Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Gammal tråd] Hakar på jag med, min hemsida.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att ni här kanske kan hjälpa mej att få lite kritik.

Min sida

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-06 10:17

Nu har jag varit inne och tittat på PëhrzzonZite. Trevligt att du lägger ut dina uppsatser på nätet, och trevligt att du skrivit en uppsats om Apples historia. Hur är det med Mac-användandet bland dina klasskamrater, är du ensam eller finns det fler Macare?

Ursprungligen av Eva:

Nu har jag varit inne och tittat på PëhrzzonZite. Trevligt att du lägger ut dina uppsatser på nätet, och trevligt att du skrivit en uppsats om Apples historia. Hur är det med Mac-användandet bland dina klasskamrater, är du ensam eller finns det fler Macare?

Finns en till i min klass vad jag vet

Kritik? Well, börja med att göra texten något mindre - den är lite stor som det är nu. Rubrikerna på listan över kommentarer/händelser är inte klickbara, fast det kanske inte heller är tanken... Annars, bara jobba på så ska det nog bli riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 17:30

Kanske skulle det bli snyggt med lite olika typsnitt?

PS. Vilka är de andra 14 webbsidorna egentligen? "Mannen med de 14 webbsidorna" DS.

Dom flesta är typ på en sida med en länk eller två. Registrerade en massa gratis hosts i sommras som jag tänkte göra diverse olika saker med. Nu är dom bara 4 som jag har något planerat med, 1 kommer inte att vidareutvecklas 1 är min officela hemsida (den som tråden handlar om) 2 av dom är små skämtsidor med rutna skämt var av den ena inte är färdig.

Så det där med 14 webbsidor är mest något som hänger kvar.

Tycker man ska hålla sig till så få, och väl valda, typsnitt som möjligt. Helst 1, ev 2 om rubrikerna ska vara satta i annat snitt och ev 3 om vi kan godkänna att grafikelement som knappar får ett eget typsnitt. Men ju färre typsnitt desto bättre (oftast) hänger materialet samman... Ok, ett fjärde, courier eller något, för att skriva ut datorkod i

Tycker också att det är för stort typsnitt i brödtexten.
Annars är det mycket smidigt med navigeringen uppe till vänster. Du kanske kan göra rubrikerna där till knappar så att de skiljer sig lite mer från övrigt text?

För övrigt är jag ganska säker på att "Charlotte" i "Good Charlotte" inte stavas "Sharlott".

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 10:25

Jag känner att hemsidan är något rörig.

Är texten: "Uppdaterad 104-1-18 ©Copyright Nathan "Pëhrzzon" Brostedt 2003-2004 Cookies" väldigt relevant för hemsidan? Den är väldigt stor, är den viktig nog för sin storlek?

Men kämpa på!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-07 11:23

Startsidan kändes så rörig och ostrukturerad att jag stängde den igen. Inget bra förstahandsintryck med andra ord. Det är viktigt att startsidan är genomtänkt och strukturerad så den fångar besökarens intresse.

Jag har gjort om sidan lite och nu är den nästan helt annorlunda ifall någon är intreserad av att se den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-04 23:23
Ursprungligen av PowerMac 6500:

Jag har gjort om sidan lite och nu är den nästan helt annorlunda ifall någon är intreserad av att se den.

Klart mycket bättre!

  • Medlem
  • 2004-04-05 00:10

Stämmer inte i Netscape 7 i OS9, men det kanske du inte bryr dig om...

Konstigt, så borde det ju inte bli. Det är ju gjort med helt vanliga tabeller och det borde väl ändå Netscape stödja?

  • Medlem
  • 2004-04-10 18:34
Ursprungligen av PowerMac 6500:

Konstigt, så borde det ju inte bli. Det är ju gjort med helt vanliga tabeller och det borde väl ändå Netscape stödja?

Du har med största sannolikhet en style class som innefattar även bilden, classer måste avslutas före en bild för Netscape i OS 9.

