Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min skärm beter sig konstigt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Sony E400 Trintion Multicsan 19"
Har fungerat perfekt tills idag. Då och då så "knastrar" det till och bilden hoppar till i ca en halvsekund.
Känns inte så lovande, eller friskt.

Och nu blir den suddig i någon sekund, och hoppar till lite mindre.. Ser inte så lovande ut
Någon som vet vad det kan bero på?

Senast redigerat 2004-03-28 15:48

Nää inte verkar det så lovanda men och andra sidan får du ju en god anledning att köpa dig en platt historia istället...:)

Ursprungligen av xplane:

Nää inte verkar det så lovanda men och andra sidan får du ju en god anledning att köpa dig en platt historia istället...:)

Just det, jag och min CSN plånbok då.

Sakta nu. Det låter som om skärmen försöker köra "Autodegauss", dvs. minska det permanentmagnetiska fält som inducerats av de spolar som styr elektronstrålen.

Gå in i skärmens On Screen Menus, eller hur Du nu kommer åt dess geometriinställningar. Där bör det finnas ett val <Degauss>. Kör det och Du ska få se på "Darra till". Det hoppar ordentligt. Kör det upprepade gånger tills Du tycker att darrningarna upphört. Då är det inducerade permanentmagnetiska fältet reducerat till ett minimum. Kan vara ide att göra detta med jämna mellanrum.

Det finns även företag som gör detta mot betalning, men de utsätter i stället hela skärmen för att yttre magnetfält syftande till att minska det inducerade fältets inverkan. Kostar rätt bra, men för vissa skärmar och tillämpningar kan det vara väl investerade pengar.

Ah, tack för tipset.(5 stjärnor för det) Det har slutat upp nu, men jag kör det för säkerhets skull. Blev lite chockad då jag aldrig har sett detta beteende under alla år jag har kört med dator (1981)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 09:52

-"inducerade permanentmagnetiska fältet"

Försök säga det efter ett par öl....

-T

Indusccheradde premanegmatika fältet - lätt som en plätt

1
Bevaka tråden