Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till AirPort?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-02 18:20

Är mer än sugen på att skaffa trådlöst hemma, men tycker det verkar som om AirPort är dyrare än andra. Måste man köra med AirPort, eller går det lika bra med annat oAppligt? Hjärnan säger att tekniken borde vara densamma, så det borde inte spela någon roll, men sedan finns ju Apples intresse att kränga sina egna saker... Så, någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 18:26

Korten i burken är lite mindre på Apples grejor - så där behöver du deras (speciellt som AiPort och AirPortExteme skiljer oxå)…
Vad det gäller "knutpunkt" så är andra okey - men Aplles verkar funka väldigt fint, och det verkar inte alla andra göra jämt om man läser trådarna…

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-04-02 18:33
Ursprungligen av AnnaD:

Är mer än sugen på att skaffa trådlöst hemma, men tycker det verkar som om AirPort är dyrare än andra. Måste man köra med AirPort, eller går det lika bra med annat oAppligt? Hjärnan säger att tekniken borde vara densamma, så det borde inte spela någon roll, men sedan finns ju Apples intresse att kränga sina egna saker... Så, någon som vet?

Om du syftar på det trådlösa interna nätverkskortet så måste du köra ett från Apple, i alla fall om du har en iBook (vilket det står i din profil).

När du väljer trådlös basstation kan du i stort sett ta vilken som helst, oavsett tillverkare, så länge dem följer de "standarder" som finns.

Dock är det med detta precis som med alla andra PC vs. Mac-prylar. Köper du en basstation från Apple så vet du att den fungerar _precis_ som du vill ha det. Köper du en basstation från t.ex. Netgear eller D-link kan du (nästan) vara säker på att det någonstans kommer strula.

Jag har installerat ett par olika trådlösa basstationer hos både mig själv, på kontoret och hos vänner. Med facit i handen borde man köpt en bassatation från Apple i alla av dessa fall. Den fungerar sååååå mycket bättre än allt annat "junk" med krångliga webbinterface och mindre funktionella funktioner.

Hade jag varit du hade jag absolut lagt de där extra hundralapparna för att få en basstation som fungerar på direkten. I slutändan är det värt det då du förmodligen sluppit lägga timmar på att försöka få den till inköp billiga basstationen att fungera tillfredställande.

Dessutom är ju Apples Airportstatione snygg också

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-02 18:36

om man nu inte har råd med apples kitt, va rekommenderas då? netgear lr d-link? har sett att många dissar d-link rätt hårt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-02 18:36

Har du en powerbook kan du även utnyttja PCMCIA (PC Card) till att stoppa i ett trådlöst nätverkskort, istället för den inbyggda platsen. Blir fulare eftersom du får en antenn som sticker ut men du får starkare mottagning (åtminstone på TiBook) och kan komma undan billigare. Framförallt är detta populärt när man vill köra 54Mbps (802.11g) men saknar inbyggt stöd för Airport Extreme, då kombinationen Broadcom-kort (t.e.x. Belkin) och OS X Panther funkar out-of-the-box.

olov

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 15:04

belkin trådlöst pc card till tibook?

Ursprungligen av olov:

Har du en powerbook kan du även utnyttja PCMCIA (PC Card) till att stoppa i ett trådlöst nätverkskort, istället för den inbyggda platsen. Blir fulare eftersom du får en antenn som sticker ut men du får starkare mottagning (åtminstone på TiBook) och kan komma undan billigare. Framförallt är detta populärt när man vill köra 54Mbps (802.11g) men saknar inbyggt stöd för Airport Extreme, då kombinationen Broadcom-kort (t.e.x. Belkin) och OS X Panther funkar out-of-the-box.

olov

Jag köpte igår ett belkin pc card för 802.11g på Inwarehouse efter att ha läst på deras hemsida att det ska funka "out of the box" för mac. Tyvärr märkte jag att när jag kopplar in det får jag inte upp nån nätverksanslutning via kortet. Det stod i texten på inwarehouse hemsida att det ska funka direkt under airport för mac OS 10.3. Jag gick in på butiken på Birger Jarlsg. i Sthlm och frågade om hjälp, men den mycket hjälpsamme expediten kunde trots stora ansträngningar och letande efter drivrutiner inte erbjuda mig ngt annat än att få returnera kortet. Det vill jag inte. Har någon några tips om hur man kan få detta kort att funka så jag äntligen kan få köra trådlöst med min gamla Powerbook.

Jag har en Powerbook Titanium 550 Mhz som kör OS 10.3.9

tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 19:00

Oj! Jag hade inte uppdaterat med senaste versionen av airport. Nu gjorde jag det och det funkar finfint.

Out of the box som sagt direkt under airport!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 17:15

Fungerar Belkin-kortet med WPA?

jag köpte mig en netgear basstation - skiljer inte några hundra snarare tusen pix -som funkar klockrent med min ibook. dessutom är den ganska snygg...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 13:07

Jag köpte en Dlink DWL-2000AP+ från inWarehouse förra veckan i tron att den skulle fungera med min Powerbook som kommer nästa vecka. Nu börjar jag dock bli orolig. Någon som vet om den fungerar bra med AirPort, eller om den är strulig?

Från inWarehouse :

Citat:

Macintoshkompatibel Ja

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 17:46
Ursprungligen av emilerl:

Jag köpte en Dlink DWL-2000AP+ från inWarehouse förra veckan i tron att den skulle fungera med min Powerbook som kommer nästa vecka. Nu börjar jag dock bli orolig. Någon som vet om den fungerar bra med AirPort, eller om den är strulig?

