Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namn på iBooks?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 20:12

Nu har jag då äntligen fått lägga händerna på en hett eftertraktad iBook G4 12" !

Glädjen er med mig i stugenom!

Nu är min dånande PM 4400 stängd, inte för alltid men ändå. Skönt att ha det lite tyst för en gångs skull.

Om jag lägger örat till datorn hör jag dock ett ljud, lite svårdefinierat, kanske är det ett sorts susande. Vilken del av datorn är det som låter när fläkt och hårddisk är i vila?

Men skönheten har inte blivit döpt än. För visst kan man väl döpa en dator på samma sätt som man sätter ett namn på ett husdjur, en båt eller (ovanligare) en bil?

Så jag undrar:

- har någon av er döpt sin dator?

- är datorers kön förvalt eller beror det det på ägarens kön eller något annat?

Jag döper hårdiskar/partitioner efter vad dom är till för, typ "BootDisk", "DVD-Projekt", "Media", "Reserv", "FCP", "AAC" - Kankske lite könlöst men då först kan jag veta var jag befinner mig och vart olika typer av filer ska ta vägen.

En dator är en hona, och jag döper alltid mina datorer. Min iBook t.ex heter Liandrin medans min pc spelstation heter Svea. En av mina amigor heter Cassandra.. etc... Men det är bara datornamnet. Hårddiskar döper jag annorlunda då det är resurser.

  • Medlem
  • 2004-03-29 20:36

Min iBook går under namnet "Flingan" eller "Snowflake". Liten och vit.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 18:40
Ursprungligen av majk:

Min iBook går under namnet "Flingan" eller "Snowflake". Liten och vit.

Nice, är det namnskyddat eller får man ta efter? Har nämnligen en odöpt iBook under mina händer ATM

  • Medlem
  • 2004-04-01 18:55
Ursprungligen av Spiken:

Nice, är det namnskyddat eller får man ta efter? Har nämnligen en odöpt iBook under mina händer ATM

Kopiera fritt

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 15:41
Ursprungligen av majk:

Min iBook går under namnet "Flingan" eller "Snowflake". Liten och vit.

Superbra namn. Därför ändrar jag till något som passar iBookens vita skal: den heter numera Pearl (pärla) - vit, liten och värdefull

  • Avstängd
  • 2004-03-29 21:19

Dom får ofta heta lite söta saker typ "iGnu", "iLoveYou", "iFire" osv...

klart tuffaste namnet jag har på en dator är servern, den har dubbats "Be A Dog"

Klart man döper sina datorer, man vill ju gärna ha namn på dom i ett nätverk.
Döper inte efter funktion själv utan jag kör med några namn som hänger med genom dator byten..

Bärbarian är annars ett bra namn på en bärbar

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:44

Min heter xBook som säkert 17000 andra iBooks…

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 21:42

iBooken är nu döpt till

"My Preciousss".

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 23:24

Mina datorer heter Trinity, Neo, Morpehus och Batcave. Dock ska man aldrig byta namn på en dator för det betyder otur

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 13:30

Min G4 Powerbook 12" Heter Evelina samt min hmm PC heter Michelle.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 13:52
Ursprungligen av Ulf Sandberg:

Min G4 Powerbook 12" Heter Evelina samt min hmm PC heter Michelle.

Varför fick PCn ett sexigare namn

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 15:44

Min lilla Pismo bär namnet "Flyer".
Och min server/musikspelare/nattlampa/tavla/allmän ljud&bild maskin heter "Haven".

  • Medlem
  • 2004-04-01 01:26

Jag har aldrig döpt en dator. Har jag vettigare sociala relationer eller är jag bara skittrist?

Ursprungligen av Giggs:

Jag har aldrig döpt en dator. Har jag vettigare sociala relationer eller är jag bara skittrist?

Jag har bara haft en Mac, men jag har heller inte döpt honom/henne. Som ni ser har jag inte ens kunnat könsbestämma krabaten.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-02 18:19
Ursprungligen av Giggs:

Jag har aldrig döpt en dator. Har jag vettigare sociala relationer eller är jag bara skittrist?

Jag har heller aldrig döpt en dator. Fast jag skulle nog aldrig kalla min mac för "en dator". En mac är en mac, ingen "dator"

Om du har vettigare sociala relationer eller är skittrist? Inte då, du är säkert bra.Enligt min erfarenhet är ALLA mac-människor trevliga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-01 10:06

Mr. Bengt heter min !

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 12:18

min söta Wallstreet heter Navi. min stationära hemma heter Lain, G3:an på jobbet heter Lothiria, osv..

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-04-01 17:55

Min iBook heter Amidala och min blådåre heter Kaipa.
Självklart är de tjejer, de klarar ju att göra flera saker samtidigt...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 18:10

Cube: Bart
iBook: Lisa
iPod: Maggie

Gissa vilken TV-serie jag gillar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-01 23:10

iBook: Zummi
PowerMac: Gruffi
PC: Toadie
Server: Grammi

Använder även andra namn i samma genre för andra burkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-02 16:19

PB12": Bäret
Linux: Tux
PC: Macaroni
iMac: Greta

T610: Hjördis

  • Medlem
  • 2004-04-02 18:12

Jag döper inte maskiner eller saker heller. Det enda inanimata jag har döpt är en sån där pansionärsdragvagn jag köpt för att handla mat - den började flytta på sig på bussen när bussen svängde, så den heter numera R2.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 19:22

Har man fler än en ikopplad i ett nätverk så är det enklast och smidigast att döpa datorerna till något enkelt att komma ihåg istället för 192.168.113.214. Däremot så har ju inte alla maskiner på jobbet riktiga namn utan heter typ pc0673. Servrarna heter iof det kvinnonamn som var aktuellt som namnsdagsnamn den dag de installerades

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-02 22:51

min iBook heter "Datamaskin" för det är vad den är!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 00:07

Inofficiellt Nätverksnamn
PC: Big Bertha MIXIM-PC
eMac: Brainy MIXIM-MAC
Server: Workoholic MIXIM-SERVER

Mn kan döpa datorerna till vad man vill, men har man ett litet nätverk är det smidigt att ha ett namn man kommer ihåg och som är lätt att skriva

Habibi heter min tibook.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 12:21

min ibook heter cookie och min ipod heter biscuit. nu ska jag få en ny ibook och har inte riktigt bestämt namn än... cracker kanske?

Bevaka tråden