Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 4.2 på väg - vad vill du förbättra?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac närmar sig en uppdatering till version 4.2 inom 14 dagar - nu vill vi ha feedback ifrån Dig.

Nästa uppdatering blir inte så dramatisk utan fokus ligger på:

- Uppdatering av förstasidan med bättre presentation av nyheter, nyhetsarkiv, möjlighet att söka på nyheter och möjlighet att kunna välja nyhetskategorier. Troligen kommer våra RSS-kanaler och "senaste 30 nyheterna" samlas på ett mer attraktivt sätt i högerspalten på alla 99mac sidor.

- Möjligheten att kommentera nyhter kommer förbättras rejält.

- Vi uppdaterar forumprogramvaran till senaste version. Innebär mest lite buggfixar och småförändringar i utseendet.

Om du har förslag på förbättringar är du välkommen att skriva ett inlägg. Förslagen får gärna kompletteras med en skärmdump eller liknande.

Större förändringar får vänta till version 4.5 som kommer innan sommaren, då byter vi webbserver och återimplementerar dom funktioner som kräver Apache - exempelvis FAQ/Wiki och galleriet.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 15:01

personligen så skulle jag vilja kunna välja bort pratbubblan som poppar upp när musen stannar för länge över ett foruminlägg... det är inte jättevitalt utan mest en smärre irritation från min sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 02:25
Ursprungligen av Jonny Larsen:

personligen så skulle jag vilja kunna välja bort pratbubblan som poppar upp när musen stannar för länge över ett foruminlägg... det är inte jättevitalt utan mest en smärre irritation från min sida.

Det har stört mig mig med. Ganska mycket faktiskt. I övrigt har jag inget som jag tycker är fel.

en RSS-kanal från Offtopic skulle jag uppskatta!

Ursprungligen av David Slättne:

en RSS-kanal från Offtopic skulle jag uppskatta!

Finns redan...

http://www.offtopic.se/external.php

(eller menade att vi skulle lägga dom inläggen på vår förstasida?)

Ursprungligen av Björnström:

Finns redan...

http://www.offtopic.se/external.php

(eller menade att vi skulle lägga dom inläggen på vår förstasida?)

Ja men självklart! var annars??

leder ibland till forumet, ibland til förstasidan.

Vill ni bestämma er?

Jag vill inte att det öppnas ett nytt fönster när man vill kommentera nyheterna, men det kanske redan är på väg något som gör det klagomålet inaktuellt.

Tack / Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 15:48

Jag tycker att knapparna i 99mac-orginal-utseendet borde bli uppdaterade.
Jag gillar den klassiska 99mac-färgen på bakgrunden, men inte de tråkiga knapparna (som verkar vara de som medföljer forumet?).

Ursprungligen av Rajje:

Jag tycker att knapparna i 99mac-orginal-utseendet borde bli uppdaterade.
Jag gillar den klassiska 99mac-färgen på bakgrunden, men inte de tråkiga knapparna (som verkar vara de som medföljer forumet?).

Noterat!

  • Medlem
  • 2004-04-03 15:50

jag vill kunna bokmärka en sökning som tar fram trådar jag har skrivit i den senaste veckan, eller två veckorna, eller valfritt intervall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 15:57
Ursprungligen av Baron:

jag vill kunna bokmärka en sökning som tar fram trådar jag har skrivit i den senaste veckan, eller två veckorna, eller valfritt intervall.

Det är enkelt:
Öppna din officiella profil.
Högerklicka på länken "Visa trådar startade av medlemmen"
Välj Kopiera länk till urklipp
Gör nytt bokmärke och klistra in länken.

Ursprungligen av Baron:

jag vill kunna bokmärka en sökning som tar fram trådar jag har skrivit i den senaste veckan, eller två veckorna, eller valfritt intervall.

Finns redan, men inte så synligt. Ska fixas!

Önskar gammal funktion tillbaka

I den gamla versionen fanns en länk man kunde klicka på så att man fick fram alla forum och diskussioner som man var aktiv i och där det skett något sedan man var inne sist. Då gick jag in nästan varje dag för att kolla om någon kommenterat mitt inlägg eller om det dykt upp något nytt om en programvara jag var intresserad av.

