Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surr från de externa högtalarna !

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-30 00:46

När jag kopplar mina Creativehögtalare till min iBook G4 933 så surrar och brummar det ganska rejält ur dem. Vad beror det på? Självklart upphör surret när jag drar ut minitelekontakten. Det surrar / brummar dock inte i de interna högtalarna. Vad beror detta på? Kass jordning i maskinen eller nåt med högtalarna? Upplevde ett betydligt svagare surr när jag hade dem kopplade till min gamla Tibook. Ja - man stör sig ganska mycket på surret.

Mvh
Fredrik

Testa att tejpa eller på annat sätt isolera jordstiften till strömmatningen till högtalarna.

  • Medlem
  • 2004-03-30 08:21

Men det är inget "fel" någonstans eller?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-03-30 12:01

Det är skillnad i potentialen mellan jordkontakterna därför brummar det.
Enklaste lösning; se till att alla apparater är kopplade till samma strömkälla, alltså samma strömuttag.
Se till också att strömuttaget är jordat. Om detta inte hjälper då kan du ta en kopparkabel och koppla "jordkontakterna" från respektive apparat till exempelvis samma punkt på ett värmeelement (ej målat) hemma.

Något bättre?

  • Medlem
  • 2004-03-30 14:24

Alla apparaterna är kopplade till samma grenuttag. Datorn dock via ett åskskydd emellan. Själva strömuttaget är dock i n t e jordat,vilket kanske då påverkar - vad tror du?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • 2004-03-30 23:45
Ursprungligen av Nifo:

... Själva strömuttaget är dock i n t e jordat,vilket kanske då påverkar - vad tror du?

Mvh
Fredrik


Där har vi det. Jag tog för givet att du använde ett jordat strömuttag annars kan man glömma allt snack om "jord".
Om det är skillnad? Ja, som dag och natt.

Om du inte jordar till samma punkt då "söker" sig apparaterna till den bästa jord de kan uppnå genom kontakt mellan apparatens chassi och underlaget. En sådan "jordning" är oftast väldigt dålig och i värsta fall fungerar inte alls.
Just nu har någon av dina apparater bättre jordkontakt än den andra apparaten vilket skapar skillnaden i jordpotentialen och det du hör i högtalarna är nätbrum vilket i sin tur är ett tecken på dåligt jordade apparater.

Nu tror jag att du kommer att lösa problemet.

/Zoran

Senast redigerat 2004-08-19 13:02
  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 00:02

Nej, 3OPAH... då skulle brummandet fortfarande vara kvar när Nifo kopplar ut dem från iBooken.

  • Medlem
  • 2004-03-31 00:37
Ursprungligen av jockeleu:

Nej, 3OPAH... då skulle brummandet fortfarande vara kvar när Nifo kopplar ut dem från iBooken.

Faktiskt inte, för då försvinner potentialskillnaden.

Ursprungligen av Nifo:

När jag kopplar mina Creativehögtalare till min iBook G4 933 så surrar och brummar det ganska rejält ur dem. Vad beror det på? Självklart upphör surret när jag drar ut minitelekontakten. Det surrar / brummar dock inte i de interna högtalarna. Vad beror detta på? Kass jordning i maskinen eller nåt med högtalarna? Upplevde ett betydligt svagare surr när jag hade dem kopplade till min gamla Tibook. Ja - man stör sig ganska mycket på surret.

Mvh
Fredrik

Det kan ju även bero på en signalmissmatchning mellan ibooken och högtalarna prova att variera in o utsignalen på iBooken och högtalarna , kan även bero på att kabeln kan vara dåligt skärmad eller att minitelekontakten kan vara av lite fel storlek , minitele ska ju vara en standard men vissa tillverkare verkar ha "töjt" standarden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-31 09:11

En vild gissning:
Kanske använder du fel uttag på iBook:en. För den har väl även ett uttag för Apple Pro Speakers? Den kontakten ger 2x10 watt och skall ej användas ihop med Creatures.

Ursprungligen av Macus:

En vild gissning:
Kanske använder du fel uttag på iBook:en. För den har väl även ett uttag för Apple Pro Speakers? Den kontakten ger 2x10 watt och skall ej användas ihop med Creatures.

Nej, de uttagen finns bara på stationära Macar. Dessutom går det inte att stoppa in en 3,5 mm stereoplugg i ett Pro Speaker-uttag, eftersom den kontakten är smalare (2,5 mm har jag för mig att det var).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 09:15

Åk till biltema och köp en sladd med "galvaniskt isolerande trafo" på...

  • Medlem
  • 2004-03-31 19:23

Jorda bara till samma punkt. Det kommer bli bra.

  • Medlem
  • 2004-04-01 08:12

Tack för alla svar! Kommer nog kunna åtgärda detta. Tvyärr märkte jag nu så brummar det även från subben - men det är nog jord det med.

/Fredrik

Min TiBooks högtalare brummar ibland när en cd ligger i datorn. Det försvinner när jag matar ut cd:n. Någon som har liknande problem?

  • Medlem
  • 2004-04-01 10:43
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Min TiBooks högtalare brummar ibland när en cd ligger i datorn. Det försvinner när jag matar ut cd:n. Någon som har liknande problem?

Teori: om du försöker "damma av" CD innan du matar in den i PB:n kan det alstras statisk elektricitet på den.

1
Bevaka tråden