Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra åt viruset?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis till mig får massor med "Your Music" "Your product" "Your bill" mail. Vet att det är ett ett virus eller mask eller något sådant och inte farligt för Mac ellerhur?

Men sedan fick han ett mail där det står så här.

our e-mail computer has detected virus(es) W32/Netsky.d@MM infile attachimen
t(s) sent from <[email protected]> to <[email protected]
.jp> and Cleaned and Quarantined the virus(es).Please check your computer
as it may be contaminated by virus(es)

Så mina frågor är:
Kan man som macägare smitta vidare automatiskt? Utan att vidarebefodra? Verkar som så eftersom att min vän aldrig skickat till han som skickade tillbaka mailet.

Finns det något sätt att stoppa dessa mail förutom Mail.app´s spamfilter?

xxx är självklart adresser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-30 14:56

Antagligen är det ett av dessa virus som fejkar avsändaradress och tar en från den verkliga avsändarens adressbok. Om du vill försöka hitta den som verkligen är infekterad får du försöka gissa på någon som har båda de nämnda adresserna i sin adressbok (och som kör Windows ).

Det finns inget sånt här virus som kan infektera en Mac.

Om du kikar i den fulla headern på epost-meddelandet så kan du eventuellet se vilket ip som mailet kommer från.. Då vet du vem som är den riktiga avsändaren.

Installera brandvägg och antivirusprogramvara och scanna igenom datorn...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 16:26
Ursprungligen av xplane:

Installera brandvägg och antivirusprogramvara och scanna igenom datorn...

Man får hoppas att eventuell brandvägg inte stoppar inkommande mail... Antivirus program tror jag inte heller på - de brukar ofta vara lika irriterande som virusen själva.
Nej, så länge det finns skräpmail flytande på nätet så gör man rätt i att köra nåt av de bättre spam-filter som finns. Lyckligtvis kan vi alla ladda ner bra sådana. tex www.spamassassin.org, bogofilter och liknande

/jensa

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-30 17:05

Efter att ha bråkat med en XP-installation i ett par dagar har jag bara en sak att säga:

Koppla inte in PC.n i nätverket under installationen för annars får ni virus. :eek: :rolleyes:

Så installera Win XP (på PC #1). På med Service Pack 1a (som skall vara nerladdad och bränd på en cd via PC #2) på med ett virusskydd (hoppas att virusdefinitionerna är up-to-date). Behöver virusdefarna uppdateras så kolla om det går att ta ner dem utan att ansluta PC #1 till internet (helst).

Har ni inte följt detta så kommer det att krypa in maskar (ex. "winampa.exe", "winampa.exe.poly" och "winhlpp32.exe" som ligger i "c:\winnt\system32"), garanterat, brandvägg inget skydd mot detta. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 17:30

eeehh.... eller oxå kan man skita att köra det där OS'et som ju uppenbarligen är fullt av dålig kod, hål och brister

Någon har fått infekterad dator och använder din kompis adress som avsändare trotts hand är oskyldig! VÄLDIGT vanligt. Finns inga E-Post virus till macplattformen. Det är windows dårar som är de skyldiga! Ha bara macvänner så löser man det!

För att se om jag fattat rätt.
Mailet som dimper ned är alltså fejk och min kompis mailprogram har aldrig skickat det till den adressen som svarsmailet kommer ifrån?

Alla mail som börjar med "Your Music" är alltså PC-virusmail och kan inte skickas vidare från en mac?

Finns det något sätt att slippa få dessa mail förrutom Mail.app spamskyddet?

HUr kan det kommer sig att de plödsligt får så mycket spam när de inte fått nästan något förrut? Är det för att deras emailadresser finns med i någon smittad PC-användares adressbok som fått viruset?

Sorry att jag har så mycket frågor men jag är nyfiken.

1
Bevaka tråden