Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur loopa mp3 på hemsida?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar en sak. Vissa hemsidor använder sig utav bakgrundsloopar, t.ex http://www.ginatricot.se. Hur gör de detta?
Jag har gjort en loop som är exakt klippt för start och slut/looppunkt i AIFF. Men när jag konverterar den till mp3 (via itunes) så läggs det till lite tomrum i början vilket gör att loppen inte loopar rätt.
Jag är inte så intresserad av varför mp3 lägger till tomrum utan vill få det hela att fungera.

Såhär ser samma loop ut i AIFF respektive mp3.

AIFF
MP3

Tacksam för hjälp i denna fråga.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-30 07:17

Smartaste är att lägga in de i flash och loopa.

Då kan du skaffa en knapp också för det är inte alla besökare uppskattar musik.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 08:29

Som Skatan säger: Flash är enda verkliga alternativet. Problemet är att om du har vanliga sidor med musiken på varje sida och folk klickar runt så kommer musiken att starta om varje gång.
Det kan man lösa genom ett slags "frameset", dvs du gör att frameset med en "mainframe" som upptar i princip hela fönstret, åsså en pytteframe längst ned, högst upp, eller längst till vänster som inte är mer än ett par pixlar. Den ger du samma bakgrundsfärg som mainframe åsså lägger du in flash-filen där.
Men, som Skatan också antyder, folk kanske inte uppskattar ljudet alls. En avstängninsknapp och/eller volymkontroll brukar folk inte hitta ändå om den inte är extremt tydlig eller om dom är mycket vana surfare. "Vanligt" folk använder istället datorns ordinarie volymkontroll.

OK, men hur har de gjort på http://www.ginatricot.se ?

Anledningen till att jag anger just den sidan är för att jag har levererat ett antal loopar till dem och detta problem har uppstått när deras web-kille konverterat om mina AIFF till mp3. Enligt web-killen så är den nuvarande loopen en mp3 som lirar. Men hur har de fixat så att den loopar korrekt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 09:50
Ursprungligen av Martin Pettersson:

OK, men hur har de gjort på http://www.ginatricot.se ?

Anledningen till att jag anger just den sidan är för att jag har levererat ett antal loopar till dem och detta problem har uppstått när deras web-kille konverterat om mina AIFF till mp3. Enligt web-killen så är den nuvarande loopen en mp3 som lirar. Men hur har de fixat så att den loopar korrekt?

Dom har ett frameset med menyn och loopen i samma frame. (Därför startar den inte om när man byter sida).
Loopen är en flash och filen heter "Music.swf". Dom har alltså skapat en ny flash fil, gjort om din AIFF till mp3, importerat den till flashen och lagt in kommandoatt den helt enkelt ska loopa.

Tack!

Man kan med andra ord sätta loop-punkterna i mp3:an med hjälp av flash?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 10:01
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Tack!

Man kan med andra ord sätta loop-punkterna i mp3:an med hjälp av flash?

Javisst!

Suveränt! Då ska jag förmedla denna tråd till deras webbkille!

Mycket tack mina vänner!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 10:55

Eftertankens kranka blekhet:

Man kan alltås importera en mängd olika typer av ljudfiler. Eftersom din polare sagt att han gjort om filen från AIFF till mp3 och att filen på sajten är en .swf (flash) så tar jag för givet att det funkar med mp3 också.

Plus att man kan faktiskt loopa hela filen med html-kod, dvs även om själva flash-filen inte har loop-punkter, så kan man sätta dit en sån parameter i t.ex. Dreamweaver eller vad man nu använder för html-program.

1
Bevaka tråden