Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken's MACOSX-lösning närmar sig!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är från i morse uppe och kör som pilottestare. Första intrycket är mycket positivt. Att Safari inte stöds verkar mer bero på Apple's bristande stöd, snarare än på Handelsbanken.

Fler som betatestar?

Ursprungligen av iJohannes:

Är från i morse uppe och kör som pilottestare. Första intrycket är mycket positivt. Att Safari inte stöds verkar mer bero på Apple's bristande stöd, snarare än på Handelsbanken.

Fler som betatestar?

Har inte för avsikt att hijacka diskussionen men är det BankID som Handelsbanken skall implementera? Isåfall har Sparbanken Finn (www.finn.se) precis gjort det för Safari (kan dock inte svara för säkerheten :-).

Och nu åter till de ordinarie sändingarna.

/CX

  • Medlem
  • 2006-06-30 01:24

Handelsbanken har funkat ett år på min iBook

Vi kör betalningar överföringar och kontokontroller
via internet sen ett år tillbaka, på Handelsbanken i Lund

alldeles förträffligt.
Bättre än när vi använde SE-banken

Konstigt att det inte funkar i hela landet?

Bara tillfälligt inne här, men ring och hör med HB i Lund vet jag.

Mvh

Gerwe

  • Medlem
  • 2006-06-30 01:26

Handelsbanken har funkat ett år på min iBook

Vi kör betalningar överföringar och kontokontroller
via internet sen ett år tillbaka, på Handelsbanken i Lund
I Netscape 7.1 OSX 10.4.6 iBook G3

alldeles förträffligt.

Bättre än när vi använde SE-banken

Konstigt att det inte funkar i hela landet?

Bara tillfälligt inne här, men ring och hör med HB i Lund vet jag.

Mvh

Gerwe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 15:46

Handelsbankens nya lösning fungerar, men jag ska byta till Nordea i alla fall. Vem vill installera en massa säkerhetsprogram och vara hänvisad till en viss webbläsare? Jag vill kunna använda tjänsterna utomlands utan problem, och då går Handelbankens klumpiga lösning fetbort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-30 00:41
Ursprungligen av Mondo:

...men jag ska byta till Nordea i alla fall...

Snabba puckar...

Jag pilotar också.

SHB funkar bra Har också BankID.

Om man tar med sig P12 filen i en memorystick eller på cd/diskett så kan man ju använda det utomlands.

Eller??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-30 07:00
Ursprungligen av Pirre+:

Om man tar med sig P12 filen i en memorystick eller på cd/diskett så kan man ju använda det utomlands.
Eller??

Funkar iofs, men det kräver att du hittar en dator med säkerhetsprogrammet installerat...och hur ofta gör man det??

Precis vad jag funderat på - ett USB minne hade varit toppen.Kanske man kan lägga det på en krypterad DMG fil, för lite extra säkerhet?

/CX

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-03-29 23:49

Om du är på ett internetcafe och har din P12 fil med dig. Måste du inte ladda ner den i Wintelburken då?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 00:08

Föreningssparbanken fungerar också utmärkt.

  • Medlem
  • 2004-03-30 00:48

När lanseras tjänsten på nytt då? Till HAB alltså.

/Fredrik

Ursprungligen av iJohannes:

Att Safari inte stöds verkar mer bero på Apple's bristande stöd, snarare än på Handelsbanken.

Kan du precisera vad Safari brister på? Jag är nyfiken. Håller själv på med att kartlägga varför några sajter funkar så dåligt med Safari.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-30 09:01
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kan du precisera vad Safari brister på? Jag är nyfiken. Håller själv på med att kartlägga varför några sajter funkar så dåligt med Safari.

Skrev om detta i en tidigare tråd om Handelsbanken. Men jag drar det igen...

Det handlar om PKI som krävs för att även Safari ska stödjas (PKCS#11 för den som är intresserad).
För några veckor sedan skrev jag ett buggmail till Apple om det.

För några dagar sedan fick jag ett svar från en utvecklare som frågade mig lite frågor om just detta. Man ska kanske inte får för stora förhoppningar, men det låter ju bra i alla fall.
Han skrev senare tillbaka och berättade att han lämnat över all information till den grupp som utvecklar just det.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kan du precisera vad Safari brister på? Jag är nyfiken. Håller själv på med att kartlägga varför några sajter funkar så dåligt med Safari.

Handelsbanken har lagt ut info om detta problem på nya sajten.

