Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther 10.3.2 och buggar i Dreamweaver 7.0.1(upd.)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat nya uppdateringen av Dreamweaver och nu kan jag inte öppna dokument som jag nyss tillverkat. Programmet stänger av sig självt. Får öppna skrivtext och kopiera över innehållet till ett nytt xml-dokument. Dessutom byter tangentbordet språk till US english efter varje omstart. Usch va trist. Uppdateringen hämtade jag från Macromedias hemsida (studentlitteraturs länk fungerade inte för uppdateringen). Har innan installationen även uppdaterat hela Macromediapaketet från Studentlitteraturs hemsida. Uppdateringen kom före Dreamweaver 7.0.1 och skulle bl a åtgärda problemen jag har nu. Är det någon som har liknande problem och som har löst dessa??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 13:47

Får du nåt felmeddelande?
I så fall, vilket?
Har du kört den "vanliga" rutinen med permsissions, osv?
När du installerade uppdateringen, sparade du vad-det-nu-var installeraren frågade?
Spelar det ingen roll vilken fil eller filtyp du har uppe? Eller är det en speciell sida eller bara xml?
Har du en massa extensions installerade som kanske är lite gamla eller buggiga?
Vilken språkversion har du?
Nåt annat som kan ge en ledtråd?

EDIT: Förresten kanske nån kan flytta den här tråden till lämpligare omgivning, t.ex. "Macromedia"?

Felmeddelande säger att Dremweaver har avslutats och frågar om jag vill rapportera till Apple.

Har inte kört rutinen med permissions. Trodde det gällde enbart när man uppgraderar systemet. Eller måste man köra detta efter varje programinstallation???
Inga extensions i andra program är installerade. Har engelsk språkversion på Macromedia (finns ingen annan i MX2004).
Har också installerat ett rent Panther före jul och uppgraderat till 10.3.2 (alltså inget 10.2 i botten eller classic.)
Har fått en USA-flagga uppe i menyn till höger (till vänster om klockan). Efter en tidigare installation dök det upp en svensk flagga. Installerade Panther med andra systemspråk bortvalda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 19:54
Ursprungligen av Maccan:

Felmeddelande säger att Dremweaver har avslutats och frågar om jag vill rapportera till Apple.

Har inte kört rutinen med permissions. Trodde det gällde enbart när man uppgraderar systemet. Eller måste man köra detta efter varje programinstallation???
Inga extensions i andra program är installerade. Har engelsk språkversion på Macromedia (finns ingen annan i MX2004).
Har också installerat ett rent Panther före jul och uppgraderat till 10.3.2 (alltså inget 10.2 i botten eller classic.)
Har fått en USA-flagga uppe i menyn till höger (till vänster om klockan). Efter en tidigare installation dök det upp en svensk flagga. Installerade Panther med andra systemspråk bortvalda.

  • Om felmeddelandet: Du kan väl rapportera om du vill. Skadar ju inte, men hjälper inte heller...

  • Om rutinerna: Ladda ner Xupport 2 (beta) här:

  • och kör alla cronscripts (daily, weekly, monthly), reparera permissions (måste göras då o då), re-prebind, töm cachar och lite annat om du har lust.

  • Om extensions: I DW-mappen finns ett program som heter "Extension Manager". Man kan alltså hämta (gratis eller kommersiella) extensions till DW och andra Macromedia-program som lägger till t.ex. extra behaviors. Om du har sådana så kan dom spöka, och man måste stänga av dom genom att öppna Extensions Manager -> Disable. Så det handlar alltså inte om några "andra program".

  • Om installation av OSX: Hur du installerade Panther ska inte ha med saken att göra (hoppas jag).

  • Om USA-flagga: Gå in i Systeminställningar -> Internationellt och tabben "Input Menu". Välj bort allt utom "Swedish Pro". Klicka på knappen "Options" längst ned t.h. och kryssa AV båda checkboxarna i fönstret som dyker upp.

Jag frågade om det gäller en speciell fil/sida, eller om DW kraschar för vilken sida som helst. Eller är det en speciell filtyp, te.x xml eller nåt?

Annars har jag hört att t.ex. den där pipetten man "plockar" färger med har slutat funka i Panther efter uppdatering, men aldrig nån som haft samma fel som du. Kanske måste du göra ett "Find" och leta reda på all DW-filer, kasta dom och installera allt en gång till....

