Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in på Windows nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att logga in på ett stort företags nätverk som är Windowsbaserat med min Powerbook 867 Mac OS 10.3.3? Jag kommer ut på internet men kommer inte åt mina mappar som jag gör när jag loggar in på en PC. Jag har användarnamn och lösenord till nätverket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-05 13:00

Ahh, en MacOS X-fråga (utropet kommer sig av att den här frågan är inte så allmän som du kanske tror. Den rör MacOS OX klient hade kanske synts bättre i det mötet).

Hur som helst. Öppna ett Finder-fönster och klicka på Nätverk. Nu kommer du att se alla servrar som finns i nätverket. Klicka på den du har dina mappar på. Du får nu en fråga om domän, konto och lösen. Fyll i dessa och klicka OK. Om servern har flera mappar som den delar ut får du nu möjlighet att välja vilka som du vill montera. Om jag minns rätt (med datorn hemma) så kan du kommando-klicka för att välja flera mappar att montera.

Vill du slippa svara på som många frågor och klicka så lite som möjligt ska du använda kommando-K (anslut till server) och spara din servrar och mappar som favoriter. Dessutom kan du i programmet Network Directory (kan inte namnet i svenska versionen) sätta rätt Windows-domän som standard.

Samba problem

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Hur gör jag för att logga in på ett stort företags nätverk som är Windowsbaserat med min Powerbook 867 Mac OS 10.3.3? Jag kommer ut på internet men kommer inte åt mina mappar som jag gör när jag loggar in på en PC. Jag har användarnamn och lösenord till nätverket.

Hej Thomas!

Jag har haft samma problem.
I mac Os X skall man kunna logga in på Windowsnätverk via samba (SMB), men informationen är knapphändig.
Jag löste det till slut själv med rejält grävande i verktygsprogrammen.
Man kollar först om man kan ansluta till server via Gå menyn i Finder/anslut till server.
Då skall man förhoppningsvis se aktuella servrar, jag kunde inte logga in på dom...
Öppna programmet Kataloginställning under verktygsprogram.
Ange ditt administratorlösen och klicka på SMB/Ställ in...
Skriv in Windowsnätverkets arbetsgrupp (domain).
Efter att jag hade gjort detta, fungerade windowsinloggningen utan problem.
Samt att jag kom åt rendeveusskrivare på nätverket.
Lycka till...

Misstänker att det nätverk du sitter på förmodligen använder sig av Active Directory. Alltså Autensieringen sker på AD servern inte på maskinen lokalt. Så du måste alltså koppla upp dig "Manuellt" som de ovan beskriver.
Det finns ett till sätta att göra det på och det är att binda din dator till AD domänen. Det är klart mycket krångligare... det är till och med så att jag måste komma och hjälpa dig. För då måste du hacka smb.conf och fixa med AD-plugin.
Men det kan säkerligen SOS-Data hjälpa dig med. Hälsa från mig bara när du pratar med Johan G.
Det är lite långt att åka Sundsvall-Gbg. Men jag ska idit första helgen i Maj så bjud på halva resan så kommer jag direkt!

Kan man inte göra den bindningen med verktyget Kataloginställning???

Var där och rotade idag och tyckte mig se de möjligheterna.

1
Bevaka tråden