Nu när den funktionen försvunnit har jag funnit det rätt meningslöst att gå in på 99mac. Visst det har blivit snyggare, men jag har inte tid att gå igenom alla trådar och leta efter nya inlägg - så då får det hellre vara.

Alltså - om programvaran skall uppdateras så är det en förbättring som för mig står högst upp på önskelistan. Och vad jag förstått finns det flera som tycker likadant.

Mvh Crister

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-03 16:26

"Hitta alla inlägg av ..." är nog lämpligare om du vill se alla trådar du deltagit i.

olov

  • Medlem
  • 2004-04-03 16:28

men jag vill begränsa sökningen till en vecka.

De 30 senaste nyheterna här brevid till höger... inte bra om man inte vill slösa skärmutrymme. Kanske finns det möjlighet att välja bort det? I alla fall högst irriterande att man inte själv får bestämma vilken bredd på skärmen man ska ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 17:33

Lite saker:

NYEHTER TILL HÖGER
Ser ut som om de lagts dit för att de borde finnas med, men de inte riktigt funkar med i 99mac:s utseende som standard. Svårt att få till bättre kanske, men de passar inte in där de är nu - alls.

FÄRGER
Original schemat är enligt mitt tyckte förstört med en mix av färger. Kör på "ice" nu eller vad den heter - mycket bättre, men den har tappat 99mac-känslan. Tråkigt. Det var mycket snack om hur 99mac skulle se ut med den kaffebrunafärgen.

MENYER
Jättebra funktion - dock borde även dessa följa utseendet på sidan. En märklig mörk/helblå färg som inte alls hör hemma där bl.a. Meny-rubriker är i många fall överflöd också. Klickar jag på en person med nicket "Erik.DV" så är det väldigt överflödigt med "Erik.DV" i meny-raden.

Knappraden överst på alla sidor är lite ojämn och skev gällande texter - vissa ligger högre än andra. Alla val under APPLESTORE borde gå ner 1px eller så. Vissa texter under 99mac borde gå upp 4 px typ.

FÖRSTA SIDAN
Otydlig vilka nyheter som är nya. Man ser 1 ev 2 stycken. Dålig överblick. Menyn till höger med alla nyheter är otydlig också (mer störande).

  • Medlem
  • 2004-04-03 17:58

Jag föreslår också att ta bort bubblorna som kommer upp när man pekar på en länk. Dessutom saknar jag funktionen att se vilka trådar jag är aktiv i - vilket man ju kunde i den förra versionen.
Men framför allt vill jag ha tillbaka inläggsräknaren.

/majk

Ursprungligen av majk:

Jag föreslår också att ta bort bubblorna som kommer upp när man pekar på en länk. Dessutom saknar jag funktionen att se vilka trådar jag är aktiv i - vilket man ju kunde i den förra versionen.
Men framför allt vill jag ha tillbaka inläggsräknaren.

/majk

Jag tycker tvärtom att pratbubblan är mycket användbar, och inte ett dugg irriterande - jag använder den ofta när jag snabbt vill kika på vad tråden handlar om.

Ett annat önskemål - går det att få in JOT mfl (om det nu blir flera) pss som det ser ut idag, i vänster kolumnen - dock så uppdateras inte denna utan de få ggr som det kommer nya JOT så publiceras det som en nyhet. Förvirrande.

/CX

Edit: stavfel

Senast redigerat 2004-04-03 18:45
  • Medlem
  • 2004-04-03 18:31
Ursprungligen av majk:

Jag föreslår också att ta bort bubblorna som kommer upp när man pekar på en länk. Dessutom saknar jag funktionen att se vilka trådar jag är aktiv i - vilket man ju kunde i den förra versionen.
Men framför allt vill jag ha tillbaka inläggsräknaren.

/majk

Jag skulle gärna ha kvar bubblorna och utöka dem till att ploppa upp även över knappen för det senaste inlägget. Då skulle man ofta slippa ta sig in i en tråd bara för att läsa "För mig fungerar det" eller nåt annat lika ospännande.

Jag saknar markören för trådar man skrivit i. Nu "prenumererar" jag på alla trådar jag skriver i och då får man ju en lite symbol vid de aktuella trådarna. Turligen så fungerar inte prenumerationen så "bra": man ser markeringen, men man får inte den massa mail som en prenumeration egentligen skulle medföra.