Jag har en likadan till min PowerBook. Den fungerar fint, men den webbaserade adminprogramvaran fungerar dåligt med Safari och Mozilla. När jag uppdaterade firmwaren, till den senaste från d-links hemsida, fungerade det ännu sämre. Med Internet Explorer fungerar det dock bra.
Andra saker som irriterar är att DHCP-servern agerar DHCP både mot WLAN och den vanliga ethernetporten och att man bara får en (1) DNS-adress av DHCP:n.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 17:51
Ursprungligen av elk:

Jag har en likadan till min PowerBook. Den fungerar fint, men den webbaserade adminprogramvaran fungerar dåligt med Safari och Mozilla. När jag uppdaterade firmwaren, till den senaste från d-links hemsida, fungerade det ännu sämre. Med Internet Explorer fungerar det dock bra.
Andra saker som irriterar är att DHCP-servern agerar DHCP både mot WLAN och den vanliga ethernetporten och att man bara får en (1) DNS-adress av DHCP:n.

Ahh... upptäckte att det var samma sak med Mozilla i Linux (även konqueror). Det med DHCP stör inte mig så mycket, men däremot har den börjat att kvittra. Det låter som att det sitter en liten mus i den och gnager på diverse saker. Otroligt störande ... om det inte slutar snart får jag försöka byta den.

Är det någon fördel att uppdatera firmwaren alls?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 21:33
Ursprungligen av emilerl:

Är det någon fördel att uppdatera firmwaren alls?

Jag körde aldrig originalversionen mer än några minuter, men jag vill minnas att det fanns färre avancerade inställningar innan uppdateringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-05 16:12
Ursprungligen av emilerl:

Jag köpte en Dlink DWL-2000AP+ från inWarehouse förra veckan i tron att den skulle fungera med min Powerbook som kommer nästa vecka. Nu börjar jag dock bli orolig. Någon som vet om den fungerar bra med AirPort, eller om den är strulig?

Från inWarehouse :

Nog kommer den att fungera med din PB alltid, men den kommer nog inte att fungera så som du tror. I stort sett den uteslutande delen av modeller som avhandlas här är basstationer (underförstått med inbyggd router, brandvägg etc). Du har köpt en accesspunkt vilket skiljer sig en del. Du saknar bla annat just router, brandvägg etc, mao de vanligaste funktionerna som du vill ha i ditt hemmanätverk.

Dock vill du kanske köra den på ett företag som reda har dessa funktioner, vad vet jag. Då har du redan det som behövs och behöver inte oroa dig.

  • Medlem
  • 2004-04-04 13:13
Ursprungligen av sugplopp:

jag köpte mig en netgear basstation - skiljer inte några hundra snarare tusen pix -som funkar klockrent med min ibook. dessutom är den ganska snygg...

Har också en sådan. Svårt? Nej knappast. Bara att fylla i mina uppgifter från BoStream och klicka OK i princip.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 09:34

Kan man inte köra PC-card till iBook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 10:58
Ursprungligen av Oloff:

Kan man inte köra PC-card till iBook?

Var tänkte Du stoppa in det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-05 11:32
Ursprungligen av C-mon:

Var tänkte Du stoppa in det?

Upptäckte det när jag läste Spec för iBook.

Kan man köra äldre Airport kort i iBook? De som kom innan Extreme.

  • Medlem
  • 2004-04-05 11:22

En närliggande fråga:

Om man nu har Apples basstation, kan man då ha klienter som inte är från Apple? Om man tex får en PC-hedning på besök. Kan denna då köra mot Apples basstation?

/Frans

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 11:46
Ursprungligen av Frans:

En närliggande fråga:

Om man nu har Apples basstation, kan man då ha klienter som inte är från Apple? Om man tex får en PC-hedning på besök. Kan denna då köra mot Apples basstation?

/Frans

Jäpp... Med fördel...

Ursprungligen av AnnaD:

Är mer än sugen på att skaffa trådlöst hemma, men tycker det verkar som om AirPort är dyrare än andra. Måste man köra med AirPort, eller går det lika bra med annat oAppligt? Hjärnan säger att tekniken borde vara densamma, så det borde inte spela någon roll, men sedan finns ju Apples intresse att kränga sina egna saker... Så, någon som vet?

Du kan ju som sagt inte använda andra kort än Apples airportkort, men du kan med fördel köpa en annan router/accesspunkt. Linksys och Netgear gör båda väldigt bra och prisvärda basstationer, och de fungerar bara fint med OS X. Skillnaden gentemot Apples basstation, bortsett från att de bara kostar en tredjedel så mycket, är i princip att de konfigureras via webbgränssnitt i stället för via ett OS X-program. Själv använder jag en Linksys, och det är absolut inga problem att konfigurera den från Macen. Undvik D-Link bara, de har taskig kvalitet och kort livslängd.

Ursprungligen av Oloff:

Kan man köra äldre Airport kort i iBook? De som kom innan Extreme.

Nej.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-03-22 18:20

Jag köpte ett Belkin F5D7011 som fungerar kanon under osx. OSX hittar det som ett airport extreme och kan därmed köra med WPA och allt annat som airport extreme stödjer i osx.

Jag har ett belkin f5d7011 och lyckades tillslut få upp det i min flickväns powerbook g4 titanium med osx panther. Men jag får inte upp några nätverk, får inte till någon kommunikation. Lampan (den högra) lyser till vid uppstart men slocknar. Har sökt överallt men hittar varken mitt eller någon annans nät. Har Speedtouch 716g som jag slagit ifrån all säkerhet på. Hur gjorde du är min korta fråga?

1
Bevaka tråden