Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

9800 Pro krångel

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 15:20

Inhandlade 9800 Pro Mac Edition för nån vecka sen och har stött på två problem.

De flesta spelen som ska spelas nu säger bara; "Signal frequency is out of range. Please change signal timing." verkar väldigt skumt..

Det andra problemet är att när jag väl får igång det fungerar det inte speciellt kalas ändå, laggar och håller på. Till och med iTunes visualiser laggar! det gjorde det inte på mitt GeForce 4MX ens..

macoteket säger att de inte känner till problemet och samma sak med ATIs gedigna support..

nån som har någon som helst aning??

btw, har en G4:a 933 med 1GB ram..

- kriss

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 19:09

hmm skummt. Hur stor skillnad ska det egentligen bli mellan ett 9800 och ett Gforce4mx kort på en sån mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 19:18

Vad kör du för uppdaterings frekvens på skärmen, och vilken upplösning? Vilka spel rör det sig om? Vilka drivrutiner har du installerat?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 20:37

skilnaden är ganska stor egentligen för 9800 kan ju göra mycket mer än vad 4MX kan.. så snyggare är det definitivt..

på skärmen kör ja 75 Hz, men har även provat 60 Hz.. hjälper inte ett dugg.. å upplösning kör ja 1280x1024, fast de spelar ju ingen roll egentligen, ändras ju när spelet startar ändå. har provat med Quake 3, AvsP2 mm..

och de drivrutiner ja har kört in är de som finns på ATI:s hemsida för Panther.. alltså senaste. helt fucked up..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 00:10

tack. sticker in med ytterligare en dum fråga=)

på min dual 867 (med massa ram) kommer jag kunna köra högre grafik inställningar och samtidigt bli av med lag i spel som ut20004?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 00:18

högre inställningar på grafiken, ja.. men om spelet laggar mycket pga bristande kapacitet i processorn, så nej.

fast å andra sidan är jag nog fel å svara på den frågan eftersom ja fortfarande inte fått nån lösning på mitt problem, vilket skulle hjälpa att svara på din fråga

Ursprungligen av KKriss:

Inhandlade 9800 Pro Mac Edition för nån vecka sen och har stött på två problem.

De flesta spelen som ska spelas nu säger bara; "Signal frequency is out of range. Please change signal timing." verkar väldigt skumt..

Det andra problemet är att när jag väl får igång det fungerar det inte speciellt kalas ändå, laggar och håller på. Till och med iTunes visualiser laggar! det gjorde det inte på mitt GeForce 4MX ens..

macoteket säger att de inte känner till problemet och samma sak med ATIs gedigna support..

nån som har någon som helst aning??

btw, har en G4:a 933 med 1GB ram..

- kriss

Hej

Jag är nästan säker på att det är bildskärmen och grafikkortet som inte riktigt trivs med varandra, någoting liknande hände mig för ett par år sedan. Där kunde jag själv uppdatera grafikkortets firmware men jag vet inte om man kan göra det på en Mac.
Vilken typ av anslutning kör du med? testa att växla till VGA om du ex kör DVI och se om han säger samma sak, krävs adapter men det finns för en billig penning.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:28

Å fan.. det är ju fucked up. Har en gammal 21" d2 skärm. Och kör tyvärr bara VGA än så länge så jag kan inte prova att växla.

Fast tipsen du nyss gav var väl enbart för "De flesta spelen som ska spelas nu säger bara; "Signal frequency is out of range. Please change signal timing." verkar väldigt skumt.." -problemet?

Tack iallafall.. fick lite att fundera på nu.. funderar ju ändå på en 20" Apple-skärm

  • Medlem
  • 2004-03-29 21:37

Du kan ju testa med en annan skärm....det är ju steg nummer ett om man säger så.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:42

hm.. good point. måste hitta en sån bara.. återkommer om resultat

  • Medlem
  • 2004-03-29 21:43

ja gör det, finns risk att om skärmen är för gammal och sliten och du bränner på allt du kan i spel och sånt så överstiger du frekvensen på skärmen ganska rejält och detta brukar medföra att det blir ganska så svart och svårt att använda datorn.

Dålig mening men den funkar iallafall

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 23:17

hehe.. jag förstod innebörden iallafall

men grejen är att jag provade installera om dom liren å starta om dom igen med samma problem. alltså funkar det inte ens med spelens grundinställningar på graiken.. äääh, måste mecka lite mer..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 19:45

Bara jag som tycker att G4 933 med ATI Radeon 9800 Pro är overkill?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 10:10

finns ju inget annat att skaffa?

Hur är det med grafikkortplatsen på din dator? Är spec så att kortet ska passa?

Fast att testa med en annan skärm är helt klart steg ett!

Sök även på nätet efter ett program som utökar alternativen för vilka inställningar (Hz) som du kan välja i kontrollpanelen (kommer inte ihåg vad programmet heter).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 23:19

jaja, det passar fint fysiskt..

ja provade med mitt gamla GeForce4MX kort och då gick spelen igång. höjde lite på grafiken och sen blev du hajk igen.. nu provade jag med 9800 igen och inget funkar. det här är illa.. men eftersom det funkade med GF-kortet så kan det ju inte vara hajk på skärmen?

let me know om du kommer på vad programmet hette..

1
Bevaka tråden