Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valter Bengtsson chefred till 50%

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-02 19:53
Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Bli istället glad när du ser att vi har 20 sidor reklam i ett svep i MacWorld - det betyder att vi tjänar pengar, och det förbättrar våra möjligheter att göra en bra tidning.

Klart tänkvärd tanke!
Och jag gillar faktiskt annonser, hur får man annars veta vad som finns därute

Tack för en bra tidning! / Terhi

Leijon - jag menade att vi alla är beroende av er tidning eftersom ni är det enda ansikte vi Macanvändare har i tidningshyllorna. Det är väl klart att vi vill ha mer av allt, vad sägs om 140 sidor varannan vecka

Jag säger det igen: Låt Leijon ta över tidningen så hittar vi på något gemensamt. Då jäklar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:26
Ursprungligen av Björnström:

Leijon - jag menade att vi alla är beroende av er tidning eftersom ni är det enda ansikte vi Macanvändare har i tidningshyllorna. Det är väl klart att vi vill ha mer av allt, vad sägs om 140 sidor varannan vecka

Det skulle nog vi alla vilja ha men som de flesta kan räkna ut fungerar det inte riktigt så.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-24 09:43

Jag förstår hur de tänker på IDG.
Att ha Mac eller PC är ju en arbetsmiljöfråga.
Valter kan nog ta upp frågan om miljöförstöringen som pågår på allt för många arbetsplatser.

Kan det vara en temporär lösning (även om det inte sägs så officiellt)?
Alltså de låter Valter Bengtsson sitta på två stolar tills de hittat en värdig ersättare för honom på Dagens Miljö.

Jag tycker det är väldigt synd att så många på 99mac.se ser det som någon slags "etablerad sanning" att svenska Macworld inte är bra. Jag håller, som jag tidigare sagt, inte alls med. Mycket har hänt efter sammanslagningen av MP och MW och gamla rävar borde ge tidningen en ny chans. Den är trots allt "vår" tidning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 11:00
Ursprungligen av johanwelin:

Jag tycker det är väldigt synd att så många på 99mac.se ser det som någon slags "etablerad sanning" att svenska Macworld inte är bra. Jag håller, som jag tidigare sagt, inte alls med. Mycket har hänt efter sammanslagningen av MP och MW och gamla rävar borde ge tidningen en ny chans. Den är trots allt "vår" tidning.

Bra sagt Johan!
Och det kommer att hända mycket även framöver.

Det hade varit intressant om Valter visade sig på forumet också. Vi kanske får vänta till på måndag?

Är det bara jag som får känsla av att Björnström vill ta över hela Mac-Sverige så det blir precis som han vill. Huga vilken hemsk tanke.

Ursprungligen av CyberPet:

Är det bara jag som får känsla av att Björnström vill ta över hela Mac-Sverige så det blir precis som han vill. Huga vilken hemsk tanke.

Knappast hemskare än IDGs nuvarande "näst intill" monopol över svensk datorpress .

[QUOTE="jazzper"]Knappast hemskare än IDGs nuvarande "näst intill" monopol över svensk datorpress .[/QUOTE

>> jazzper

Du säger ju emot dig själv igen. Denna gång genom att klaga över monopoliska företeelser; Skulle det bli mindre monopol om Björnström & Co drev både tidning och webb-forum?! Jag är lost...

Nej, två starka krafter i Mac-sverige är _BRA_ för användare och Mac-Sverige i helhet. Det driver på nyhetsrapportering och andra konkurrensfaktorer vilket är bra för alla sveriges Mac-användare och hjälper människor att hitta vägen till Mac.

Jag ställer mig till Petra's led, med en avvaktande hållning till om uppmålat framtidsscenarium med Björnströms övertagande av tidskrift skulle vara lika positivt som 99mac.se i sig självklart. Jag tror alla fyller sin funktion i maskineriet, och jag är tacksam för denna sajt, men monopol är ju sällan bra, eller hur jazzper?

[QUOTE="iJohannes"]

Ursprungligen av jazzper:

Knappast hemskare än IDGs nuvarande "näst intill" monopol över svensk datorpress .[/QUOTE

>> jazzper

Du säger ju emot dig själv igen. Denna gång genom att klaga över monopoliska företeelser; Skulle det bli mindre monopol om Björnström & Co drev både tidning och webb-forum?! Jag är lost...

Nej, två starka krafter i Mac-sverige är _BRA_ för användare och Mac-Sverige i helhet. Det driver på nyhetsrapportering och andra konkurrensfaktorer vilket är bra för alla sveriges Mac-användare och hjälper människor att hitta vägen till Mac.

Jag ställer mig till Petra's led, med en avvaktande hållning till om uppmålat framtidsscenarium med Björnströms övertagande av tidskrift skulle vara lika positivt som 99mac.se i sig självklart. Jag tror alla fyller sin funktion i maskineriet, och jag är tacksam för denna sajt, men monopol är ju sällan bra, eller hur jazzper?

