Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NEC e616 erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 01:26

Hallå i stugan,,
Jag ville bara kolla om det finns någon som har NECs nya 3G telefon och vad ev erfarenheter är av den.,,om den rockar ihop med en mac,, och hur den ev står sig vs SonyEricsson z1010......

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 08:11

Jag har precis bytt upp mig till en e616 och jag gillar den hårt. En mycket kapabel telefon som har allt man kan kräva av en "vanlig" telefon som inte är PDA samtidigt (treo, p900 etc). Kameran skulle kunna ha högre upplösning iofs.

Det finns dock fortfarande två stora nackdelar. Batteritiden är fortfarande långt ifrån fantastiskt och så är Mac-stödet obefintligt, möjligen kommer du att kunna koppla upp dig med den så småningom men annars kan du inte göra något. Har du ett MemorystickDuo-kort som ligger så kan du iofs använda det för att föra över filer, musik och bilder.

En inte för vild gissning är att batteritiden kommer att vara usel även på z1010.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 12:56

Jag har haft min NEC e616 i några dagar nu. Hade tidigare en T610. Jag har problem med att luren blir instabil och stänger av sig/bootar om när jag bara har 2G-täckning. När jag däremot har 3G-täckning är den stadig som en klippa. Kort sagt mycket märkligt. I övrigt är jag nöjd.

Positivt:
+ Bra display
+ Mycket finesser, t.ex. kameralampa, högtalartelefon, m.m.
+ Smidig för att vara en 3G lur

Negativt:
- Gränssnittet är lite rörigt och känns bitvis lite halvfärdigt. Exempel: Man kan ange både namn och smeknamn för kontakter, vilket är en schysst finess. Man kan sedan välja att visa antingen smeknamn eller fullständigt namn i telefonboken. Problemet är bara att detta endast påverkar hur kontakterna listas om man går in via huvudmenyn. Samtalslistor, kontaktlistan man visar genom att trycka uppåt eller nedåt påverkas INTE och fortsätter att visa fullständigt namn, vilket gör funktionen helt värdelös. Jag utgår från att sådant kommer lösas med ny programvara framöver.
- Inget mac-stöd ännu.
- Ljudet i medföljande headset är inget vidare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-22 17:01

Hur stor är den i verkligheten, t.ex. jämfört med en z600? Jag har bara sett bilder på luren och det är svårt att skaffa sig en uppfattning enbart utifrån bilder.

Hur är ljudet i själva telefonen, utan headset alltså?

Sist men inte minst, hur är det med batteritiden? Enligt de specar jag sett är verkar den inte direkt vara imponerande.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 18:05

Hade ingen z600 närvarande men här är lite jämförelsebilder med en iPod 40GB
http://media.macfeber.com/2004/nece616_pics.jpg

Ljudet i luren är bra, det är själva headsetet som är lågbudget.
Batteritiden är kass som på alla 3G-lurar, det är inte för inte man får med ett litet och ett mellanstort batteri samt två vanliga laddare och en bil-laddare. Hehe.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 21:05

Så här långt har det mellanstora batteriet räckt från morgon till läggdags, och då har jag använt den rätt mycket. Ska bli intressant att se hur mycket kräm mp3-spelaren slukar när jag skaffat ett Memory Stick Duo.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 14:25

Jag hoppas alla e616-ägare gör röst hörd och tjatar på Apple på iSyncs feedback-sida. Eftersom e616 stöder både SyncML (protokollet som iSync använder) och blåtand så torde utsikterna vara goda.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 14:57

Tjata på NEC här: scandinavian.support@nec.se

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 03:21

Bytte lur på rekommendation av Tre för att lösa mina ombootningsproblem under 2G-täckning. Nya luren funkar finemang. Exakt samma firmware i nya luren, så det lär väl varit hårdvaran som spökade.

något uppgraderat Mac-stöd är INTE på gång.

Det får nog bli en Ericsson Z1010 för min del

Den har ju fullt Macstöd
Z1010 är kompatibel med Outlook, Lotus och Apples iSync. För att vara säker på att ständigt ha aktuell information kan du låta den trådlösa synkroniseringstjänsten MightyPhone ta hand om dina kalenderdata, kontakter och uppgifter. Synkronisera var som helst, när som helst. Vart du än är på väg har du alltid den senaste informationen i din telefon – trådlöst.

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&zone=pp&lm=pp1&php=php1_4_10048&pid=10048

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 15:24
Ursprungligen av Stinky:

något uppgraderat Mac-stöd är INTE på gång.

Nä, både NEC:s nordiska support och Tre säger att något Mac stöd inte är planerat.
Å andra sidan tror jag inte NEC:s nordiska support vet vad Apples iSync-folk och NEC USA säger till varandra, så hoppet behöver ju inte nödvändigtvis vara ute för det. Dessutom finns ju alltid möjligheten att någon driftig person snickrar ihop en tredjepartslösning.
Nästa uppdatering av iSync torde väl dimpa ner framåt sommaren om de håller samma takt som tidigare. Den som lever får se.

