Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket mycket skumt.........

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 10:18

Jag fick igår efter mycket bråk med operatören TRE åka upp till deras butik på stureplan och få en ny A835:a.
Nu har jag testat ordentligt igår kväll och idag på förmiddagen hur den beter sig gentemot den gamla och det är samma fenomen.

MEN, jag hade ett långt testsamtal med en kompis för att utreda vad som är problemet. Detta med att folk säger att jag försvinner i luren, det låter som att jag är så långt borta och kommer tillbaka efter en bra stund igen.
När jag hade luren mot örat så är det flera sträckor där jag försvinner en längre stund. Jag sätter på mitt blåtandsheadset och lägger telefonen i innerfickan på min jacka och kör samma sträckor och jag försvinner inte!!!! Jag kopplar ur headsettet för jag tänker att detta kan inte vara möjligt, kör samma sträcka igen och jag försvinner. Detta i båda riktningar. Alltså det beror inte på att telefonen har en annan vinkel åt en hållet eller något sånt. Båda riktningarna hörs jag med blåtandsheadset och i båda riktiningarna "försvinner jag" så jag inte hörs när jag har telefonen i örat.....

Hur är detta möjligt?? Det borde väl trots allt vara så att telefonen har bättre täckning mot mitt öra, inte i en innerficka på en tjockare vinterjacka?

Har inte testat med motorolas trådheadset som följer med telefonen, ska göra det i eftermiddag.

Någon som kan ge en förklaring?

För mig låter det som att det är något tjaffs med mikrofonen på telefonen, men jag kan ju inte ha haft sån otur att ha fått 2 trasiga nallar........

Ursprungligen av Martino:

Någon som kan ge en förklaring?

För mig låter det som att det är något tjaffs med mikrofonen på telefonen, men jag kan ju inte ha haft sån otur att ha fått 2 trasiga nallar........

Med tanke på att det är motorola, så kan det vara så illa att du har fått en till med problem. Såg på något forum att en kille haft liknande problem som du!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 13:04

Du kommer inte ihåg vilket forum förståss?? Kunde vara intressant att träffa en till :), kanske

Rent antenntekninskt borde det kunna spela in att mängden vatten - vilket fungerar som en reflektor - är större vid örat än inne i din vinterjacka. Alltså kan det tänkas att ditt huvud skärmar av mot basstationen.

Lite långsökt kanske, men med minnen från antennuppsättningar som radioamatör, så kan vatten vara både bra och dåligt att ha ibland.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 18:49

Fler tester

Ursprungligen av frasseman:

Rent antenntekninskt borde det kunna spela in att mängden vatten - vilket fungerar som en reflektor - är större vid örat än inne i din vinterjacka. Alltså kan det tänkas att ditt huvud skärmar av mot basstationen.

Det som motsäger den teroin, som även slog mig att det har något med skallen att göra, är följande.

Har gjort lite fler tester på samma gata igen, återigen åt båda hållen så det inte är bilen eller någon speciell vinkel som orsakar problemet. Tex åker jag utan headset både upp och tillbaka på gatan innan jag stoppar i headsettet.

Den här gången med motorolas egna headset. Jag försvinner återigen när jag pratar i telefonen mot örat, men inte i headsetet. Då tänkte jag att, vad händer om jag sätter luren mot örat men ändå pratar i headsettet. Alltså själva telefonen på precis samma sätt som tidigare bara en sladd till andra örat med headset. Vad händer? Jag försvinner inte!!!

Jag tror inte det är sant, gör om det hela på samma gata igen. Rycker ur headsettet och jag försvinner igen. Vänder blien stoppar i headsettet igen och kör fram och tillbaka på samma gata igen, jag försvinner inte.

Hur är detta möjligt?
Om det är någon sorts mikrofonfel på nallen, varför uppträder det bara på vissa platser?

