Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller MAC??

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:02

Hej!

Jag ska köpa en bärbar dator men är tveksam om jag ska ha en ibook 800 12" eller en bärbar PC. Mac har ju mycket lägre Mhz i sina datorer men jag har hört att de är lika snabba ändå. Stämmer detta och i så fall hur?

Det jag främst ska använda datorn till är:
*Internet
*Ordbehandling
*Nerladdning av filer (Direct Connect)
*Photoshop

Jag VET att de flesta här inne föredrar Mac men jag är ju van vid PC och jag vill kunna ladda ner filer. Finns det något liknande program till Mac??
Jag funderar även på om jag ska ha 12" eller 14". Vilket är det bästa. Jag ska nämligen ha datorn som både bärbar och stationär. Ge mig tips!

Mvh Johan

Om Du kan få tag i en iBook G3 14' 900 MHz för runt 8000 så är Du inte alls fel ute. Det finns som jag ser det inget behov för Dig av G4. Visst finns det snabbare datorer av allehanda märken, men till det Du ska ha den, behövs det inga Ferrari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 22:42

En Mac kan göra allt du behöver av det du har skrivit. Antaglien bättre än PC dessutom.

Internet - Safari, IE, Firexox, Camino
Ordbehandling - Medföljande "Textredigerare", Nisus Writer, Microsoft Office
Direct Connect
Photoshop kom till Mac långt innan den kom till Windows.

Att Mac kan vara lika snabbt som PC trots lägre MHz beror på att man inte kan mäta hastigheten med bara MHz. Hur snabb en dator är handlar om mycket mer än så. En PPC-processor jobbar mer per MHz än vad en Pentium gör. Jag kan inte förklara exakt varför, men jag vet att om man ska mäta hastighet, så ska man inte mäta MHz, utan kanske iställer gigaflops (miljarder beräkningar/sekund tror jag det är).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:46

DC går ju bra på vad som helst som har en nätverksanslutning (och sedan nog om detta).

Du skall ha en 12" och sedan kan du använda din gamla peze-skärm om du vill när du är hemma.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:55
Ursprungligen av Pär:

DC går ju bra på vad som helst som har en nätverksanslutning (och sedan nog om detta).

Du skall ha en 12" och sedan kan du använda din gamla peze-skärm om du vill när du är hemma.

Så du menar alltså att om jag köper en ibook så kan jag ladda hem filer som vanligt? är det samma Direct Connect (dc++) till mac som till PC??? Jag menar även om DC finns till mac, hur många anävnder det?? eller kommer man in på SAMMA dc som PC-användarna.

Det har främst varit av denna orsaken jag tvekat mellan mac och pc. Mac är snyggare, smidigare, stabilare... men PC är jag ju van vid och man kan ladda ner saker utan några som helst problem med dc... hur fungerar det egentligen till mac?

DC till mac fungerar si å sådär, men det håller på att byggas ett par nya klienter som verkar bli bra. Men man köper ju inte en dator för att man ska "ladda hem filer", det kan man göra vid sidan om jue. Huvudsaken enligt mig är att man ska trivas med den dator man köper. Jag tror dock att du inte kommer att ångra dig ifall du köper en iBook.

För mer info om DC klienter så är det bara att söka på forumet.

// Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 23:05

DC är än så länge DC om man pratar NeoModus - men det finns annat som kommer åt DC++ (som du hittar om du söker)
DC funkar dock fint till Mac - men DC kan ju inte söka på mer än de hubar man är på (bl.a.)...
(Sen finns det massa andra typer av hubbar/nät/protokoll)

Sen kan du nog räkna med att p2p annat än bittorrent är borta inom ett år…

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 23:08
Ursprungligen av Pär:

Sen kan du nog räkna med att p2p annat än bittorrent är borta inom ett år…

Kan du ta det där på svenska??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 00:22

Du får en iBook G4 med 12-tumsskärm för 11 500 kr. En mycket bra dator för det priset. Svårslaget!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-29 03:12

Är du student och har ett Mecenatkort får du rabatt hos Applestore och priset sjunker till 10345 kr. Ännu mer svårslaget!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-29 09:14

Jag har presis switchat till Mac och är helnöjd!! DC funkar perfekt så du behöver inte vara orolig, det finns hubbar med mycket Mac folk.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-29 09:32

dcgui och MacDC finns ju också

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 11:17

Apples hårdvara och system 10.3.3 är svårslaget. Det fungerar så bra att jag blir paranoid.....

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 13:45

Efter att ha arbetat och kört photoshop på bärbara pc sedan juni förra året (har 5 stationära maccar) har jag följande synpunkter och ur en fotografs perspektiv och gällande photoshop hantering. Du skulle ju bla använda den bärbara maskinen till Photoshop.
Photoshop fungerar rappare på en bärbar pc än på en bärbar Mac, skall du ha den som arbetsstation ute på fältet så finns det bättre skärmar att välja på pc sidan. Skärmar med klart bättre betraktnings vinklar, bättre upplösning och som är lättare att kallibrera med extern kalibrator.
Vad jag har märkt är att pc har en tendens att slagga igen, efterhand fylls maskinen med mer programvara vilket gör maskinen långsammare bla vid uppstart. Massa skit filer (temp + andra) ansamlas och diverse rensningar får göras med jämna mellanrum. Dessa fenomen får du inte med Mac. Inte så det påverkar prestanda på samma vis.