Ursprungligen av Baron:

Jag skulle gärna ha kvar bubblorna och utöka dem till att ploppa upp även över knappen för det senaste inlägget. Då skulle man ofta slippa ta sig in i en tråd bara för att läsa "För mig fungerar det" eller nåt annat lika ospännande.

Jag saknar markören för trådar man skrivit i. Nu "prenumererar" jag på alla trådar jag skriver i och då får man ju en lite symbol vid de aktuella trådarna. Turligen så fungerar inte prenumerationen så "bra": man ser markeringen, men man får inte den massa mail som en prenumeration egentligen skulle medföra.

Håller med dig till 100%, pratbubblorna är mycket bekväma och smidiga att ha för mig.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-03 18:03

En enkel snabbsökning som ger alla rubriker på de inlägg/trådar det postats i sen jag var inloggad sist? Då går det snabbt att skumma igenom om det är något som kan vara matnyttigt nog att läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 08:15
Ursprungligen av iggy:

En enkel snabbsökning som ger alla rubriker på de inlägg/trådar det postats i sen jag var inloggad sist? Då går det snabbt att skumma igenom om det är något som kan vara matnyttigt nog att läsa.

Ja, det måste märkas ut tydligare. Det tog mig ett bra tag att hitta "Nya inlägg" under "Snabblänkar".

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-04 11:00
Ursprungligen av Kimpa:

Ja, det måste märkas ut tydligare. Det tog mig ett bra tag att hitta "Nya inlägg" under "Snabblänkar".

Hahaha jag har överhuvudtaget inte lagt märke till den möjligheten förrens du nämner det, så du har absolut rätt i att det behövs märkas ut bättre!

Tack för att du sa det jag saknat länge och "löst" genom att använda svenskans vanligaste ord som sökord och gjort en sökning sen senaste inlägget...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 20:30

Vad sägs om att ersätta den fortfarande fula blå färgen på bakgunden till vänster i inläggen och i citaten med något som matchar den bruna bakgrunden på sidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 23:47
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Vad sägs om att ersätta den fortfarande fula blå färgen på bakgunden till vänster i inläggen och i citaten med något som matchar den bruna bakgrunden på sidan.

Ändra utseendet till vitt istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 02:53
Ursprungligen av Pallish:

Ändra utseendet till vitt istället?

Men jag vill ju ha den bruna bakgrunden.

Mer konfigurerbart. De små + rutorna är ju bra, men det vore trevligt att kunna ställa in hurvida de 30 senaste nyheterna ska synas samt om man vill ha den omdisskuterade bubblan som visar första raderna på varje tråd.

Designen skulle också kunna bli mer sammanarbetad och inte ha så många olika färger (brunt, grått, blått, gult). Det är ju trots allt ett macforum och då vill man ju se samma designkvalité som Apple har

En annan designdetalj är i temat white där loggan känns lite utanför. Kanske det skulle gå att lösa på samma sätt som på ipod.se?

Det vore också trevligt med någon form att strukturerande åtgärd på förstasidan. Som det är nu orkar man (jag i alla fall) inte titta i sidospalterna då det känns lite plottrigt. Vet inte exakt hur man bör lösa det men en början kan ju vara att ta bort 30 senase nyheterna från förstasidan då det blir lite kaka på kaka med äldre huvudnyheter, nyheterna i mitten och 30 senase till höger...

En sista sak jag kom på var att det vore trevligt med ett lita kompaktara sidhuvud då själv innehållet kommer rätt långt ner nu, den enklaste åtgärden är nog att flytta ner 99mac-loggan och försöka få in den till vänster istället.

Ja, huvudet är jobbigt stort. Visst är det kul med bilderna, men som där är på min skärm tar huvudet med logga, banner och bilden upp nästan hälften av skärmen. Går man in i en tråd som har många trådar måste man skrolla varje gång för att komma till nästa tråd.

Valfrihet att välja bort bilderna kanske?

Ursprungligen av CyberPet:

Valfrihet att välja bort bilderna kanske?

Ser du det där lilla minustecknet i övre högra hörnet av bilden? Klicka.

Bevaka tråden