultat är INTE ett fel numera, så istället får man då kolla på två saker. Found_Count och Current_Error. Om den senare är 0 och den förra är 0 så har allt fungerat, men inget hittades.

Fråga igenom om detta inte löser ditt problem.

/Ola

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-05 21:41
Ursprungligen av Taz_1999:

Varför har du punkter istället för mellanslag i din HTML-kod ovan?

Missade denna tråd, det är säkert löst vid det här laget.

En ändring i Lasso som gjorts mellan 3 och 5 är att man definierat om vad ett fel är. Att en sökning på något inte ger något resultat är INTE ett fel numera, så istället får man då kolla på två saker. Found_Count och Current_Error. Om den senare är 0 och den förra är 0 så har allt fungerat, men inget hittades.

Fråga igenom om detta inte löser ditt problem.

/Ola

Punkterna ska inte vara där, naturligtvis. Men enligt "http://lincoln.local/Lasso/LDMLReference.Lass..." ska det fungera med min ovanstående Lasso-kod.

(-ResponseNoResultsError specifies the page to return if an error occurs during a Classic Lasso -Search, -Random, or -FindAll action which is performed in an HTML form or URL. If a different error occurs while performing one of these actions then the page specified in a -ResponseAnyError, -ResponseAdd, or -ResponseAny tag will be used instead.
)

Nu kanske vi missförstår varandra?

Du säger också i ditt första inlägg att du försöker framkalla ett error på följande sätt:

"Jag får inte '-ResponseNoResultsError' att fungera. När jag söker efter ett record-ID som jag vet inte finns, aktiveras inte sidan för '-ResponseNoResultsError'. Istället kommer -Response-sidan upp utan innehåll, så att säga:"

Jag försökte sedan förklara att en sökning som inte ger några träffar anses från och med Lasso 5 inte vara ett fel.. Om du kollar i Lasso 6 languange guide på sidan 414 i kapitel 21 så står följande: "Note: In prior versions of Lasso an [Error_NoRecordsFound] tag was defined. This tag has been deprecated in favor of checking whether the [Found_Count] is equal to zero to check if no records were found. " Så alltså skall man kolla på två saker, dels founf count och dels error current error. Läs av båda så vet du vad som hänt.

Det står även på sidan 411:
"-ResponseNoResultsError Specifies the page to return if a -Search or -FindAll action returned no records." Vilket egentligen säger emot det jag sade ovan.

Det står även på 410: "Of the available error response tags, only the -ResponseAnyError and -Respo nseRequiredFieldMissingError will function if Classic Lasso support is turned off in Lasso Administration. Since no Lasso action (other than the default action -Nothing) will be performed by the HTML form or URL, no action specific error pages can be processed. " Så kolla att Classic Lasso support är på i Lasso Admin (kryss i en ruta). Kanske det är det som är fel? (Även om du använder Classic Lasso i din kod, är det inte säkert att stödet för det är på, på servern?

Här är några vanliga felsökningsmetoder: Skriv ut dina felmeddelanden med [Error_CurrentError] för att se vad som pågår (kanske du egentligen får ett annat fel). Sedan kan du testa med att stänga ned databasen du frågar också, det ger nämligen en annan typ av fel. Kolla också att du söker på ett nummer i ett nummerfält med OP = EQ och inte varianter (nummer i textfält med OP=BW) tex. Kolla också att fältet du söker i finns i layoten du angett ifråga (gäller FileMaker). Kolla förstås också att du stavat rätt på allting, tex [RecordID_Value].

Det kanske är vettigt att du skickar in koden för hela sidan så att jag kan kika på den?

Lycka till!

/Ola

1
Bevaka tråden