Låter onekligen väldigt lustigt...
Finns det några störkällor utmedvägen du kör !?
Något som kan tänkas störa den inbyggda micen... Någon sändare av ngt slag !?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 15:02

Ingen aning! Problemet är ju att detta är inte enda vägen som det händer på! Detta var ju en av orsakerna till att jag ville byta nalle, för att folk ofta klagar på att jag försvinner.
Har 3 ställen som jag vet om att det händer på alldeles i närheten av mig inom en radie av 4km eller nåt, dom ställena hjälper det att jag stoppar i en handsfree istället. Sedan har det hänt på helt andra ställen än dom också, som jag inte lagt på minnet. Det är ju bara irriterande. Jag har ju letat upp dessa ställen för att kunna testa vad det beror på.
Det är alltså en sträcka jag ofta åker med min dotter, därför vet jag just dom ställena.

Det är mycket mycket underligt. Hade det varit på detta enda stället hade det väl kunnat vara någon sändare kanske, men varför slår den bara ut den inbyggda i så fall?
Förstår ingenting av vad detta är!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 15:10

Eftersom det funkar med handsfree kan det väl inte vara någon sorts radioskugga?

En annan konstig sak är att den jag pratar med aldrig "försvinner". När personen jag pratar med säger att jag försvinner så märker jag ingen skillnad på min sida luren. Borde det inte påverka åt båda hållen?

Telefonen kan väl omöjligen vara programmerad till att först strypa mikrofonen om det skulle vara problem med täckningen? Det händer dessutom på ställen där jag enligt telefonen har 4-5 staplar i 3G nätet.

Ursprungligen av Martino:

Eftersom det funkar med handsfree kan det väl inte vara någon sorts radioskugga?

En annan konstig sak är att den jag pratar med aldrig "försvinner". När personen jag pratar med säger att jag försvinner så märker jag ingen skillnad på min sida luren. Borde det inte påverka åt båda hållen?

Telefonen kan väl omöjligen vara programmerad till att först strypa mikrofonen om det skulle vara problem med täckningen? Det händer dessutom på ställen där jag enligt telefonen har 4-5 staplar i 3G nätet.

Kan inte headsetet blir en form av antenn?

Hittar inte inlägget jag talade om innan. Men letar fortfarande...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 17:04
Ursprungligen av pizzabudet:

Kan inte headsetet blir en form av antenn?

Hittar inte inlägget jag talade om innan. Men letar fortfarande...

Inte blåtandsheadset va?
Har nämligen samma fenomen med blåtandare också, har testat både med blåtand och motorolas egna headset med samma resultat. Det funkar på dom ställena jag testat med headset, men inte utan.

Jag sitter och filurar på en sak som skulle vara helt förstårligt om det bara varit så att du försvann, men headsetet snurrar ju till det.
Jag är inne på att telefonmicen är oskärmad och av den anledningen vid vissa konditioner störs av något.
Det som troligen händer är att det bildas en backström som agerar resistor, motståndet ökar och helt plötsligt hörs du inte.
Men denna hypotes innebör oxå att headsetets mic är skärmad för med anledning av den långa sladden skulle den annars vara än känsligare än telefonmicken. Mystiskt...
Bluetooth micen är mig veterligen skärmad, så i just det fallet verkar det glasklart.
Men varför !?
Och vad är störkällan... Bor du i ett sådant där hemskt område som kör "wlan" via ljuselstolparna !?
I england har radioamatörerna haft stora problem med att internettrafiken som skall gå via elnätet läcker vid varje telefonstolpe, det är ett d-la liv i etern.
I norrköping där jag bor, har jag ett liknande problem med kabeltvnätet, det läcker det med, så om jag minns rätt, när jag sitter och snackar via en repeater som ligger i linköping som har samma återutsändningsfrekvens som en viss kanal : Cartonnetwork, så kan jag ibland ha riktigt roligt.
Skämt åtsidå, det låter konstigt, jag funderar på om det kan vara en störkälla av något slag...

  • Medlem
  • 2004-03-22 09:26

Kan det inte ha att göra med problem med reflektioner som släcker ut signalen trotts god mottagning. När du har telefonen nära kroppen når bara vissa signaler telefonen medans har du den vid örat så når fler reflektioner.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 09:50
Ursprungligen av Tim:

Kan det inte ha att göra med problem med reflektioner som släcker ut signalen trotts god mottagning. När du har telefonen nära kroppen når bara vissa signaler telefonen medans har du den vid örat så når fler reflektioner.