Jag hittade inte Netscape 7 någonstans för att testa med, högsta jag hittade för os 9 var 4.8. Så var hittade du Netscape 7 för 9?

  • Medlem
  • 2004-04-05 14:47

Jag håller med om att det var svårt att hitta på netscape.com men den finns här.

http://www.macupdate.com/info.php/id/7863
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/14861

Testade min sida i Netscape och det funkade utmärkt.

  • Medlem
  • 2004-04-05 23:44

i OS9? Underligt... Kan det ha md installerade typsnitt att göra då? I min Safari i 10.3.3 ser det bra ut (även om jaghåller med de andra om att det är för stora bokstäver).

Jag minskade texten lite. Blev det lagom nu?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 02:57

Jag bryr mig inte jättemycket om designen, eftersmo jag antar att det inte är någon webdesigner du vill bli ur ett rent grafiskt perspektiv, utan du vill väl göra en informativ sajt.
Eller?

Jag gick mest in för att kolla in din uppsats om apple, för jag tyckte det verkade kul efter vad Eva skrev.
Tyvärr orkade jag bara läsa 2 stycken.
Kanske är det för att det är för sent på kvällen/natten, men antagligen var det på grund av alla fel:

Den kostade 666.666$ (5000000kr).
Jag tycker det borde sett ut så här (i fortsättningen skriver jag inte den här kommentaren under, utan endast hur jag tycker att det borde sett ut):
Den kostade 666 666 dollar (5 000 000 kr).

Den kom ut på en dator klubb.
Den kom ut på en datorklubb.
Kanske t o m:
Den kom ut via en datorklubb... känns hursomhelst som på är helt fel preposition.

Det var två spel kaseter och en demo kasset med datorn.
Det var två spelkassetter och en demokassett med datorn.
Kanske t o m
Man fick med två spelkassetter och en demokassett med datorn.

Osv...

Vem/vad har uppsatserna skrivits för?
Krävde inte de en mer korrekt (skriv)svenska?
Jag vill inte vara tjurig, men jag tycker att det ger ett rätt oseriöst intryck med stavfel i texten när det är så enkelt att rätta till.
Det är ju bara att köra genom words stavningskontroll.
Officepaketet kostar förvisso pengar, men Apple har ju rättstavning i sitt textEdit också.

Jag bryr mig inte så mycket om stav- och meningsbyggnadsfel i vanliga chattar, eller liknande (jag är rätt bra på att skriva fel själv, är mycket slarvig) men när det kommer till någon så faktabetonat som en uppsats är - i synnerhet när det kommer till Apples historik - tycker jag att det är mer eller mindre ett krav.
Ett enstaka stavfel här och där hade jag kunnat leva med, men detta blev för mycket.

Hoppas du inte tog illa vid dig av kritiken.
Försöker vara så konstruktiv som möjligt.
Lycka till!

//Johan
www.returmusik.com
(finns en rad stavfel och annat klantigt på den sajten oxå, så jag e ingen perfekt kille jag heller...)

Det var länge sedan jag skrev den uppsattsen, det var på mellanstadiet. Fast gjort några kompleteringar. Jag tror t.o.m. att den innehåller faktafel Jag har bara inte orkat fixa till den utan har bara laggt ut den som den är.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 21:30

Bengt-Arne Bert Andersson verkar vara en trevlig prick.

Ursprungligen av Kira:

Bengt-Arne Bert Andersson verkar vara en trevlig prick.

Jag kan avslöja att läraren inte godkännde den Men jag var ju fjortis på den tiden så gjorde den bara lite normalare. Uppgiften var att skriva om en pensionär. Om jag hade varit läraren hade jag inte heller godkännt den. Men som sagt så var jag ju fjortis.

rött rött och mer rött:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 21:45

Har vi fått en trådgrävare i JohnieWebdesign?

Men det var lite nostalgiskt att läsa om Netscape

1
Bevaka tråden