- - -

Information om Safari

Den information vi har om Apples webbläsare Safari är idag följande:

Säkerhets- och auktoriserings-API:erna i Safari v 1.2 är baserade på CDSA (Common Data Security Architecture, se tex http://www.opengroup.org/security/l2-cdsa.htm). CDSA är initalt specificerat avIntel, och numera övertaget av The Open Group. Apple Mac OS X och HP-UX har bland annat CDSA som underliggande säkerhetsarkitektur.

CDSA har enligt den teoretiska specifikationen möjligheter att ladda externa PKCS #11-bibliotek, men något sådant stöd finns inte dokumenterat i fallet Mac OS X och Safari v 1.2.

PKCS#11 är den standard som används för webbläsaren skall kunna accessa certifikat.

Slutsats: Safari v 1.2 stödjer inte externa PKCS #11 moduler och ger därmed inte möjlighet att använda denna browser för vår säkerhetslösning.

- - -

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kan du precisera vad Safari brister på? Jag är nyfiken. Håller själv på med att kartlägga varför några sajter funkar så dåligt med Safari.

Såhär skriver Handelsbanken:
------------------------------

Information om Safari

Den information vi har om Apples webbläsare Safari är idag följande:

Säkerhets- och auktoriserings-API:erna i Safari v 1.2 är baserade på CDSA(Common Data Security Architecture, se texhttp://www.opengroup.org/security/l2-cdsa..... CDSA är initalt specificerat avIntel, och numera övertaget av The Open Group. Apple Mac OS X och HP-UX harbland annat CDSA som underliggande säkerhetsarkitektur.

CDSA har enligt den teoretiska specifikationen möjligheter att ladda externaPKCS #11-bibliotek, men något sådant stöd finns inte dokumenterat i falletMac OS X och Safari v 1.2.

PKCS#11 är den standard som används för webbläsaren skall kunna accessa certifikat.

Slutsats: Safari v 1.2 stödjer inte externa PKCS #11 moduler och ger därmed inte möjlighet att använda denna browser för vår säkerhetslösning.

------------------------

Det finns dock hopp för framtiden, enlig supporten per telefon. Allt ligger på Apple enligt den jag pratade med.

För övrigt ser ju nya sajten riktigt lovande ut. Classic flämtar efter luft på datorn därhemma nu...

ehh... sitter du med 640x480 på skärmen?

Scrolla upp en bit va...

Ursprungligen av Anders Täpp:

ehh... sitter du med 640x480 på skärmen?

Scrolla upp en bit va...

Ops! Sorry about that...

  • Medlem
  • 2004-04-18 15:37

Så...vad händer? Jag vill mer än gärna använda de nya lösningen. Kan man gå på tåget snart? Orkar inte sitta har och pula i OS 9 - känns helskumt!

/Fredrik

De hade en stängd betatest, sen en lite mer öppen pilotsajt. Sen stängdes pilotsajten för att fixa några problem. Sen blev det tyst...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 11:03

Pilottester återupptas

Fick följande mail alldeles nyss:

Hej!

Vi vill härmed meddela att vi återupptar pilottesterna. Pilotsiten är nu återigen aktiv och det går utmärkt att använda sidorna för dina banktjänster.......

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 13:48

Lyckas inte installera programvaran (kör 10.3.3 och Netscape 7.1). Har provat att radera Netscape-profiler och installera om Netscape. Har även kört en vända med Cocktail. Men SmartTrust vägrar bli installerad.

Några tips?

Äntligen är handelsbanken på gång. Liksom andra här så "pilottestar" jag den nya sajten. Framför allt så är det nu möjligt att använda Handelsbanken utan allt väntande i ett segt Classic/Netscape. Liksom Melker ovan lyckas jag inte installera säkerhetsmodulen "Personal 3.5". Den svarar helt enkelt att "Netscape 7.1 is not installed or configured property. Install and configure Netscape for browsing the Internet". Netscape är nyinstallerad för sammanhanget och surfar internet via bredband utan problem. Jag har provat på 3 oberoende maskiner, Mac G4, Powerbook G4 och Mac G5. System 10.3, 10.2.8, respektive 10.2.8. Samma problem.

Är det någon som lyckats installera säkerhetsmodulen? Jag har inte fått några ledtrådar från Handelsbanken support ännu.

Hmm...

Jag har installerat den på jobbet och hemma utan problem.

Handelsbanken och installation av säkerhetsprogrammet – nu funkar det för mig.

