Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Separerande tecken i epostprogram?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 10:43

Dök just upp ett problem. Sitter och gör om en hemsida på den finns det skapade listor med rätt många epostadresser i för att kunna skicka till många personer på en gång. Listorna ligger alltså på en hemsida, så när man klickar på en länk är tanken att epostprogrammet ska öppnas och man ska kunna skicka till alla. Så långt är allt frid och fröjd.

Nu till problemet, listan var skapad med tanke på Outlook och PC, varför epostadresserna är separerade med semikolon (;) men Apples Mail och även Eudora (fler?) vill att adresserna ska vara separerade med komma (,). Finns det något annat tecken man kan använda som fungerar i alla epostprogram? Eller hur ska man lösa problemet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 11:09

Haru provat med bara ett mellanslag?

Men jag blir bekymrad när folk lägger ut eposadresser på webbsidor. Vet du om att det kommer att ta 2 dagar så har spambots sugit i sig adresserna, vilket innebär att adressaterna kommer att får en rejäl dos med spam i sinom tid, men virus och trojanska hästar o allt vad det innebär?

Får man fråga vad syftet är? Skall listan vara tillgänglig för medlemmar? Eller alla? Har du tänkt att man bara ska kunna klicka en länk så ska epostprogrammet man har öppna med ett nytt meddelande och xx antal adresser redan inskrivna? Jag tror nämligen att du håller på att ställa till det för dig o andra.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 11:22

Det är på interna sidor, så spam är jag inte direkt rädd för. Var för övrigt en nog en förhastad fråga. Det visade sig att de har bytt till Outlook 2003 så nu funkar det visst med komma. Men att det nu fungerade med komma var nytt för hon som har ansvarat för sidorna hittills.

Precis som du beskriver är tanken, man klickar på ett ställe varpå epostprogrammet öppnar med ett antal adresser. Det är till några klasslistor som epostlistorna ska vara. Men som sagt sidorna är interna och lösenordsskyddade så några direkta problem är jag inte rädd för.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 11:48

Puh...tur att adresserna inte kommer att ligga ute....

Men du (eller andra) kan få problem ändå. En del epostklienter accepterar inte hur många adresser som helst. Det kan bli att t.ex. de första fem kommer med, men inte resten. Åsså tror den som skickar mailet att samtliga fått det o undrar sen vafasen folk inte svarar för....

Ett smart och ganska enkelt sätt att lösa sånt - förutsatt att man inte har FÖR många adresser i listan - är att utnyttja servicen som de flesta epostservrar har med automatisk "forwarding". Man skapar ett epostkonto, te.x. "[email protected]" och konfigurerar så att all post dit skickas vidare till samtliga adresser. Klockrent, med reservationen att man givetvis måste ha tillgång till servern för att fixa inställningarna och att man kollar med folk som sköter servern att den klara att skicka till så många adressater som man har.

En annan fördel med detta är att en del människor faktiskt inte VILL att andra ska se deras adresser (jag har varit med om det flera ggr). Med "mitt" arrangemang så ser dom bara sin egen adress - ingen annans...

På så sätt behöver du bara ha en adress på sidan.

Käckt....

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 19:21

Intressant att du nämner just antalet adresser som begränsning i epost klienterna. Funderade just över det, hur många adresser klarar Mail av? Största gruppen är på 96 studenter så det är väl inget problem men intressant att veta iaf. Din lösning med vidarebefodring låter bra i många fall. Men just i mitt är jag rädd att det blir för mycket administrativt arbete, då studenterna byter grupp titt som tätt. Har nu en lösning på gång som jobbar mot en databas, varpå det blir enkelt att ändra uppgifterna om grupp via en hemsida.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 20:03

Studenter? Det vet man ju hur såna är. Anarki. Kaos. Eller så byter dom grupp för å jävlas. Klart de'nte går då....
Apropos antalet addressater: Jag har ett dunkelt minne av att jag själv gjorde nåt som liknade din originalidé som inte funkade eftersom epostklienten inte orkade ta med alla adresser. Minns inte vilket program det var eller ens om det på PC eller Mac. Men jag minns klart o tydligt att det inte var i närheten av 96 pers i listan. Möjligen 20 eller 25.
Så en databas e ju alldeles bäst.
Lykka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 20:05

Tack, kör väl på tills någon klagar.

1
Bevaka tråden