Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att tjäna pengar på Cocoa?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag jobbar som egen konsult med systemutveckling och har jobbat med en rad olika språk/verktyg på olika plattformar.

Just nu sitter jag på kvällarna med ett hobby projekt för att lära mig Cocoa/Objective-C. Objective-C känns inte alltför svårt att lära med den java- och objektorienteringskunskap jag har.

Min fråga nu är: finns det någon kommersiell grund för att jobba som konsult med Objective-C/Cocoa utveckling i Sverige eller ska jag bara lämna det vid att vara en hobby?

Jag förstår av forumen här på 99Mac att det finns jobb inom webutveckling och grafisk produktion men jag har inte kunnart se något om hur det står till med Objective-C/Cocoa.

Vad finns det för erfarenheter på detta forum, dela gärna med er.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 10:18

Vad jag förstått så är det väl bara Äpple som kör med Objectice-C / Cocoa och dessutom
är väl Äpple marknaden att betrakta som en nish marknad....
Har själv bolag och har kikat lite på Obj-C / Cocoa och kommit fram till att det går grymt
snabbt att progga men jag har ännu inte sett det som något annat än hobby verksamhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-18 11:40

Det är väl inte bara Apple som kör med Cocoa. jag skulle snarare se det som att det bara är OSX som har stöd för Cocoa (Även om det inte heller stämmer heller då GNUStep och liknande finns, men OSX är den enda kommersiella plattformen iaf). Det finns ju massor av företag som utvecklar mer eller mindre advancerade system för Cocoa, många som härstammar från NeXT-tiden då systemet användes mycket av just forskningsföretag men även banker och liknande.

Men visst, jämfört med MS-plattformen så är det ju fortfarande en väldigt liten nisch. Men jag tror och hoppas att går att tjäna pengar på Cocoa.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 11:55

Det beror väl på vad du menar, även om du sitter i sverige kan du ju sälja programmen utomlands (jag med min mycket begränsade erfarenhet har inte sålt nåt i sverige men gjort specialjobb åt en firma i Italien och en i USA), inga pengar att tala om men det funkade bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 14:59

Kan ju vara lite hur man nichar in sig oxå, med Xgrid så kanske Apple har en chans att
ta sig in i performance cluster branchen och då har man ju en chans att tjäna en slant.

Annars är väl det som Jan Erik skrev "inga pengar att tala om", i varje fall i sverige då jag
tvivlar på att speciellt många svenska banker eller forskningsföretag (har vi sådana kvar i sverige?) kör något annat än fönsterplattformen

  • Medlem
  • London
  • 2004-03-18 17:05

Fråga Jonas Salling om han har tjänat något på att progga för Mac. Alla kanske inte kan göra en sån "killer-app" som Salling Clicker men försöker man inte så kan man inte heller lyckas...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 17:05

Inom medicin tror jag det finns en del företag (åtminstone om man tittar på nyheterna), annars kan man ju alltid skriva shareware och sälja det ... fast det gäller förstås att man har en bra ide och gör det snyggt. Alla mina program är ganksa specialinriktade, det som jag tjänat mest på (ca 7 - 10 000) är en specialprogram skrivet för att göra en enda sak åt en företag.

Konsultuppdrag som skall utföras med Cocoa tror jag är ytterst ovanliga. Som andra har sagt kan man kanske tjäna en hacka på produktutveckling, shareware eller liknande. Men, då pratar vi inte om konsulting, som sagt.

Tack för responsen,

det var nog som jag misstänkte att det inte finns så mycket inom konsultbranchen att hämta. Detta är nog inte så överraskande, jag har känslan av att Apple lyfter fram WebObjects och Java vad gäller större system och det är nog just i stora system(projekt) det finns mest jobb för oss konsulter.

Joakim

Ursprungligen av jocked:

Tack för responsen, det var nog som jag misstänkte att det inte finns så mycket inom konsultbranchen att hämta. Detta är nog inte så överraskande, jag har känslan av att Apple lyfter fram WebObjects och Java vad gäller större system och det är nog just i stora system(projekt) det finns mest jobb för oss konsulter.