Troligen kan det vara intresse för andra som stöter på problemet. Därför först en kort beskrivning. Som jag nämnde tidigare i denna tråd så fick jag problem att installera säkerhetsprogrammet ”Personal 3.5”. Trots fungerande Netscape 7.1 i Mac OSX 10.2.8 respektive 10.3. Tre maskiner – samma problem. Installationsprogrammet för säkerhetsprogrammet säger envist ”Netscape 7.1 not configured properly”.

När jag nu grävt lite djupare så konstatera följande. På mina datorer har jag en separat partition eller hårddisk för mac os 9, primärt egentligen för Handelsbanken (nu kan jag snart glömma OS9). För att nu använda Handelsbanken har jag snällt laddat hem Netscape 7.1 (annars använder jag Safari och Explorer), samt installerat. Så långt tror jag inte jag är eller kommer vara unik.

När jag fått ovanstående problem och analyserat var filer/preferences/inställningar etc ser jag att Netscape av någon anledning har referenser = preferences etc till min partion med Mac Os 9. Den har väl ”importerat” gamla inställningar av någon anledning. För att definitivt bryta kopplingar till allt gammalt så har jag tagit bort alla viktiga delar med mappar ”Mozilla” från OSX hårddisken, framför allt den som ligger i Användar/Bibliotek där preferences för Netscape ligger. Sedan kopplade jag tillfälligt ner partitionen med Mac Os 9 (kanske överambitiöst, jag vet inte). Nu ny installation/start av Netscape 7.1, och sedan ”Personal 3.5”=säkerhetsprogrammet. Nu ville den installera. Underbart.

Intressant är i ”min” första version så importerade jag mina gamla certifikat i Netscape 7.1 – utan problem. Jag kan med detta logga in, och delvis använda Handelsbankens lösning. Dock utan att göra sista stegen = signeringen av exempelvis transaktioner eller betalningar. Man skall alltså INTE själv importera certifikat genom Netscape utan att ha lyckats installera säkerhetsprogrammet. Man kommer en bit men inte hela vägen.

Just som jag skriver detta fick jag svar från Handelsbanken support som troligen är att annat sätt att lösa samma frågeställning:

Om man vid installation av Personal 3.5 får meddelande om att Netscape ej är konfigurerat ska man göra följande:

1. Öppna Netscapes profilhanterare genom att hålla nere Alt-knappen samtidigt som man dubbelklickar på Netscape 7-ikonen. Håll nere Alt under hela uppstarten.
2. När Profilhanteraren har startat så klickar man på "Manage Profiles...".
3. Där raderar man de profiler man har. Tänk på att ens bookmarks försvinner när man gör detta. Välj att radera alla filer till profilen.
4. Skapa en ny profil via knappen "Create Profile...". Det som måste fyllas i är ett namn på profilen.
5. Klicka på "Start Netscape 7.1".
6. När Netscape startar så vill den att man registrerar sig. Detta kan man
avbryta via knappen "Cancel".
7. Efter Netscape startat så avslutar man den via Netscape - Quit.
8. Prova att installera Personal 3.5 igen.

Och när får vi vanliga dödliga tillgång till SHBs macsite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 23:07

SHB:s säkerhetslösning suger hårt, men jag lyckades i alla fall installera Personal 3.5 med lite våld.

Gör så här:

Gå till http://w3c.handelsbanken.se/
Klicka på Gå till pilotsajten > Hur kommer jag igång > Installera Handelsbankens säkerhetsprogram
Klicka på Fortsätt (knappen till vänster: omacigt till max)
Klicka på Ladda ner säkerhetsprogrammet nu (Tryck på kommando-D så filen sparas på skrivbordet)
Öppna personal3.5.dmg, dubbelklicka på installationsprogrammet och installera djävulskapet

Obs! Det verkar finnas två olika versioner av installationsprogrammet på Handelsbanken webbplats. Ibland får man filen Personal 3.5.dmg (med mellanslag i filnamnet: i övrigt samma fil som skivavbilden ovan), som uppenbarligen är skadad och öppnas inte när man dubbelklickar på den. Då får man lov att öppna den inifrån Skivverktyg istället.

Ska byta till Nordea så snart jag kan.

Senast redigerat 2004-04-20 23:18
Ursprungligen av Mondo:

Ska byta till Nordea så snart jag kan.

Erkänn att du spanat in söta Lotta i kassan och inte kan byta.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 13:20

Jesper, jag följde ditt exempel och hlet plötsligt funkade det. Supportens lösning att skapa en ny profil räckte inte.

Vet inte heller exakt vad som var problemet men nu funkar det. Tack!

Bevaka tråden