Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valter Bengtsson chefred till 50%

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-25 18:43

Björnström är nog van att få lite smäll på fingrarna emellanåt.

Hela diskussionen om yttrandefrihet är kraftigt förlegad - 99mac har flest medlemmar och flest inlägg och därför fick vi problemen först. Nu har alla andra forum följt efter och moderation är en naturlig del av stora öppna forum. Sedan Offtopic skapades har vi knappt haft ett enda ärende - det var ju livsstilsforumet som orsakade i stort sett alla problem (vem vill diskutera våldtäkt av småbarn på ett forum för Macanvändare?)

Flera av dom som var mest negativa till moderation (säger namnet Ackiboa er något?) har i efterhand erkänt att resultatet har blivit ganska bra trots allt.

Och Offtopic frodas på ett sätt som jag aldrig ens har sett motsvarigheten till (tråden VLT går om hela MacWorlds forum i antal inlägg om någon vecka).

Ursprungligen av Björnström:

(tråden VLT går om hela MacWorlds forum i antal inlägg om någon vecka).

Vilket väl säger det mesta om "antal inlägg" som mått på hur bra ett forum är ...

Verkligen! Offtopic är påminner mer om en iChat faktiskt.

Det verkar inte finnas något vettigt sätt att jämföra två forum förutom antalet inloggade medlemmar som visar hur många som verkligen är delaktiga. Eller har jag fel?

Ursprungligen av Björnström:

Verkligen! Offtopic är påminner mer om en iChat faktiskt.

Det verkar inte finnas något vettigt sätt att jämföra två forum förutom antalet inloggade medlemmar som visar hur många som verkligen är delaktiga. Eller har jag fel?

Vad är godast, apelsin eller päron? För vem? Det man kan konstatera är att ni har fler inlägg och fler medlemmar - det är ett helt neutralt konstaterande, det har ingen värdeladdning. Kvalitet kommer in först om man vill göra något med dessa personer och inlägg - vill man sälja reklam eller nå ut med ett budskap är det bra att ha fler medlemmar, men i övrigt ser jag inte något självklart "bra" i att ha fler eller färre medlemmar.

Personligen skulle jag önska att det gick att få fram en någorlunda tillförlitlig siffra på hur många som aktivit läst och/eller skrivit inlägg under den senaste månaden. Vad den siffran skulle säga vet jag inte, men jag är nyfiken på den i alla fall.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-26 12:23

Ni har fel båda två. Det viktigaste är att man får sista ordet.

Macus, där kan jag inte hålla med dig.

Måste dock hålla med Nils H om att det går inte att mäta antalet inlägg eller registrerade medlemmar. Vi alla är olika och som jag nämnde tidigare ang. kläder så lever vi i ett fritt land och jag kikar både på H&M och KappAhl men slutar ofta i en liten butik där jag sen köper kläderna. Kvalité framför Kvantitet. Inte för att HMC skulle stå för kvalité på något sätt.

Jag tycker nog alla forum har lika berättigande och har olika stilar. Vissa gillar 99Mac, andra Macwrorld och andra i sin tur MacNytt eller HMC. Härligt med så många alternativ!

Sen för att återgå till ämnet ännu en gång... Valter Bengtsson ska bli kul att återse inom Macvärlden. Hoppas han har nyfunnen energi för Mac-Sverige och kan bjuda på lite intressanta vinklingar som vi kanske inte skulle sett om han inte pysslat med annat ett tag.

Ursprungligen av CyberPet:

Macus, där kan jag inte hålla med dig.
Valter Bengtsson ska bli kul att återse inom Macvärlden. Hoppas han har nyfunnen energi för Mac-Sverige och kan bjuda på lite intressanta vinklingar som vi kanske inte skulle sett om han inte pysslat med annat ett tag.

För min del hoppas jag att Macworld konkar och att det uppstår en drös med nya mactidningar med olika målgrupper, Mac-Sverige är på tok för insnöat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 10:52

"men siktet är inställt på att göra tidningen ännu mer engagerande, nyhetsinriktad och intressant för ännu fler Mac-användare."
(min halvfeta)

Ska den verkligen bli än mer nyhetsinriktad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 15:10

Kan vi inte gå tillbaka till vad tråden ska handla om. Valter Bengtsson som ny chefred på MacWorld?

En sak som jag tycker skulle vara trevligt om han tog med från gamla MacPressen är den att man fick en lapp att skicka in som gav tre gratisnummer. Bara med den "buggen" att gratisprenumerationen varade i flera år...

Jag har många fördomar om IDG som i de flesta fallen beror på egna erfarenheter men visst ska vi än en gång ge MacWorld en chans.

Fast en jämförelse mellan MW Sverige och MW UK kan jag inte hålla inne med. Jag var uppe på redaktionen i London en gång. Och värre stökiga råttbo får man leta efter. Samtidigt jobbade jag på IDG i Stockholm där VD skickade mejl om att vi skulle städa på skrivborden och skickade vaktmästarna på patrull för att se att ordern efterlevdes. Det var på den tiden då Mattsson/Håkansson höll i MW. Och dom lyckades ju trots ordningsmanin göra bra tidningar. Så jag vet inte vad jag vill säga med det här...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-31 16:51

Hellre ett gratisnummer då och då än ständig städnoja.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-31 20:04

Tja. Lycka till Valter! Men som journalist - gör snömostestet nästa gång du beskriver dina planer. "ännu mer engagerande, nyhetsinriktad och intressant för ännu fler Mac-användare" blir ett intressant påstående BARA, BLOTT och ENBART OM det finns någon annan möjlig chefredaktör som i teorin hade kunnat ha som målsättning att göra tvärtom. "Mindre engagerande, inriktad på gammalt skräp och ointressant för ännu fler Mac-användare." Finns inte den hypotetiska chefredaktören så kan man lika gärna täppa till munnen och hålla tyst, för påståendet är inte intressant. Snömostestet fungerar ännu bättre på politiker. "Fred i världen, mindre miljöförstöring och mer pengar till alla" är ointressant. Ingen vill annat. Medlen kan däremot vara intressanta... Men lycka till, som sagt. Det blir säkert bra!

Bevaka tråden