Nu tror väl ingen att 99mac skulle ta över hela macmedie marknaden i Sverige/Skandinavien ens på lång sikt. Så monopolresonemanget är ju endast fiktivt.

Situationen idag är att IDG i princip har monopol på datorpressen och en stark datornyhetsrapportering på nätet. Allt som påverkar den situationen måste ju anses vara positivt.

Sammanslagningen mellan MW och MP kan väl ingen beskriva som en jättehit 2 plus 2 blev typ 1.75 något som givetvis inte enbart kan skyllas på tidningens personal utan på IDGs små ambitioner och lilla intresse för mac användarna plus en svag svensk macmarknad.

Ursprungligen av jazzper:

Situationen idag är att IDG i princip har monopol på datorpressen och en stark datornyhetsrapportering på nätet. Allt som påverkar den situationen måste ju anses vara positivt.

jaha, det menade så. Jag missförstod dig nog. Din nu utvecklag åsikt sympatiserar jag med dig.

Altt gott!

Ursprungligen av CyberPet:

Är det bara jag som får känsla av att Björnström vill ta över hela Mac-Sverige så det blir precis som han vill. Huga vilken hemsk tanke.

Haha - är det så du uppfattar det. Jag borde egentligen ägna min tid åt Speedmania och andra projekt som drar in pengar än att sitta mer än heltid på 99mac

Så länge som MacWorld har 100 gånger större budget än vad 99mac har tror jag inte vi behöver vara oroliga för "hostile takeovers" om vi säger så. Men onekligen tycker jag det är kul att bygga nya tjänster etc.

Om ni vill att jag ska sluta så är det ju bara att ryta till - precis som Cyberpet gör.

  • Medlem
  • 2004-03-25 10:44
Ursprungligen av CyberPet:

Är det bara jag som får känsla av att Björnström vill ta över hela Mac-Sverige så det blir precis som han vill. Huga vilken hemsk tanke.

Jepp. Och MacWorld SE är en bra tidning, även om folk här (ett tämligen orepresentativt gäng överbetalda grabbar som gillar varandra och läser allt på alla macsajter istället för att jobba) verkar njuta av att dissa den.

Ursprungligen av Enar:

Jepp. Och MacWorld SE är en bra tidning, även om folk här (ett tämligen orepresentativt gäng överbetalda grabbar som gillar varandra och läser allt på alla macsajter istället för att jobba) verkar njuta av att dissa den.

Enar har alltid haft ett skönt sätt att se på saker

  • Medlem
  • 2004-03-25 14:44
Ursprungligen av Björnström:

Enar har alltid haft ett skönt sätt att se på saker

Tihi. Ta det dock inte som en kritik mot hela 99mac-grejen. Att göra en sajt i forumform är ett bra sätt att få mycket liv för liten egen insats (det har jag själv gjort), och att det dessutom är ett bra forum jag har haft mycken hjälp av gör det ju inte sämre. Att en lite grabbig kultur frodas här är kanske inte så märkligt, med tanke på ämnet och mediet (datorer resp. internet), men är man bara medveten om det går det ju jobba med det. Att flytta jiddrandet till offtopic.se tror jag var ett bra sätt, exempelvis.

MacWorld SE:s huvuduppgift är ju alls icke att vara svenska macwebben no. 1, även om det alltid är trevligt att många nyheter dyker upp även där. Men det är en himla skillnad på att göra en tidning och driva ett forum, så lite ödmjukhet är ju alltid klädsamt

Men min politiska övertygelse tilltrots är jag rätt förtjust i mångfald och valfrihet, såväl på webben som på papper. Jag saknar MacPressen och jag tycker det är bra att det finns flera positiva mackrafter på nätet, tillsammans med 99mac. Att bekämpa varandra för att på så sätt förhäva sig själva är bara futtigt.

We're one but we're not the same
Well we hurt each other and we're doin it again...

Björnström, sa inte att du skulle sluta med vad du gör. Men ska man vara ohyggligt ärlig så har du en förmåga att tycka till om allt som har med Mac att göra i Sverige och tycker att man ska göra si eller så. Det är ju lite som om du vill att det ska skötas som du vill.

Jag säger inte att du ska ta över (herregud, det vore hemskt!) eller sluta tycka, men jag tror på olikheter och diversitet och Mac-Sverige vore oerhört mycket tråkigare om allt var enligt en mall - Björnströms mall. Jag tror dessutom inte att du själv skulle tycka det vore kul, om hela Mac-Sverige blev likriktat. Ibland är det dock svårt att låta bli att tycka, som jag gör nu... eller som du gör.

Tycka är helt okej!