Den funkar inte med iSync, fungerar inte änns att parkoppla den med datorn, kan inte änns parkoppla den mot en Ericsson T610, är det greentooth eller vad?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 14:13
Ursprungligen av (X)mannen:

Den funkar inte med iSync, fungerar inte änns att parkoppla den med datorn, kan inte änns parkoppla den mot en Ericsson T610, är det greentooth eller vad?

Jag kan parkoppla både mot både mac och T610, men inget mer.
Här är Bluetooth-tjänsterna på resp telefon som de räknas upp i Bluetooth-inställningarna på min PowerBook:

Enhetsnamn: Henriks T610

Enhetsadress: 00-0a-d9-8f-75-98
Enhetstyp: Telefon
Enhetstjänster: OBEX File Transfer, Dial-up Networking, Voice gateway, Serial Port 1, Serial Port 2, OBEX Object Push, IrMC Synchronization, HF Voice gateway, OBEX Basic Imaging

Parkopplad: Ja
Bokmärke: Ja
Ansluten: Nej

---

Enhetsnamn: NEC 616

Enhetsadress: 00-60-57-a1-3a-25
Enhetstyp: Telefon
Enhetstjänster: Dialup Networking, Headset Audio Gateway

Parkopplad: Ja
Bokmärke: Ja
Ansluten: Nej

e616 stöder alltså bara headset och modemtjänster via blåtand. Lustigt nog använder de Ericssons blåtandskrets, så förutsättningarna finns ju där. Kanske kommer i framtida firmware.

Kan man skicka tex bilder från T610 till Nec e616?

Ursprungligen av henrrrik:

Jag kan parkoppla både mot både mac och T610, men inget mer.
Här är Bluetooth-tjänsterna på resp telefon som de räknas upp i Bluetooth-inställningarna på min PowerBook:

Enhetsnamn: Henriks T610

Enhetsadress: 00-0a-d9-8f-75-98
Enhetstyp: Telefon
Enhetstjänster: OBEX File Transfer, Dial-up Networking, Voice gateway, Serial Port 1, Serial Port 2, OBEX Object Push, IrMC Synchronization, HF Voice gateway, OBEX Basic Imaging

Parkopplad: Ja
Bokmärke: Ja
Ansluten: Nej

---

Enhetsnamn: NEC 616

Enhetsadress: 00-60-57-a1-3a-25
Enhetstyp: Telefon
Enhetstjänster: Dialup Networking, Headset Audio Gateway

Parkopplad: Ja
Bokmärke: Ja
Ansluten: Nej

e616 stöder alltså bara headset och modemtjänster via blåtand. Lustigt nog använder de Ericssons blåtandskrets, så förutsättningarna finns ju där. Kanske kommer i framtida firmware.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 17:16
Ursprungligen av (X)mannen:

Kan man skicka tex bilder från T610 till Nec e616?

Inte via blåtand, bara via MMS/e-post.

Ursprungligen av henrrrik:

Inte via blåtand, bara via MMS/e-post.

Vad är det då för mening med att parkoppla med mac? förutom att använda telefonen som modem? och varför kan man inte parkoppla den mot en T610 för att skicka bilder via Bluetooth?
vad är det som är så olika i bluetooth som gör att det inte går att föra över bilder, det går bra mellan Ericsson och Nokia...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 17:15
Ursprungligen av (X)mannen:

Vad är det då för mening med att parkoppla med mac? förutom att använda telefonen som modem?

Ingen mening alls, tråkigt nog.

Ursprungligen av (X)mannen:

och varför kan man inte parkoppla den mot en T610 för att skicka bilder via Bluetooth?

Skulle tro att den finessen döljer sig bakom någon av dessa Bluetooth-tjänster som T610 stöder (och e616 saknar): OBEX File Transfer, Serial Port 1, Serial Port 2, OBEX Object Push, OBEX Basic Imaging.

En god nyhet är dock att det är nya batterier på gång till e616, enligt den här pressreleasen.
En annan god nyhet är att video- och röstsamtal nu är gratis mellan 3-abonnenter. Info här.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 13:41

Det går utmärkt att parkoppla den med Macen.

Parkopplad

Ursprungligen av Roger Åberg:

Det går utmärkt att parkoppla den med Macen.

Vad kan man göra när den är parkopplad?

kan man föra över filer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 09:07
Ursprungligen av Roger Åberg:

Det går utmärkt att parkoppla den med Macen.

Det pratas om många olika telefoner...

Vilket telefon går att parkoppla med Macen?
Och går det i sådana fall att synca den med iSync?

Ursprungligen av swede:

Det pratas om många olika telefoner...