Möjligt, men det är ju lite omöjligt att testa. Kan ju inte telefonen på något annat ställe än vid örat när jag inte har headset :). Eller kanske man skulle göra ett test med att ha högtalaren på och ha den i jackfickan. Ska se om jag orkar testa det, har inte alls testat hur telefonen beter sig med högtalaren på.

Däremot med headset så är det alltså ingen skillnad, jag hörs lika bra, om jag har den i bröstfickan, i jackfickan eller vid örat.
Bröstfickan borde ju i rimlighetens namn ha sämst täckning och motagning då både min kropp och vinterjackan och bilen skärmar av.

Vid örat är det ju bara skallen och bilen.....då är ju nallen dessutom vid ett fönster vilket borde vara bättre

  • Medlem
  • 2004-03-22 10:00
Citat:

Däremot med headset så är det alltså ingen skillnad, jag hörs lika bra, om jag har den i bröstfickan, i jackfickan eller vid örat.

Det finns två anledningar varför det kan bli bättre ljud när du har telefonen i fickan.

1. Telefonen känner av en svagare signal från basstationen och sänder ut starkare

2. Kroppen fungerar som en antenn och signalen förs lättare vidare.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 10:19
Ursprungligen av Tim:

Det finns två anledningar varför det kan bli bättre ljud när du har telefonen i fickan.

1. Telefonen känner av en svagare signal från basstationen och sänder ut starkare

2. Kroppen fungerar som en antenn och signalen förs lättare vidare.

OK, ska ge mig ut och testa vad som händer om jag har den i bröstfickan med högtalaren på istället om det går att höra överhuvudtaget då. Händer det inte då så kan ju det du säger stämma.

Men, då borde ju fenomenet har uppkommit även när jag har telefonen i örat och samtidigt pratar i headset?

Jag skrev i ett tidigare inlägg detta: " Jag försvinner återigen när jag pratar i telefonen mot örat, men inte i headsetet. Då tänkte jag att, vad händer om jag sätter luren mot örat men ändå pratar i headsettet. Alltså själva telefonen på precis samma sätt som tidigare bara en sladd till andra örat med headset. Vad händer? Jag försvinner inte!!!"

Återkommer om en stund när jag testat!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 09:44
Ursprungligen av frasseman:

Och vad är störkällan... Bor du i ett sådant där hemskt område som kör "wlan" via ljuselstolparna !?

Skämt åtsidå, det låter konstigt, jag funderar på om det kan vara en störkälla av något slag...

Har ingen aning om om det finns några wlan nät här där jag testat mest.
Men problemet är ju att om jag åker från där jag bor till norra sidan av stan, Södertälje, så vet jag 3 ställen där jag "försvinner". 2 av ställen är vid höghus, det tredje ligger det inte många hus som kan störa. Ganska öppet alltså. Alla dessa försvinner om jag kör med headset istället, jag försvinner inte på något av dom då! Störningar på alla ställen av det slag du funderar på låter väl långsökt, eller? Jag vet inte.
Egentligen skulle jag vilja testa med en annan 3G nalle (anna modell än a835) och se om det är just denna motorolanmodellen som gör det.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 11:27

Jag "försvinner" inte med telefonen liggandes i bröstfickan och högtalaren på!

Men frågan är väl vad det visar egentligen. Telefonen måste väl förstärka mikrofonsignalen på något sätt för att högtalartelefoni ska funka?
Testa på något annat sätt kan jag ju inte.

Fattar noll av detta......vet inte vad jag ska göra riktigt.