Haha - att jag har åsikter om saker betyder ju inte att jag BESTÄMMER att det ska vara så, eller hur?

Jag är ju så aktiv i Macbranschen att man har ett finger med i spelet både här och där.

När du skriver att allting ska göras utifrån en mall får jag känslan av att du menar mina inlägg på Hardmaccafe? Jag har försökt ge er tips om hur ni ska få igång forumet (det är ju så dött idag) men det har inte bemötts på ett roligt sätt. Om du menar att min "mall" är att driva aktiva forum så har du väl rätt. Offtopic.se har ju fler inlägg på en dag än ni har på en månad.

Vad gäller MacNytt så har jag ingen åsikt - jag är inte medlem där sedan 1.5 år ungefär. Och på MacWorld har ju Nille bannat mig så där kan jag inte heller skriva.

Handlar inte alls om HMC, det handlar om att du har åsikter om hur andra ska göra. Nu är det ju dina personliga åsikter om andra forum än 99Mac, så visst har det ju lite att göra med att du vill forma Mac-Sverige.

Jag säger inte att du har en mall på det sättet du tolkar det, men det verkar som du vill att alla ska göra som du tycker, för att det ska passa dig.... sen är det ju frågan vad du har för avsikter med det. Att alla andra ska dö ut så att du får monopol, kanske? Det låter jag vara osagt (och jag hoppas det inte är så), men att dissa ner andra forum som du gör just nu och här, verkar ju som det är din önskan i alla fall.

Alla forum, Macworlds, MacNytt, HMC, 99Mac och framtida forum har alla ett likaberättigande. Det är olika stil på alla forumen och det är precis vad (i alla fall jag tycker) är vad som behövs. Det är inte antal inlägg som gör ett forum populärt eller bra. Jag trivs till exempel inte med att handla mina kläder på H&M eller KappAhl, jag föredrar små lokala butiker. Det är fortfarande kläder och de alla, både stora som små, har lika rätt att finnas... och jag kollar även in kläderna på H&M och KappAhl, om det finns några godbitar där.

Borde det inte vara samma sak när det gäller Macforum i Sverige? Eller måste alla anpassas efter en viss stil för att anses vara inne och hipp - enligt dina ögon, Björnström?

Varför blev du avstängd på Macworlds forum? Gjorde för mycket reklam för 99mac kanske?

Ursprungligen av Björnström:

Och på MacWorld har ju Nille bannat mig så där kan jag inte heller skriva.

Nu far du med osanning.

Du gjorde omotiverad reklam för 99mac, vilket är emot våra regler. Jag varnade dig. Sen gjorde du omotiverad reklam för 99mac igen, och då satte jag dig i gruppen modererad. Vilket helt enkelt innebär att jag måste godkänna det du skriver, innan det publiceras, eftersom du vid upprepade tillfällen visat att du inte själv kan avgöra vad som strider mot våra regler och inte.

Bannad är du inte, jag kan faktiskt inte minnas att jag bannat någon, någonsin.

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Nu far du med osanning.

Du gjorde omotiverad reklam för 99mac, vilket är emot våra regler. Jag varnade dig. Sen gjorde du omotiverad reklam för 99mac igen, och då satte jag dig i gruppen modererad. Vilket helt enkelt innebär att jag måste godkänna det du skriver, innan det publiceras, eftersom du vid upprepade tillfällen visat att du inte själv kan avgöra vad som strider mot våra regler och inte.

Bannad är du inte, jag kan faktiskt inte minnas att jag bannat någon, någonsin.

Jag ser inte skillnaden mellan att du måste censurera/godkänna allt jag skriver innan det hamnar på forumet mot att bli bannad.

Du har nämnt MacWorld sisådär 1000 gånger på 99mac och jag skulle inte ens komma på idén att moderera dina inlägg. Om jag slog på den funktionen på ditt konto här på 99mac så bara dom åsikter som jag kan tolerera hamnar i diskussionerna (och allt annat försvinner) skulle du fortsätta vara medlem? Skulle andra medlemmar acceptera det?

Ursprungligen av Björnström:

Jag ser inte skillnaden mellan att du måste censurera/godkänna allt jag skriver innan det hamnar på forumet mot att bli bannad.

Du har nämnt MacWorld sisådär 1000 gånger på 99mac och jag skulle inte ens komma på idén att moderera dina inlägg. Om jag slog på den funktionen på ditt konto här på 99mac så bara dom åsikter som jag kan tolerera hamnar i diskussionerna (och allt annat försvinner) skulle du fortsätta vara medlem? Skulle andra medlemmar acceptera det?

Jag vet inte riktigt om jag tycker att du är rätt person att diskutera yttrandefrihet - de (oskrivna) reglerna för vad som får och inte får diskuteras här är väl rätt hårda om jag förstått det rätt ... trådar stängs och försvinner, folk blir varnade och avstängda. Jag har inga problem med det, som du vet har jag till och med försvarat din rätt att göra så på ditt eget forum, men yttrandefrihet är det ju inte.