Vilket telefon går att parkoppla med Macen?
Och går det i sådana fall att synca den med iSync?

Ericsson T610 kan parkopplas med Mac och stödjer iSync

Nec e616 kan parkopplas med Mac men kan bara användas som modem.

Nec e616 kan parkopplas mot en Ericsson T610 men man kan inte göra något. öhhh

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 17:17
Ursprungligen av swede:

Det pratas om många olika telefoner...

Vilket telefon går att parkoppla med Macen?
Och går det i sådana fall att synca den med iSync?

e616 går utmärkt att parkoppla, men inget mer. iSync funkar inte.

Nec e616/iSync/Bluetooth

Är lite besviken, visst, telefonen är kanon, men kom-igen Apple eller NEC FIXA STÖD FOR 3G LURAR.

sitter liksom licenstilverkad teknik i Nec e616 (Sony memory stick) bluetooth ship från Ericsson, och samma teknik som iSync använder, MEN fipplat så att inget fungerar, kan detta vara fabrikantens mening?????? EJ Standard SUGER... Upp till kamp...Salling Clicker vore mumma Toooooo
nytt batteri finns snart att köpa med GRYM kapacitet i miniformat (Det glädjer mig)
även att man i 24månader kan ringa (Voice) samt (Videocalls) inom 3 gratis DYGNET RUNT i 2år (Vilken grej)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 22:21
Ursprungligen av (X)mannen:

Är lite besviken, visst, telefonen är kanon, men kom-igen Apple eller NEC FIXA STÖD FOR 3G LURAR.

sitter liksom licenstilverkad teknik i Nec e616 (Sony memory stick) bluetooth ship från Ericsson, och samma teknik som iSync använder, MEN fipplat så att inget fungerar, kan detta vara fabrikantens mening?????? EJ Standard SUGER... Upp till kamp...Salling Clicker vore mumma Toooooo
nytt batteri finns snart att köpa med GRYM kapacitet i miniformat (Det glädjer mig)
även att man i 24månader kan ringa (Voice) samt (Videocalls) inom 3 gratis DYGNET RUNT i 2år (Vilken grej)

Som jag förstår är det programvaran i e616 är problemet eftersom den inte stöder synkning via blåtand. Via kabel ska dock gå om Apple gör en insats i nästa version av iSync.
Förhoppningsvis värper NEC en rejäl firmwareuppdatering till e616 framöver. Kan tänka mig att den ruschades ut så det bara sjöng om det för kunna lanseras innan Z1010...

Låter bra, vi får hoppas på det, har hört rykten att 3 ska släppa abb men en GRÅ Z1010, men det har Telia redan släppt, så vem vet, jag tycker att Z1010 är alldeles för tjock, lite Motorola tegelsten över det hela, men stödet för iSync och quickshare mm är det som drar, men köpte åndå en e616 (Gillar designen)
Förhoppningsvis värper NEC en rejäl firmwareuppdatering till e616 framöver HEHE

HOPPAS VI HAR HITTAT ETT SÄTT ATT FÅ IN DET I TELEFONEN

KANSKE VI FÅR PALLA OSS IN TILL EN BUTIK

Senast redigerat 2004-03-29 23:14
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-29 13:40

Jag läste i ett inlägg på ett annat forum där en användare klagade över att det inte gick att lägga till egna ord i ordlistan. Stämmer detta?

Nu när Tre sänkt priserna ännu en gång blir jag ju ännu mer sugen på en 3G-lur. För 199 kr i månaden får du 60 gratisminuter och en Nec e616 på köpet. Samtal mellan tre-mobiler är gratis och bindningstiden är endast 12 mån. Det är riktigt billigt!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 13:48
Ursprungligen av Anton S:

Jag läste i ett inlägg på ett annat forum där en användare klagade över att det inte gick att lägga till egna ord i ordlistan. Stämmer detta?

Nej, det är dock jävligt luddigt hur man gör. Man lägger till ord genom att skriva dem på "vanligt" sätt utan T9. Telefonen lär sig orden då. Jag tror att den lär sig ord i inkommande meddelanden också, är dock inte säker.

Detta är ruskigt bra faktiskt eftersom den kommer ihåg mailadresser och sånt som man skrivit in en gång.

Har ingen aning om vad parkoppling är, men läste på nån tysk sajt att nån lyckats skicka vcf kort via blåtand. Det behövdes visst ett lösenord vid kopplingen och det var "3". Fyndigt...
http://www.umtslink.at/3g-forum/showtopic.php?threadid=662
Är sida för dom som kan tyska. (det kan inte jag, jag körde med babelfish...varför jag inte RIKTIGT vet vad det står...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 18:06

Kan någon översätta? Vad jag förstår så berättar de hur man parar och det är ju ingen match. lösenordet är ju det som man skriver in först.

Bevaka tråden