Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google presenterar Gmail

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Google presenterar idag en ny tjänst kallad Gmail - en helt ny form av webbmailtjänst som tar upp konkurrensen med exempelvis Hotmail och Yahoo. Till skillnad ifrån konkurrenterna som erbjuder 2MB respektive 4MB har Google planer på att erbjuda 1GB (1000MB) lagringsyta för mail.

Tanken är nämligen att man ska använda sin mail på ett helt nytt sätt. Istället för att spara en del mail i mappar och slänga resten ska man spara all mail man någonsin får i sitt Gmail-konto och använda den inbyggda sökmotorn för att hitta rätt.

"The idea is that your mail can stay in there forever," säger Wayne Rosing som är "vice president of engineering" på Google. "You can always index it, always search it, and always find things from the past."

Google kommer finansiera tjänsterna genom att koppla betalda sökord ifrån sitt Adwords-system där annonsörer köper sökord. I praktiken innebär det att om du söker efter ett mail med "powerbook" i innehållet kommer Gmail förstå att du är intresserad av just Powerbooks och presentera länkar till sajter som säljer liknande produkter.

Vi vill inte ens tänka på kostnaderna involverade i att köpa in tillräckligt med lagringsutrymme för 10 miljoner användare á 1GB...

Gmail.com

*Gäsp* Ytterligare ett tråkigt aprilskämt..

Fast IDG.se har dom absolut sämsta.

Ursprungligen av Jürgen B:

*Gäsp* Ytterligare ett tråkigt aprilskämt..

Fast IDG.se har dom absolut sämsta.

Klassisk kommentar. Börjar bli några sådana här på sajten nu

Ursprungligen av Jürgen B:

*Gäsp* Ytterligare ett tråkigt aprilskämt..
Fast IDG.se har dom absolut sämsta.

Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser denna kommentar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser denna kommentar.

Jag skrattar också ....mycket.

  • Medlem
  • 2008-06-04 21:09
Ursprungligen av Jürgen B:

*Gäsp* Ytterligare ett tråkigt aprilskämt..

Fast IDG.se har dom absolut sämsta.

Bra synat där Lite sent, men vafan...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 12:33

Säker på att det är ett aprilskämt?

Jag tror faktiskt inte det är ett skämt.

det ER en spøk eller skämt

Björnström er lurt

  • Medlem
  • 2004-04-01 12:47
Ursprungligen av No-Mac-yet:

det ER en spøk eller skämt

Björnström er lurt

troligen är det inget skemt kolla in http://www.google.com/gmail/help/about.html

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 12:56

jaja... så selv GOOGLE driver med april snarr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-01 13:29

Oj Norge Invasion Jo det är ett april skämt från google...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 13:49

Hoppas att det inte är ett Aprilskämt.... men det låter ju för bra för att vara sant....

Är nästan helt säker på att det är ett arpilskämt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är nästan helt säker på att det är ett arpilskämt.

Vem hijackade mitt konto och visade sådan ignorans i mitt namn?

Jag har hört att dom användar samma teknologi som PigeonRank för att leverera mail..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 13:57

to millioner medlemmer med hver sin 1 gb mailkonto... mangen xserve raid det..

Ursprungligen av Oyvind-A:

to millioner medlemmer med hver sin 1 gb mailkonto... mangen xserve raid det..

Teoretiskt fullt möjligt men dyrt. Det blir inte fler än 40 st 42U-rackar med 14 XserveRAID i varje! Om vi sedan antar att utnyttjandegraden är 10% och att man sätter in dubbelt så stora diskar så är vi nere på 2 st 42U-rackar. Lägger vi sedan äldre data på tape så klarar man sig kanske med en rack eller kanske tom med en XservRAID.
En liten lek med siffror.

Ursprungligen av Saffran:

Teoretiskt fullt möjligt men dyrt. Det blir inte fler än 40 st 42U-rackar med 14 XserveRAID i varje! Om vi sedan antar att utnyttjandegraden är 10% och att man sätter in dubbelt så stora diskar så är vi nere på 2 st 42U-rackar. Lägger vi sedan äldre data på tape så klarar man sig kanske med en rack eller kanske tom med en XservRAID.
En liten lek med siffror.

precis, och sen är det ju google vi snackar om, samma företag som inte "orkar" byta ut en dator som inte funkar längre i deras kluster för att "det tar för lång tid".