Och visst, jag har nämnt MacWorld här vid ett antal tillfällen, även om mina drygt 240 inlägg gör det osannolikt att jag skulle ha kommit upp till de fantastiska summor som du nämner ...

Men det finns en avgörande skillnad mellan de inlägg som gjorde att du blev modererad på våra forum, och de inlägg som jag gjort här. Med ett undantag har jag faktiskt aldrig startat en tråd om MacWorld här på forumen. Jag har aldrig hoppat in i en tråd och bara sagt "läs om detta på MacWorld". Jag har svarat på frågor och kritik om MacWorld vid ett antal tillfällen, vilket jag vet har varit uppskattat av medlemmarna här. När jag har skrivit om MacWorld har det varit motiverat av omständigheterna, och även om jag då dragit så mycket nytta av det som jag kunnat, är det inte jag som dragit igång diskussionerna.

Skälet till att du blev modererad var att du vid ett flertal tillfällen dragit igång diskussioner vars enda syfte varit att puffa för 99mac, eller gjort inlägg som inte tillfört något utan bara varit reklam för 99mac. Vi har tydliga regler för vad som får och inte får diskuteras på forumen, regler som kommit till genom att användarna tagit upp saker de upplevt som problem. Vem som helst kan läsa dessa regler, och vad konsekvenserna blir om man bryter dom. Inte nog med det, man blir varnad innan något händer och det blev du också.

Trots dessa varningar fortsatte du att puffa för 99mac - och då hade jag inte så mycket val. Reglerna är till för allas trivsel.

Nu har du ju suttit i utvisningsbåset sedan den 20 februari, och det är faktiskt mer än den månad som stipuleras i våra regler, så jag har gett dig vanlig medlemsstatus igen.

"I, for one, welcome our new macworld overlords."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-25 15:39

Jag förstår inte vad den här diskussionen har med Valter Bengtsson att göra. Är inte ni lite off topic just nu?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-25 15:51

CyberPet
Ursäkta mig fem minuter. Men om man som du är moderator på flera forum, så är man väl också med och likriktar forumen en aning?

Macus, förstår faktiskt inte frågan. Som moderator påverkar man inte innehållet eller inriktningen (eller utseendet för den delen) på ett forum. Däremot så kan man - i alla fall som jag ser det - hjälpa inom ett område man behärskar. Dvs, när någon ställer en fråga kan man hjälpa finna svaret på frågorna om ingen annan svarar. Man kan maila personer med specialkunskaper för att få svar. I alla fall funkar det så på de Macforum jag är värd för (på Macworld är man inte moderator utan värd).

Sen får du det att låta som jag är värd eller moderator på fler ställen än två. Jag är värd på Macworld och är moderator (eller värd som vi gärna kallar det också) på HMC. Jag var också med att bilda HMC med nio andra när saliga MacPrat la ner. Så visst, där har jag möjlighet att påverka innehåll och inriktning, men inte på Macworld. Där är det Nils Holmlöv som hållit i tyglarna och (för att återgå till huvudämnet) från och med måndag Valter Bengtsson som avgör innehåll och inriktning på Macworlds forum.

Givetvis handlar värd/moderatorskapet också om att se till att lagen efterföljs. Dvs lagen om elektroniska anslagstavlor. Men det är mer sällan att man behöver rycka in och rensa bort ett inlägg som bryter mot lagen eller tangerar på hets mot folkgrupp med mera än att flytta frågor till rätt forum och hjälpa till att svara på frågor.

Förstod jag din fråga rätt nu, eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-25 16:48

Jo, du fattade nog frågan. Men visst känns det väl som om Mac-Sverige är ganska litet när samma personer dyker upp överallt.

Du och Björnström har nog fingrarna i ungefär lika många syltburkar, även om Björnströms fingrar kanske är lite längre.

Var det någon som fattade den liknelsen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-25 17:44
Ursprungligen av Macus:

Jo, du fattade nog frågan. Men visst känns det väl som om Mac-Sverige är ganska litet när samma personer dyker upp överallt.

Du och Björnström har nog fingrarna i ungefär lika många syltburkar, även om Björnströms fingrar kanske är lite längre.

Var det någon som fattade den liknelsen?

Nej inte alls. om du inte menade följande, att Antingen har man mer eller mindre sylt på fingrarna
beroende på fingrarnas längd.

Men en kvinna brukar väl ha vackare och längre fingrar än en snubbe. Min fru har i alla fall långra vackra fingrar. Det är kvinnligt.

Har du aldrig fingrat i en syltburk eller ?

Jag HAR faktiskt ovanligt långa fingrar. Smala rackare. Bra för att spela piano

Bevaka tråden