Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med PowerBook 12"!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-30 09:58

En kollega har en PowerBook 12" (867 mhz) som ett längre tag har strulat rejält.
Felet återkommer gång efter gång och får hela datorn att låsa sig med Kernel Panic.

När man sen kör Norton Disc Doctor hänvisar den till felaktigheter i "Cataloge B-tree" och något som i stil med "clump sum".

Tips, anyone?

Kör DiscWarrior som kan laga Catalog B-tree, kvarstår problemet kan det vara fel på disken. Så ta backup nu.

Kernal Panic kan bero på många saker, hårdavara är det säkerligen. Kan vara disken. Men vanligast är extra minnet.
Vad är det för sort som sitter extra i?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 13:19

Hade ett likanande problem för några veckor sedan. I mitt fall var det en sjuk ram kloss som spökade. Enligt Apple Support är detta också den mest vanliga orsaken till just Kernel Panics. Sedan var det när alla panics som orsakade diskfelen.

Ett enkelt test är att ta ut en ram kloss i taget och se om den får det bättre.

Om du har så kör Apple Hardware test cd - du kan köra den i loops så får man också testat när maskinen blir varm.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-30 13:31

Hej och tack för snabba svar!

Har kört Hardwaretest och den säger att det inte är något fel på hårdvaran... :/

Norton Disc Doctor lagar alla fel men dessa kommer åter. Är det alltså Kerlen Panic som orsakar detta?

Ja, det kand et vara.
Kör du disklagning och sedan får en Kernal Panic, så kan samma fel dyka upp igen när du kör disklagning.

Testa detta med RAM. Det är förmodligen det.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-30 14:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Testa detta med RAM. Det är förmodligen det.

Ok, datorn är utrustade med totalt 640 mb RAM. Kanske är det fel på det utbyggda minnet?

Det är min 12"

Hej och tack för hjälpen.

Det är alltså min PowerBook som Rasmus skriver om.
Men det här verkar ju bra så jag blev medlem och kan då förklara lite mer direkt.

Den krånglar alltså inte hela tiden, utan med jämna mellanrum på ett par-tre månader.
Efter att ha kört Norton och lagat och fragmenterat så brukar den funka rätt bra ett tag.
Sedan så börjar den låsa sig någon enstaka gång, be mig starta om eller avsluta program "Oväntat".
Det blir efter ett tag allt värre och till slut så krånglar den nästan varje gång jag startar den.
Och då kör jag Norton, och så funkar det ett tag igen.

Har som sagt kört Hardwaretest utan anmärkning.

Laddar och slänger rätt mycket pdf-filer och word-doc. från olika servras som t.ex. WHO, UNAIDS m.m.
Tycker väl att de borde vara OK sidor att ladda ner från.

Nå, det var mitt första inlägg här på 99mac, det kan bli fler!

HA DE! / JANNE

Under dessa par-tre månader fugnerar den alldeles perfekt med andra ord?
Inga Kernal Panics eller inget?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Under dessa par-tre månader fugnerar den alldeles perfekt med andra ord?
Inga Kernal Panics eller inget?

Mer eller mindre bra. Problemen ökar efter hand och blir värre efter varje "felomstart".
I början efter en lagning/rensning så brukar den funka bra.

Till storryn hör väl kanska också att jag reser mycket och "sliter och slänger" en del med min för övrigt alldeles underbara lilla dator.

Har heller aldrig tappat någon viktig info och inga filer har försvunnit.
Det tar bara sån tid att behöva gå igenom den då och då.
Och så är det struligt om problemen börjar komma när jag är utomlands och jobbar.
För har problemen väl börjat så eskalerar det ganska fort.

/Janne

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 12:41

Testa Diskwarrior. Jag har inget förtroende som helst för Norton Disk Doctor.

1
Bevaka tråden