Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På eller av, frågan lyder...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan det dryga år jag varit havande med iBook är inget längre sig likt. Förlösande för mitt datoranvändande helt enkelt! Sitter nu alltsom oftast framför skärmen även när jag inte behöver. Dock har jag noterat att det råder delade meningar om huruvida man ska låta datorn vara i viloläge eller stänga av när den inte används. En gammal Macräv i min närhet hävdar med emfas att man ska låta den vara på i princip oavbrutet, medan svaret från Apple-supporten är att det inte spelar någon roll, alternativt att den bör stängas av med jämna mellanrum (min erfarenhet från PC är att den bör stängas av regelbundet). Jag har numera min påslagen jämnt förutom då jag måste/vill ta den med mig och märker ingen egentlig skillnad. Däremot är den lite seg när den startas efter lång tids användning (kan det bero på FileVault?). Vad anser panelen?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:40

Är det inte dåligt för batteriet att den är på jämt (med nätsladd alltså). Eller du kanske "motionerar" batteriet genom att köra utan sladd då och då?

Jag brukar "köra ur" batteriet någon gång i månaden, ungefär. Oftast har jag tillgång till elnät när jag har den med mig och använder det i så fall. Har inte märkt någon skillnad på laddningen när jag kör utan.

Jag har min PB17 på mest hela tiden. Låter den bara gå ner i länteläge. Men jag brukar till och med transportera den i vänteläge. Är det olämpligt?

När det gäller batteriet så har denna typ inget "minne" som ett nicad batteri och mår därför bäst av att endast laddas ut delvis innan de laddas igen. I övrigt skall det vara värmen som försämrar batteriet mest. Så om man använder datorn uteslutande på samma ställe och vill bevara batteriet vore det optimalt att förvara det i kylen laddat till ca 40%. Men i det läget är nog en dator utan batteri ett bättre alternativ...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 01:28

Jag har haft min PB G3/400 i viloläge när jag inte använder den i snart tre år nu. Den är med andra ord "påslagen" dygnet runt. Hittils inga problem mer än att batteriet är helkasst men annat hade jag inte förväntat mig efter så lång tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 09:57

Rekommendationen är väl att elektriska apparater, typ datorer, mår bäst av att vara AV eller PÅ...

Jämn temperatur "sliter" minst på elektroniken, samt man slipper de strömspikar som alstras när datorn slås på...

-Torkel

1
Bevaka tråden