Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 hårddisk lösning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan...

Har precis införskaffat en G4 Dual 1,25 GHz och nu har jag lite frågor om hur jag skall ha hårddiskarna i datorn som kommer att användas med OSX och Logic 6:

1. Jag har förstått att det sitter 2 ATA bussar på moderkortet, en 100MHz och en 66MHz. varje buss klarar 2 diskar vilket ger 4.
Om Jag skall ha separata diskar, en för systemet och en för Audiofiler har man nån nytta av att använda samma buss eller ska man ha 2 master diskar?

2. Jag tänkte nog göra en separat OsX installation till Ljud användande utöver den första(som jag kan ha till nätverk osv). Ska man då partionera upp Systemdisken eller ska man ha en separat hårddisk till detta(har läst nånstans att panther kräver att man gör sin installation på dom första 8 giggen stämmer det)???

Om Jag skall ha separata diskar, en för systemet och en för Audiofiler har man nån nytta av att använda samma buss eller ska man ha 2 master diskar?

Jag tycker att Du gott kan sätta båda diskarna på den buss som sitter längst in, ATA100. Det finns ingen anledning att använda den långsammare ATA66. Du kan välja att bygla diskarna Master + Slave, eller båda som Cable Select. Det är bara om Du sätter in en trdje disk som Du ska använda den andra bussen. Där sätter Du den disk som inte är tidskritisk att använda, t.ex. alla andra prgram än System och de som genererar stora diskströmmar.

Ska man då partionera upp Systemdisken eller ska man ha en separat hårddisk till detta(har läst nånstans att panther kräver att man gör sin installation på dom första 8 giggen stämmer det)?

Jag är tveksam till partitionering av diskar i senare modeller av Mac. Möjligen kan det vara ide att partitionera den disk som innehåller System, en partirion för MacOS X och en för MacOS 9, men jag är tveksam. Att lägga System på de första 8 GB av Masterdriven var ett krav som fanns på de gråa G3 som kom först. Din maskin har ingen sådan begränsning.

Tack för ditt svar.
Kan det inte ändå vara en bra ide att ha ett separat osx rent system som bara används till Logic så att ma kan stänga av nätverk och klockor samt ej har några andra program eller pluggins installerade? Tänkte att man kanske får ett stabilare system!

Stäng bara av det Du inte vill ha igång. De bakgrundsprocesser Du inte kan stänga av, kan Du inte stäng av därför att systemet behöver dem och då spelar det ingen roll om Du använder ett dedicerat system eller inte.

Enklast löser Du detta genom att skapa ett konto särskilt för det Du anser vara kritiskt och sedan logga in där och köra. Kom bara ihåg att logga ut från det andra - alltså inte bara växla, hur snyggt det än är att se på, själva kuben alltså, när den vänder sig. Växlar Du bara, så är processerna i det lämnade kontot igång, även om de går på sparlåga.

Schyssta prylar altså...
Det är bra med Mac ibland(nästan jämt)

KISS är en bra regel

Kiss?????

Ursprungligen av EricBradley:

Tack för ditt svar.
Kan det inte ändå vara en bra ide att ha ett separat osx rent system som bara används till Logic så att ma kan stänga av nätverk och klockor samt ej har några andra program eller pluggins installerade? Tänkte att man kanske får ett stabilare system!

Tar du ditt musikskapande 100% seriöst så är det definitvt inte fel att ha en separat partition med bara musikprogram och en superstabil OSX variant som du bara uppgraderar när du verkligen måste.

Senast redigerat 2004-04-01 22:30

KISS var inte avsett om en känga :rolleyes:

Allvar; Keep it short and simple. Krångla onte till det. Har Du ett stabilt system som gör att Du kan arbeta ostört så ska Du bara uppdatera systemet om Du måste. Håll allt pluttigt borta från datorn om det är ett arbetsredskap.

Ska Du låta den köra deltid som leksak så är det lugnast med dubbla system, ett seriöst och ett som Du kan crappa till "just for the fun of beeing first to upgrade to a crappy version like 10.2.7a).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-04-01 21:56

Keep It Simple Stupid eller
Keep It Short and Simple

Ha ha... där fick jag en känga
Tack ändå

1
Bevaka tråden