Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

open firmwarekod och garanti???

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just läst hur man gör för att gå förbil apples låsning av möjligheten att använda extra skrivbordsyta till ibooken. Min fråga är nu vad som händer om man gör fel så att datorn inte funkar, eller om den går sönder senare, och garantikillarna ser att någon varit inne och knackat kod. Gäller garantin fortfarande, eller är man torsk då?

mvh
gleisner

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 11:26
Ursprungligen av gleisner:

Har just läst hur man gör för att gå förbil apples låsning av möjligheten att använda extra skrivbordsyta till ibooken. Min fråga är nu vad som händer om man gör fel så att datorn inte funkar, eller om den går sönder senare, och garantikillarna ser att någon varit inne och knackat kod. Gäller garantin fortfarande, eller är man torsk då?

mvh
gleisner

Det beror på hur snälla vi är för dagen. Enligt avtalet med Apple skall vi följa deras regler och förändring av hårdvaran ingår i de åtgärder man INTE får göra som slutkund. Skickas maskinen iväg för service kommar man garanterat att upptäcka detta och du får en faktura på "Damage" istället för "Warranty". Firmware räknas i detta fallet som hårdvara.
Byta minnen, PCI-kort och hårddiskar får du så klart göra.

Håller med. Har garantin eller Apple Care gått ut kan Du pilla med den bäst Du vill. Intill dess är Du låst av det avtal Du ingått med Apple om att hålla fingrarna borta från i princip ALLT som inte sitter löst.

Går det att återställa firmware?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-29 15:08

Återställs inte OF när man zappar pram?
Isåfall är det ju rätt lätt att räkna ut vad man ska göra innan man skickar iväg datorn... Förutsatt att den kan starta lite iallafall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-29 20:11
Ursprungligen av nillon:

Återställs inte OF när man zappar pram?
Isåfall är det ju rätt lätt att räkna ut vad man ska göra innan man skickar iväg datorn... Förutsatt att den kan starta lite iallafall.

Nix, OF har inget med Pram att göra.
OF, Open Firmware, fasta startminnet. Låg för i ROM, numera i nån slags flashminne. Kallas på den mörka sidan för BIOS.
PRAM, parameterminne, lagringsminne för inställningar. T.ex. nätverksinställningar, ljudvolym, bildskärmsupplösning etc.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-30 14:21

Nu ska jag inte svära på detta men jag har för mig att OpenFirmware-inställningarna kan återställas genom att antingen:

1) Zappa PRAM: Äpple-alt-P-R hålls ner vid uppstart, har för mig att maskinen ska starta om och låta 3 ggr.

2) Resetta inifrån Open Firmware (newworld): Äpple-alt-O-F hålls ner för att komma in, sedan skrivs: reset-nvram (ENTER) set-defaults (ENTER) reset-all (ENTER)

3) Resetta inifrån Open Firmware (oldworld): Äpple-alt-O-F hålls ner för att komma in, sedan skrivs: init-nvram (ENTER) set-defaults (ENTER) reset-all (ENTER)

olov

om du återställer firmwareet innann du skickar in datorn kan dom inte neka dig garanti. Att firmware skulle vara hårdvara låter juh helt galet. Hur som helst så finns det inget sätt dom kan ta reda på att du ändrat firmware om du återställer det, så det är bara att köra.

Lusläs licensvillkoren! Leta efter passus "reverse engeneering" eller "disassemble" eller "alter the software supplied". Att pilla på firmware så att koden har ett annat utseende än det hade efter det att en officiell flashning gjorts strider mot avtalet. Att det sedan går att göra utan att nån ser det, om man kan ändra tillbaka vill säga, är en helt annan gryta fisk.

Ursprungligen av Andreas Larsson:

om du återställer firmwareet innann du skickar in datorn kan dom inte neka dig garanti. Att firmware skulle vara hårdvara låter juh helt galet. Hur som helst så finns det inget sätt dom kan ta reda på att du ändrat firmware om du återställer det, så det är bara att köra.

Jo men nu var det ju så att själva anledningen till att man vill skicka in datorn på service är att den är paj

Och då kanske det inte är så enkelt att starta datorn och återställa den, eftersom den är, liksom, sönder...

Beror ju såklart på vad felet är.

tack i alla fall, alla, för svar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-30 20:03

Herrejisses, man ändrar _inställningar_ i Apples motsvarighet till BIOS (Open Firmware). Det är just inget annat än lite inställningar. Man ändrar ingen kod. Det går att ändra tillbaka.

olov

Ursprungligen av olov:

Herrejisses, man ändrar _inställningar_ i Apples motsvarighet till BIOS (Open Firmware). Det är just inget annat än lite inställningar. Man ändrar ingen kod. Det går att ändra tillbaka.

Tänk om PC tillverkare skulle vägra folk garanti för att dom hade ändrat en inställning i BIOS. Det förekommer i och för sig att dom vägrar garanti om man har flashat met ett "pirat" BIOS, men oftast så ser dom mellan fingrarna på detta. Vad jag förstår så är iBook hacket bara en parameter inställning och borde egentligen inte kunna skada något, eller har jag fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-31 15:03
Ursprungligen av whoami:

Tänk om PC tillverkare skulle vägra folk garanti för att dom hade ändrat en inställning i BIOS. Det förekommer i och för sig att dom vägrar garanti om man har flashat met ett "pirat" BIOS, men oftast så ser dom mellan fingrarna på detta. Vad jag förstår så är iBook hacket bara en parameter inställning och borde egentligen inte kunna skada något, eller har jag fel?

aa det skulle vara svår för dem att omformatera burken isåf... och då skulle det inte vara många som använde sina PC burkar!

JAg vet inte hur det här fler display hacket funkar men det har antytts att det är bara är lite Openfirmwarekomandon. typ devaliases och sånt. Att det skulle vara förbjudet enligt apples licensavtal har jag väldigt svårt att tro. Det är som om garantin inte skulle gälla om man byter ipadress.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 14:19

Var?

Ursprungligen av gleisner:

Har just läst hur man gör för att gå förbil apples låsning av möjligheten att använda extra skrivbordsyta till ibooken.

Var hittade du sådan info, om man får fråga? Har precis suttit och letat efter hur man gör, för att kunna använda en extern skärm OCH tjäna på detta. Inte bara spegla iBooksbilden...

/ok

1
Bevaka tråden