Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsning med mini-dvi på iBook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 13:13

Hej !

Vad är begränsningarna med mini-dvi utgången på iBook? Jag vill ha möjligheten att koppla till extern lcd-skärm ex 17" & koppla ut till tv.

Mvh Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-03 13:51

Samtidigt kan nog bli lite jobbigt.
Annars är det inga problem.

Förutom att det är mini-vga och inte dvi på iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 19:38
Ursprungligen av Oloff:

Hej !

Vad är begränsningarna med mini-dvi utgången på iBook? Jag vill ha möjligheten att koppla till extern lcd-skärm ex 17" & koppla ut till tv.

Mvh Olof

Generellt speglar iBook:en sin skärmbild till den stora skärmen. Du får alltså samma upplösningen på den stora skärmen som den inbyggda. Det ser för jävligt ut med en 17"-skärm.
Det finns programvara som går runt detta "problem". Skall du "fixa till" din iBook att kunna visa högre upplösning på en extern skärm; använd för guds skull härför avsedda programvara och INTE Firmware-hacket. Det sista skickar din garanti all världens väg.

Mer upplysningar får någon annan lämna, ety det vore tjänstefel av mig som Apple-ÅF att hjälpa till med manövrar som Apple inte vill veta av.

  • Medlem
  • 2004-04-03 19:50

Om Apple inte ville veta av dessa manövrar så tror jag att de hade sett till att de inte gick att göra, när det blev allmänt känt. Jag tror inte att Apple tar skada, bryr sig, eller något annat. De har helt enkelt valt att lägga in den här restriktionen i "konsument"-produkterna. Förmodligen för att det är mycket enklare att greppa konceptet med speglad skärm.

Om garantin går all världens väg är nog upp till personen som tar hand om datorn att avgöra från fall till fall, och i så fall bara för att vara sniken.

Happy hacking!

Jag förstår såklart Schuckert, men bara till hälften. Om man inte ska uttala sig, så är det nog bäst att vara tyst.

Senast redigerat 2004-04-03 20:09
  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 08:18
Ursprungligen av stfm:

Jag förstår såklart Schuckert, men bara till hälften. Om man inte ska uttala sig, så är det nog bäst att vara tyst.

Allt för att hjälpa andra likasinnade!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 20:02

Tack för all bra information. Med mini-vga utgång, betyder det att man inte kan skicka ljud och usb till skärmen? Ibook kan bara ge ut en vga bildsignal?

  • Medlem
  • 2004-04-03 20:08
Ursprungligen av Oloff:

Tack för all bra information. Med mini-vga utgång, betyder det att man inte kan skicka ljud och usb till skärmen? Ibook kan bara ge ut en vga bildsignal?

Ljud? Det kan väl ingen? Men ja, det betyder det. Dessutom blir ju kvalitén sämre än med DVI, eller ADC. Med CRT-skärm är det dock inga problem i "superhöga" upplösningar, och åtminstone upp till 17" TFT funkar det bra.

1
Bevaka tråden