  • Medlem
  • 2004-03-22 11:32

Varför kan du inte alltid använda hansfreen?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 12:12

Av den enkla anledningen att det inte alltid är smidigt att ha det, finns väl gott om tillfällen då man inte vill ha varken sladdar hängandes eller en blåtandare i örat + att jag anser att en telefon SKA fungera både med och utan handsfree..........
Speciellt eftersom att motorolas telefoner inte ringer med blåtandare inkopplat, man måste den i örat hela tiden om man ska veta att det ringer.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 07:11

Vill bara uppdatera med vad som hänt i detta.
Den nya telefonen gick iväg på service och jag fick en utlåningstelefon istället, som hade samma problem som dom tidigare nallarna.
TRE kan uppenbarligen inte förklara vad detta beror på och dom verkar inte villiga att göra något mer, jag har erbjudit mig att lägga pengar emellan för att testa med ett annat märke, men dom svarar inte ens. Dom är väl trötta på mig nu :). Trotts detta att jag haft problem från början fick jag inte säga upp mitt abonnemang........jag blev ursinning och hotade med press och allt möjligt. Då ringde det upp en tjej från marknadsavdelningen som sa att hon ser till att jag får komma ur mitt abonnemang.
Har nu köpt en 6600 och håller på att leta efter ett vettigt abonnemang till den så jag kan flytta mitt nummer innan jag säger upp Tre abonnemanget. Nu funkar ju 3-simmet i den, men det kommer dom väl att blockera så småningom antar jag så jag.
Har inga samtal under dom 2 dagarna som jag haft 6600 där jag "försvunnit", jag hade ju även problem när 3G nallen var i 2G nätet tidigare så visst beror det på motorolan och inget annat...........

Tack för er felsökningshjälp. Fick mycket mer hjälp av er än jag fick av TREs obefintliga kundtjänst..........

Martin

  • Medlem
  • 2004-04-02 08:43

Skulle tro att NEC 616 fungerar bättre då det är en helt annourlunda telefon.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 15:58

Tror jag med, men jag fick enligt tre inte testa med en annan nalle. Tror dom tröttnade på mig helt enkelt.............
Så det var ett jobbigt och tröttsamt möte med TRE, tyvärr. Det kommer att dröja innan jag hoppar på 3G tåget igen, så illa och dåligt bemött som jag blev av kundtjänsten på TRE innan damen från marknadsadelningen ringde mig saknar motstycke.

Ursprungligen av Martino:

Tror jag med, men jag fick enligt tre inte testa med en annan nalle. Tror dom tröttnade på mig helt enkelt.............
Så det var ett jobbigt och tröttsamt möte med TRE, tyvärr. Det kommer att dröja innan jag hoppar på 3G tåget igen, så illa och dåligt bemött som jag blev av kundtjänsten på TRE innan damen från marknadsadelningen ringde mig saknar motstycke.

Vad är det för jävla stil? Klart att du skulle fått en annan mobil! Bra att veta att man inte ska skaffa TRE abonnemang. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 00:00

låter tråkigt. men om du testar med blåtand headsettet på och luren mot örat så kan du ju ganska snabbt utesluta om du har "vattenskalle" eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 06:34

Jaha!?!

Måste bara nämna att det här nog inte är ett vanligt problem, eller anledning till att inte skaffa Tre-abonnemang.

Själv har jag inte haft några som helst problem med vare sig Tre's tjänster eller min A835. Samma sak för min sambo. Ringer nu säkert fyra gånger mer än innan jag skaffade 3G, men har ändå halverat månadskostnadena. Till det MASSOR mervärde i form av att kunna ringa videosamtal, se nyhetssändningarna på bussen eller kolla vad som går på bio när man sitter på ett café.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 18:06

Men håll med om att det är underligt att samma fel drabbar just mig med 3 olika nallar om det inte är något med just 835an!?
Kan vara så att det beror på var man bor. Tex är ju täckningen mycket bättre i stora delar av sthlm än där jag bor. Kan kanske vara en så enkel sak som att 835 är dålig på bytet mellan master om dom inte kommer tillräckligt tätt, vad vet jag. Den kanske inte funkar som den ska i bil där jag haft problemen. Dom kunde ju inte svara på vad det berodde på. Eller så har jag haft världens otur och fått 2 felaktiga nallar + en felaktig utbytesnalle som dom inte haft klagomål på tidigare.
Därför hade jag gärna testat med en annan modell.

Vad gäller kundtjänsten så är tydligen inte ensam om deras bemötande.

Vill tillägga att jag tycker hela historien är ytterst tråkig då faktiskt tre har bäst priser på allt just nu. Men det ska ju funka också......

1
Bevaka tråden