Hmm... har fixat detta med flaggan redan igår men gjort det ännu en gång och nu mer grundligt.

Jag har testat med xml-filer med inlänkade .xsl och .dtd som jag skapat efter uppdateringen och det var där problemet dök upp. Har inte testat med andra typer av filer ännu men ska göra detta med php.

Tidigare har jag haft samma avsluts-problem med Word men detta försvann efter uppdateringen till 10.3.2. Har även hört att andra haft problem med Officepaketet och tvära avslut.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 20:58
Ursprungligen av Maccan:

Hmm... har fixat detta med flaggan redan igår men gjort det ännu en gång och nu mer grundligt.

Jag har testat med xml-filer med inlänkade .xsl och .dtd som jag skapat efter uppdateringen och det var där problemet dök upp. Har inte testat med andra typer av filer ännu men ska göra detta med php.

Tidigare har jag haft samma avsluts-problem med Word men detta försvann efter uppdateringen till 10.3.2. Har även hört att andra haft problem med Officepaketet och tvära avslut.

Dom där två checkboxarna är ikryssade som default. Den ena säger att "javisst, ändra tangentbordslayouten till språket som ett dokument har". Om du då klickar i en sajt som t.ex. har language=en/us, så ändras "flaggan" (dvs tangentbordslayouten) till engelska eller amerikanska.

DW kan i vissa fall protestera om koden i ett dkument är fulständigt fel. Men jag hänger inte riktigt med dig. Menar du en Excel-fil när du skriver ".xsl" och en DTD (Doctype definition) när du skriver ".dtd"? Om det är så, så vet jag ia alla fall att en konstig DTD (doctype definition) kan ibland få DW att krascha. Kan du kolla med olika korrekta DTD?

EDIT: Har funderat lite till (medan jag kollade på fotbollen): Du nämnde att Word också varit instabil. Har du haft andra, små men mystiska problem? I så fall kan det peka på att det lika gärna kan vara nåt antingen med OSX eller också ett hårdvaru/firmware problem. Vad har du för dator, minne, osv? Har du t.ex. nåt minne som inte är original?

Senast redigerat 2004-03-31 21:13

.xsl är ett stylesheet som är kopplat till xml-filen.

Jag misstänkte att det kanske var någon som inte Dreamweaver gillade med DTD:n och tog bort denna tillfälligt när jag jobbade med filen. Men jag har inte testat tillräckligt mycket för att kunna se ett mönster vad gäller felen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 21:16
Ursprungligen av Maccan:

.xsl är ett stylesheet som är kopplat till xml-filen.

Jag misstänkte att det kanske var någon som inte Dreamweaver gillade med DTD:n och tog bort denna tillfälligt när jag jobbade med filen. Men jag har inte testat tillräckligt mycket för att kunna se ett mönster vad gäller felen.

Så "DTD" är alltså doctypen, och du har gjort den själv, alltså inte genererad av DW? Kan man få se den?
Och jag har aldrig gjort en xml-fil, men kallas en stylesheet till såna verkligen för ".xls"? Är inte xls samma som Excel? Och har man inte vanlig CSS till xml också? (Kanske dum fråga men nu är jag förvirrad...)

Inga frågor är dumma. XML kan användas i kombination med olika typer av stylesheets. CSS, XSLT-stilmallar och XMLSchema. Om du vill veta mer om XML kan du gå till

http://www.statskontoret.se/cgi-bin/bokhandel/index.cgi

Skriv in 2000:30 i fältet för publikationsnummer och ladda ner pdf-filen. De har en samling dokument som beskriver hela XML-familjen på ett bra och överskådligt sätt. Går att ladda hem samtliga som pdf (gratis).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 21:42

Nä, jag hittade det hos W3C:
http://www.w3.org/TR/xsl/
Puh...då är i varje fall det eliminerat. Jag tänkte faktiskt "inte fasen sittar han/hon väl och jiddrar med en Excel fil mitt i alltihop".
Men kan du visa DTD:n du har använt? Eller kolla om DW kraschar med just denna? Kan du posta DTD så får jag se hur den ser ut?

Har gjort om den flera gånger och vet inte vilken version jag hade när det kraschade. Om felet uppträder i php-filer också kommer jag att bli bestört. Men jag avvaktar morgondagens php-övningar så får jag se.... Hoppas att det fungerar.

1
Bevaka tråden