Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsrouter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon Mac-anpassad bredbandsrouter? Har en D-link 804 men den måste man ju uppdatera via en PC. Har Internet Cable via ComHem och det har fungerat klanderfritt fram till i måndags för nu är det omöjligt att använda internet via routern. Måste nu köra modemet direkt i datorn och då jag har två datorer så är inte det någobn bra lösning. Vi vill kunna surfa på båda datorerna samtidigt. Alla inställningar och DNS-server etc är korrekt. Hatr varit i kontakt med båda supporterna D-link resp. ComHem. Ingen av dem kan lösa problemet för mig. Är det någon som har varit med om något liknande eller har ett bra tips på en MAC-vänlig router?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 21:56

Har du verkligen prövat att ladda upp firmware genom webgränssnittet på routern då firmware är en bin fil och borde inte vara bunden till endast windows.

Se även support hos d-link: http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DI%2D804

Ok,var van att strunta i svenska sidor då support ofta är värdelös där, det verkar som svensk version är bakad i exe fil. Helt otroligt dumt. Har aldrig sett detta tidigare. Vanligtvis är det bin filer som gäller som antingen kan uppdateras genom webbgränssnitt i router eller genom ftp.

Hm, om du prövat:

Factory Reset din DI-804 (svensk)

1. Tryck in reset knappen medans routern är på.
2. Håll knappen intryckt i ca. 8 sekunder. Power/test kommer att blinka snabbt.
3. Vänta 5 sekunder och starta sedan om routern.

och det inte funkar och du inte har tillgång till pc så ja en ny router kostar 400kr och uppåt ungefär. Det är lite pengar för att slippa frustrationen i framtiden. Köp en ny och använd den gamla routern som dörrstopp eller underlägg för kaffekoppen.

Senast redigerat 2004-04-02 22:34

jag har lyckats uppdatera min 804HV från en mac, men det kanske är skillnad...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-03 13:34

Testa att ställa in så att den datorns mac-adress, som du kan ansluta mot comhem med, även är routerns mac-adress. Fungerar för mig med samma uppsättning som du.

Mac adressen hittar du i /Applications/Utilities/Network Utility > info >en0 och så är det som står efter Hard Ware adress du ska ställa in i routern /Basic settings/Internet settings > dynamiska ip > Specify a Mac adress

Gjorde modemet strömlöst mer än en timme och därefter fungerar allt klanderfritt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 23:17
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

klanderfritt.

Skönt att höra. Trevlig lördag utan datorproblem.

1
Bevaka tråden