Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att tjäna pengar på Cocoa?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag jobbar som egen konsult med systemutveckling och har jobbat med en rad olika språk/verktyg på olika plattformar.

Just nu sitter jag på kvällarna med ett hobby projekt för att lära mig Cocoa/Objective-C. Objective-C känns inte alltför svårt att lära med den java- och objektorienteringskunskap jag har.

Min fråga nu är: finns det någon kommersiell grund för att jobba som konsult med Objective-C/Cocoa utveckling i Sverige eller ska jag bara lämna det vid att vara en hobby?

Jag förstår av forumen här på 99Mac att det finns jobb inom webutveckling och grafisk produktion men jag har inte kunnart se något om hur det står till med Objective-C/Cocoa.

Vad finns det för erfarenheter på detta forum, dela gärna med er.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 10:18

Vad jag förstått så är det väl bara Äpple som kör med Objectice-C / Cocoa och dessutom
är väl Äpple marknaden att betrakta som en nish marknad....
Har själv bolag och har kikat lite på Obj-C / Cocoa och kommit fram till att det går grymt
snabbt att progga men jag har ännu inte sett det som något annat än hobby verksamhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-18 11:40

Det är väl inte bara Apple som kör med Cocoa. jag skulle snarare se det som att det bara är OSX som har stöd för Cocoa (Även om det inte heller stämmer heller då GNUStep och liknande finns, men OSX är den enda kommersiella plattformen iaf). Det finns ju massor av företag som utvecklar mer eller mindre advancerade system för Cocoa, många som härstammar från NeXT-tiden då systemet användes mycket av just forskningsföretag men även banker och liknande.