Sen är det ju, som du säger inte många som ens lär komma i närheten av 1gig. Mina nuvarande mailboxar går tillbaka ca. 2 år och jag är med på ett antal ganska aktiva epost listor, ändå är min ~/Library/Mail folder bara runt 250meg... text tar inte så stor plats

Ursprungligen av johan dansk:

precis, och sen är det ju google vi snackar om, samma företag som inte "orkar" byta ut en dator som inte funkar längre i deras kluster för att "det tar för lång tid".

Sen är det ju, som du säger inte många som ens lär komma i närheten av 1gig. Mina nuvarande mailboxar går tillbaka ca. 2 år och jag är med på ett antal ganska aktiva epost listor, ändå är min ~/Library/Mail folder bara runt 250meg... text tar inte så stor plats

Själv har jag 10 år gammal epost på min egen server...

Google är inte lata med avsende på att byta servrar. Alla deras data är redundant lagrad på mycket billig pc-hårdvara som kör en variant av RedHat + egna hack. Deras arkitektur gör det möjligt att stoppa in ny hårdvara i klustret och automatiskt öka kapaciteten. Detta gör dom kontinuerligt. Dom resonerar väl så att det blir för dyrt krångligt att börja riva och slita i kablarna bakom enskilda burkar. Det är säkert mera kostandseffektivt att stoppa in 300 nya servrar på ett och samma ställe en gång i månaden istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-01 15:09

Jag tror det är ett aprillskämt från Google som Björnström har gått på (eller valt att för vidare hit kanske). Alldeles för bra för att vara sant. Jag har aldrig stött på någon mailtjänst - gratis eller inte - som ger i närheten av så mycket utrymme, så jag tror knappast att det är verkligt.

Jag vet inte riktigt vad en sån tjänst skulle vara till för. Om man vill spara alla mail så kan man ju använda POP istället. Då kan man ju fylla hela hårddisken med mail om man vill.

Nja.. Saken är denna att gmail är en norsk lösning som köptes för ett tag sedan av Google enligt en del. Det luktar skämta aprillo. Men det känns för utstuderat och inte speciellt skämtsamt.

Registrant:
Google Inc.
(DOM-425410)
2400 E. Bayshore Pkwy Mountain View
CA
94043 US

Domain Name: gmail.com

Created on..............: 1995-Aug-13.
Expires on..............: 2006-Aug-12.
Record last updated on..: 2004-Mar-31 16:50:22.

Om man mailar feedbacken så får man:

"Hello,

Thank you for your feedback. Gmail uses completely automated
technology to give you search in your inbox, highly relevant ads, and
other useful information. Your comments will help us make improvements
to our email service and policies as Gmail evolves over the next
several months from a limited testing period to wider availability.

Sincerely,

The Gmail Team"

Nyheten publicerades först den 31 mars. Också.
http://home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20040331005958&newsLang=en

Här är Googles aprilskämt dessutom: http://www.google.com/jobs/lunar_job.html

Dessutom så finns gmail.se reggat. Av vem? Google så klart.
http://nic.se/domaner/domansok_result.shtml?domain=gmail.se&x=34&y=10

Det är inget skämta aprillo!

Senast redigerat 2004-04-01 15:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-01 17:13

Jag hatar den här dagen, man kan inte lita på nått som någon säger eller som man läser.. arrg...

Ursprungligen av dala:

Jag hatar den här dagen, man kan inte lita på nått som någon säger eller som man läser.. arrg...

Men den här är sann, som du kan läsa i tråden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-01 17:19

Blev erbjuden en lägenhet idag, hoppas verkligen inte att det var nåt skämt

"Gmail accounts can already be used to read and send email in most languages (even Klingon)."

  • Medlem
  • 2004-04-01 23:11
Ursprungligen av johan dansk:

"Gmail accounts can already be used to read and send email in most languages (even Klingon)."

joha du borde ju inte ha så svårt att förstå Klingon för danska är väl släkt med Klingon språket

*egg on my face"

  • Medlem
  • 2004-04-02 10:59
Ursprungligen av No-Mac-yet:

*egg on my face"

tyvär kan jag inte seja det samma om norge för jag är halv norsk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 11:12

www.spymac.com dunkar ut 1Gb också. Aprilskämt eller ej? Tror inte det, men man har blivit lurad förr.

Bevaka tråden