Är det bara jag som tycker att just WebObjects inte lyfts fram särskilt mycket alls? Apple verkar inte riktigt veta vad de ska göra med det. Visserligen har de använt det själva i t ex iTMS, men när hörde någon senast talas om någon annan som använt det till ett stort projekt? Verkar helt utslaget av renodlade J2EE lösningar...

Lite offtopic kanske...

  • Medlem
  • 2004-04-01 19:48
Ursprungligen av jocked:

Hej

Jag jobbar som egen konsult med systemutveckling och har jobbat med en rad olika språk/verktyg på olika plattformar.

Just nu sitter jag på kvällarna med ett hobby projekt för att lära mig Cocoa/Objective-C. Objective-C känns inte alltför svårt att lära med den java- och objektorienteringskunskap jag har.

Min fråga nu är: finns det någon kommersiell grund för att jobba som konsult med Objective-C/Cocoa utveckling i Sverige eller ska jag bara lämna det vid att vara en hobby?

Jag förstår av forumen här på 99Mac att det finns jobb inom webutveckling och grafisk produktion men jag har inte kunnart se något om hur det står till med Objective-C/Cocoa.

Vad finns det för erfarenheter på detta forum, dela gärna med er.

Joakim

Svar: Sverige är det Windowstätaste landet i världen!

Med andra ord så är det inget att satsa på om du vill jobba som konsult. Däremot så finns det 10 miljoner användare av Mac OS X och dessa vill gärna ha fler bra program *hint hint*

NiVec

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 21:02
Ursprungligen av NiVec:

SDäremot så finns det 10 miljoner användare av Mac OS X och dessa vill gärna ha fler bra program *hint hint*

NiVec

Nå, vad vill ni ha för program då?

  • Medlem
  • 2004-04-01 23:20

Jag vill ha ett program som kommer på bra idéer till program samt som gör en bra OOA, OOD och implementation samt marknadsföring!

  • Medlem
  • 2004-04-02 06:39

Med tanke på vad som hände med Halo så vore ett program som förhindar piratkopiering bra att ha också!

(Med tanke på att programmet ovan kommer garanterat att generera lika populära produkter)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-02 09:19

En riktigt jävla bra FTP-server med direkt stöd för FTP, SFTP och SSL skulle jag vilja ha.
Där man kan sätta rättigheter på filerna beroende på katalog och grupp. SOm man kan ha multipla användare på, som har stöd för LDAP, som kan allt det jag vill ha hos en FTP och inte vara så crapig som dom som finns nu!

Ursprungligen av Creops:

En riktigt jävla bra FTP-server med direkt stöd för FTP, SFTP och SSL skulle jag vilja ha.
Där man kan sätta rättigheter på filerna beroende på katalog och grupp. SOm man kan ha multipla användare på, som har stöd för LDAP, som kan allt det jag vill ha hos en FTP och inte vara så crapig som dom som finns nu!

Jag med - give it to me!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-21 21:44
Ursprungligen av Creops:

En riktigt jävla bra FTP-server med direkt stöd för FTP, SFTP och SSL skulle jag vilja ha.
Där man kan sätta rättigheter på filerna beroende på katalog och grupp. SOm man kan ha multipla användare på, som har stöd för LDAP, som kan allt det jag vill ha hos en FTP och inte vara så crapig som dom som finns nu!

Det som jag spontant kommer på är PureFTPd och ProFTPD som har allt du önskar sånär som på SFTP. Om dom nu inte klassas som "crappiga"...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 10:07

en filsplittare med checksummor till mac, win och unix.

Jag programmerar lite småprogram (simpla web uppdaterings grejor) till småföretag i cocoa då och då, det ger på ingen inkomst att leva på med det lönar sig gentemot arbetstiden iaf.

oftast har man ju openssh också på sin maskin, så då har man sftp..

1
Bevaka tråden