Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överklockad B/W 300

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-02 16:40

Har överklockat min Powermac Blue/White G3 300Mhz till 400Mhz med hjälp av http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

bara att byta lite jumpers, alt sätta i nya jumpers om, som på min sitter en hel jumper med alla i.

Stabilt system i 1 vecka nu, tycker att det märks. Kunde ställa upp grafiken i SOF 2 Multiplayer lite. (ATI 7000 GFX kort också).

  • Avstängd
  • 2004-04-03 02:42

Samma här, B/W 300 @ 400, tokstabilt. Fastjust nu går den på 300, måste fixa ventilationen där den står lite bättre :] Det blir varmt lixom

Jag klockade min från 450 till 500 MHz, men där var det stopp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-03 17:30

stopp???

Från 300 -> 450 -> 500 ?

Hur var det stopp? brann? pajade? startade ej, men efter att ställt tillbaks till 450 så funkade den?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-03 19:02

Tänkbart alternativ: Om man har 2.200 spänn (kostade tidigare nästan det dubbla) att lägga ut så kan man köpa ett Sonnet Encore ZIF G4 500MHz/1MB processorkort på Macoteket å få en jädra skjuts på hela apparaten utan att få riskerna med att klocka upp CPUn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-03 19:15

1740:-

Ursprungligen av Danne V:

Tänkbart alternativ: Om man har 2.200 spänn (kostade tidigare nästan det dubbla) att lägga ut så kan man köpa ett Sonnet Encore ZIF G4 500MHz/1MB processorkort på Macoteket å få en jädra skjuts på hela apparaten utan att få riskerna med att klocka upp CPUn.

Samma processor kostar 1740:- från macsales.com inkl frakt.

Men det är ju inte lika kul

frisk klockning

Ursprungligen av Danne V:

Tänkbart alternativ: Om man har 2.200 spänn (kostade tidigare nästan det dubbla) att lägga ut så kan man köpa ett Sonnet Encore ZIF G4 500MHz/1MB processorkort på Macoteket å få en jädra skjuts på hela apparaten utan att få riskerna med att klocka upp CPUn.

Lite mesig höjning — prova en G3 900MHz / 512k cache från Powerlogix istället (www.powerpc.se).

  • Avstängd
  • 2004-04-03 19:36

Risker? RISKER?! Snälla liten... skaffa lite förkunskaper och erfarenhet ;p

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-03 23:03
Ursprungligen av iGnu:

Risker? RISKER?! Snälla liten... skaffa lite förkunskaper och erfarenhet ;p

Beskäftiga, arroganta och meningslösa inlägg utan substans har man ingen glädje av.
Om du påstår att det är helt riskfritt att klocka om CPUn så skulle det vara intressant att veta hur du kommit fram till det? Egna tester? Studier? Eller bara gissningar?
Låt höra. Det här blir spännande....

  • Medlem
  • 2004-04-03 23:08
Ursprungligen av Danne V:

Beskäftiga, arroganta och meningslösa inlägg utan substans har man ingen glädje av.
Om du påstår att det är helt riskfritt att klocka om CPUn så skulle det vara intressant att veta hur du kommit fram till det? Egna tester? Studier? Eller bara gissningar?
Låt höra. Det här blir spännande....

Mina egna erfarenheter av att klocka upp G3 processorer säger mig att det enda som händer om du försöker en för hög klockfrekvens så vägrar burken att starta, hänger sig vid uppstart eller blir väldigt instabil. Tror inte det finns några direkta risker när det gäller att klocka upp G3 processorn...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 09:55
Ursprungligen av XedoZ:

Mina egna erfarenheter av att klocka upp G3 processorer säger mig att det enda som händer om du försöker en för hög klockfrekvens så vägrar burken att starta, hänger sig vid uppstart eller blir väldigt instabil. Tror inte det finns några direkta risker när det gäller att klocka upp G3 processorn...

Jag tror också att de flesta som har ökat klockfrekvensen 10-25% har klarat sig utan problem. Men jag surnade till över iGnus inlägg som inte bara höll en överlägsen besserwisser-ton som jag inte tycker hör hemma här utan framför allt gav sken av att det är riskfritt.

Det är ju som att säga "Det är fullkomligt ofarligt att köra motorcyckel utan hjälm, för JAG har kört motorcykel i tjugo år utan att ha hjälm och det har aldrig hänt MIG nåt". Det är ju inga problem att försöka tuta i folk sånt trams eftersom man inte behöver ta konsekvenserna själv...

Så även om det kanske är "liten", så finns det alltid en risk att klocka upp CPUn: http://www.pcguide.com/opt/oc/risksRisksCPU-c.html (visserligen om PC - men en CPU är en CPU oavsett i en Mac eller Dell).
Om man tar fem minuter att Googla lite så hittar man ännu mer i ämnet.

EDIT och PS: Eller så kan man bara blunda några sekunder och fundera över varför i all världen tillverkaren inte valde den högre klockfrekvensen från början.....

