Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken basstation för Airport rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-05 00:11

Jag har en D-link DI-804 router och ska nu skaffa en Airport basstation. Det ska vara en som klarar Airport Extreme 802.11g standarden. Apple basstation är för dyr, men vilka andra rekommenderas?

En annan fråga... Jag delar ut en USB skrivare via Rendesvouz från en dator ansluten till D-link routern, kommer den att hittas igen på de bärbara burkarna via Airport basstationen? Jag har märkt att det inte fungerar om man delar ut anslutningen från en dator till en annan via Airport att hitta skrivaren. Är fallet det samma med en basstation eller kommer skrivaren att hittas på datorer kopplade till den?

Vad menar du egentligen med din fråga? "Jag ska skaffa en Airport basstation men säger att den är för dyr och vilka andra rekommenderas?"

Jag må vara en gris men dum är jag inte, trots det och kanske därför så förstår jag inte ett nöff:)

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-04-05 08:35
Ursprungligen av XedoZ:

Jag har en D-link DI-804 router och ska nu skaffa en Airport basstation. Det ska vara en som klarar Airport Extreme 802.11g standarden. Apple basstation är för dyr, men vilka andra rekommenderas?

En annan fråga... Jag delar ut en USB skrivare via Rendesvouz från en dator ansluten till D-link routern, kommer den att hittas igen på de bärbara burkarna via Airport basstationen? Jag har märkt att det inte fungerar om man delar ut anslutningen från en dator till en annan via Airport att hitta skrivaren. Är fallet det samma med en basstation eller kommer skrivaren att hittas på datorer kopplade till den?

Det här har diskuterats otaliga gånger. Sök på forumet så får du förmodligen en massa träffar om ämnet.

Jag förespråkar absolut Apples Airport Basstation. Du vet att den funkar på direkten, den är integrerad i OS X och dessutom kan du koppla in en USB-skrivare direkt i Airportstationen så att alla i nätverket kan skriva ut trådlöst på den.

Köper du en D-link är risken stor att du får lägga flera timmar på att försöka få det att fungera. Räknar du detta som "arbetstid" blir D-linkalternativet bra mycket dyrare än att köpa en lösning som man vet fungerar från första början...

För vår del på kontoret blev D-link basstationen dyyyyr i slutändan:
• Inköp 1200 spänn + moms
• 7 timmar på att försöka få den fungera med all datorer, skrivardelning, DHCP, Firewall m.m.
• Eftersom den _ändå_ inte fungerade som vi ville kom en tekniker och jobbade 2 timmar för 700 kr + moms/timme = 1400 kr + moms
• När det visade sig att D-linken forfarande inte ville fungera lämnade vi tillbaka den och fick lägga mellanskillnaden för en Apple Airport Extreme-bassstation (1000 kr + moms)

Summa: inköp 1200 kr + konstultarvode 2 tim a 700 kr/tim + mellanskillnad för AAE-basstation 1000 kr = 3600 kr + moms, 4.500 inkl moms.

Observera då att jag inte räknat med de 7 timmar jag la på att försöka få den att fungera. Eftersom det var under arbetstid och jag gick miste om fakturerbara timmar på "riktiga" jobb kan man se det som en utgift. 7 timmar á 700 kronor + moms ytterligare alltså...

Sammanfattning: Det är dumt att spara på kulorna bara för att få betala det mångdubbla i slutändan.
Faktum är att det är precis samma sak med basstationer som med datorer. Vi macanvändare betalar för att få något som fungerar, är snyggt och funktionellt. Oavsett om det är en bärbar dator, en stationär dator eller en MP3-spelare.

Av någon anledning tänker man annorlunda när man ska köpa saker som t.ex basstationer och väljer ofta PC-prylar (D-link, Netgear m.m) för att spara några hundralappar...

Netgear WGT624 testades av 99Mac medlemmen Joakim Melin i tidningen Nätmagazine http://www.natmagazin.se/. Den blev både bästa produkt och bästa köp. Testet genomfördes med bland annat en powerBook och ett flertal basstationer testades, bland annat Apples.

http://www.netgear.co.uk/html/prod_wireless_108mbps_802_11_g.htm

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWG624

PDF

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-04-06 09:50

Kolla denna tråd

Köp en Apple Airport extreme fast begagnad = bättre pris

Köp en Apple Airport extreme fast begagnad = bättre pris

Det gjorde jag och det tog en timme att installera och fungerar perfekt.

Ett aber dock, man kan koppla in den i sitt vanliga nätverk men den måste confas från en maskin med airport aktivt. Alltså inte via kabeln.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-23 13:48

Som många andra säger: är du medveten om att du har svarat på en 1 år gammal tråd?

1
Bevaka tråden