Senast redigerat 2004-04-04 10:06
Ursprungligen av Danne V:

Beskäftiga, arroganta och meningslösa inlägg utan substans har man ingen glädje av.
Om du påstår att det är helt riskfritt att klocka om CPUn så skulle det vara intressant att veta hur du kommit fram till det? Egna tester? Studier? Eller bara gissningar?
Låt höra. Det här blir spännande....

Efter att ha överklockat ett 20-tal PC-burkar, ett antal Mac:ar och aldrig någonsin lyckats förstöra en processor så kan jag säga att det är i stort sett riskfritt att överklocka. Fick min gamla G2/233 att gå i 266, högre gick det inte, då hängde den sig vid uppstart. MIn B&W G3/300 gick att köra i 350MHz, 400 om man körde med Classic. Fick bli 350 där då. PC-burkar har jag mer erfarenhet av att klocka då de i de flesta fall erbjuder större möjlighet till detta.

Körde min gamla Pentium 200MHz i 250MHz utan några som helst problem.
Min senaste PC, en XP1700+ (1,47GHz) gick fint i 1,9GHz med vanlig luftkylning.

Det går säkert att sabba en processor genom att klocka den, men hur det ska gå till kan jag inte svara på, ställer du in för hög multipel/busshastighet så startar inte datorn, därmed inte processorn heller, den blir då inte varm i alla fall, det har jag erfarat.

Okej, en sak är väl om man voltmoddar moderkortet, det vill säga, ger processorn betydligt mer spänning än den ska ha, då kan man nog ganska lätt sabba den. Men det finns ju tokar som kör sina AMD-processorer i 2,2 volt då de egentligen ska ha 1,65.

Detta är de erfarenheter jag har av överklockning.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 19:58

Hej! Kan man klocka upp en Dual 1.8 G5???

Ursprungligen av MacTim:

Hej! Kan man klocka upp en Dual 1.8 G5???

Ska inte säga att det är teoretiskt helt omöjligt, men det är nog iaf omöjligt i praktiken. Kolla in denna artikel på www.lowendmac.com så får du lite bakgrund.

jag flyttade om min 350 upp till 400. har inte märkt nånting alls. (förutom att den är snabbare förståss) den blir inte ens ljummen vad jag märkt. den datorn står och kör web/fil/backup dygnet runt året runt.

som sagt. inga problem alls.

  • Medlem
  • 2004-04-04 14:01

Det är skillnad på processor och processor. Det finns inga direkta risker med en G3 som det gör på lite äldre AMD processorer som väldigt lätt kan bli överhettade och i värsta fall "brinner upp" direkt om de blir för varma. Att det kan vara skadligt att köra en G3:a överklockad i längden vet jag inte, och det kan nog vara olika från modell till modell eftersom många av G3:orna troligtvis såldes med identiska chip men i lite olika klockfrekvenser.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 15:42

Hur e d med en PBG3 på 233Mhz.. hur mkt kan jag få upp den i riskfritt..
han inte kålla så mkt på dom siffrerna som var på sidan. /är hos en kompis medan han e på muggen/

hur är det med värmen i en laptop ?

  • Medlem
  • 2004-04-04 17:33

Hur jumpar man?

Ursprungligen av hugg:

Har överklockat min Powermac Blue/White G3 300Mhz till 400Mhz med hjälp av http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

bara att byta lite jumpers, alt sätta i nya jumpers om, som på min sitter en hel jumper med alla i.

Stabilt system i 1 vecka nu, tycker att det märks. Kunde ställa upp grafiken i SOF 2 Multiplayer lite. (ATI 7000 GFX kort också).

Hur gör du för att överklocka?? Tar du ur dina jumpers ur facken (vilket verkar väldigt svårt), och i så fall hur? Eller har du fått tag på en ny "jumperkassett", och i SÅ fall varifrån och hur??

Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-04 18:37
Ursprungligen av muper:

Hur gör du för att överklocka?? Tar du ur dina jumpers ur facken (vilket verkar väldigt svårt), och i så fall hur? Eller har du fått tag på en ny "jumperkassett", och i SÅ fall varifrån och hur??

Martin

Jag har använt nya jumpers, finns att köpa i en vanlig pc butik. Det är samma sorts jumpers som du använder på din hårddisk för att bestämma om den skall vara master eller slave.

Tror du behöver 6 eller 7 st beroende på vilken hastighet du väljer. Min 300 går max att köra i 400 Mhz, 450 Mhz ger kernel panics och i 500 Mhz så startar den inte ens.

Lycka till!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-05 02:35

Jag har kört min blådåre överklockad (300@400) utan extra kylning i snart ett år nu.... Går som en klocka.
Nu ska jag testa att jumpra om min G3tower (333). 400MHz verkar funka för dom flesta utan extra kylning (fast det vet man ju inte förrän man provat - återkommer när jag testat klart).

  • Medlem
  • 2004-04-05 08:55

Jag har haft min Beige G3 på 300 uppklockad till 400 i ett år nu.

B&W G3/300 OC till 350 med byglar från kasserade hårddiskar, 400 MHz bootade inte ens.

  • Medlem
  • 2004-04-05 10:56

Japp, det går att använda tunna koppartrådar eller vad som helst.

1
Bevaka tråden