Som fotograf kommer jag antagligen att välja bärbara pc framför bärbara Mac även fortsättningsvis.
Avgörande argument för mig är:vissa programvaror för kameror, raw fils konverterare mfl, är idag bättre skrivna och går snabbare på pc. Det är ingen skillnad att köra Photoshop på pc eller mac , förutom att Photoshop är snabbare på pc. Till sist priset: jag få bättre skärm, längre batteritid/prestanda med en centrino baserad bärbar pc än med en G4 baserad dito, till ett betydligt lägre pris.

Senast redigerat 2004-03-29 13:56
Ursprungligen av miri:

Det är ingen skillnad att köra Photoshop på pc eller mac , förutom att Photoshop är snabbare på pc. Till sist priset: jag få bättre skärm, längre batteritid/prestanda med en centrino baserad bärbar pc än med en G4 baserad dito, till ett betydligt lägre pris.

Det stämmer ju inte riktigt en Centrino är ungefär likvärdig med Apples iBook vad gäller batteritid. Vad gäller prestandan i Photoshop , så skiljer det ju rätt mycket mellan uppgifter och plugins vissa är PCn snabbare på andra Macen. Men totalt sett rent hårdvarumässigt så är säkert de bärbara Centrino PCna lite bättre än iBook men räknar du in OSet i ekvationen så vinner iBooken speciellt om man ser till att dom flesta Centrinos kostar mellan 15-25.000 . Dell har en billigare men den är tydligen inte en "äkta" Centrino.

Senast redigerat 2004-03-29 16:29
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-29 15:04

Jag var i samma situation och blev mycket nöjd med iBook 12" som jag valde mest för pris/prestanda faktorn. Jag har inte gjort några vetenskapliga tester, men photoshop kör lite bättre på iBooken än på dellen jag har på jobbet som "borde" vara bättre om man tänker på priset...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-29 15:11

Kan det inte vara så att Photoshop är olika rappt på Mac eller PC lite beroende på vad man använder det till för uppgifter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 16:11

Nu ska jag svära i Mac-kyrkan lite. Acer TravelMate 800 är är jäkligt bra dator, men för det priset kan du lika gärna välja en 15-tums Powerbook Aluminium, som är ännu bättre! Kort sagt: Apple är svårslagena på den bärbara sidan. PB G5 kommer att slutgiltigt krossa konkurrenterna.

Ni som använder DC och tycker att det funkar bra... vilken klient använder ni? Neo-modus, macDC, macDC++ eller DCGui?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 16:47

Var hittar man MacDC eller MacDC++???

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 18:10

Nu var frågan om hur bla photoshop i bärbar mac kontra pc fungerar.
Genom att jag själv praktiskt har gjort dessa tester och utvärderingar , mätt bla prestanda, batteri tid skärm mm. så blir svaret att en centrino baserad bärbar pc åker åttor runt en bärbar mac i de fall du arbetar med bilder och photoshop. Försök kallibrera en bärbar mac med extern färg kalibrator.

Och om nu jag inte förefaller vara en trovärdig person så kan du alltid gå till www.barefeats.com , eller microdatorns test av apples bärbara där bla test med photoshop filter ingår.

Senast redigerat 2004-03-29 18:21
Ursprungligen av miri:

Nu var frågan om hur bla photoshop i bärbar mac kontra pc fungerar.
Genom att jag själv praktiskt har gjort dessa tester och utväderingar , mätt bla prestanda, batteri tid skärm mm. så blir svaret att en centrino baserad bärbar pc åker åttor runt en bärbar mac i de fall du arbetar med bilder och photoshop.

Och om nu jag inte förefaller vara en trovärdig person så kan du alltid gå till www.barefeats.com , eller microdatorns test av apples bärbara där bla test med photoshop filter ingår.

Det är väl du som blir emotionell när du skriver att bärbara Centrinos springer åttor runt bärbara macar.
Vilket inte är sant om det inte gäller pluggar som inte är optimerade för macen. Knappt ens där eftersom "springer åttor" för mig betyder att något är ofantligt mycket bättre och snabbare.

Som jag skrev så är dom säkert bättre rent tekniskt men vad gäller operativssystem användarvänlighet och design så "vinner" ju Macen det mesta.

Angående Mikrodatorns tester så vet vi ju alla hur "bra" dom är. I ett test så påstod dom ju t.e.x. att flata LCD skärmar nu kunde sägas vara överlägsna CRT skärmar i allt utom priset, yeah right.

Ursprungligen av miri:

Nu var frågan om hur bla photoshop i bärbar mac kontra pc fungerar.
Genom att jag själv praktiskt har gjort dessa tester och utvärderingar , mätt bla prestanda, batteri tid skärm mm. så blir svaret att en centrino baserad bärbar pc åker åttor runt en bärbar mac i de fall du arbetar med bilder och photoshop.

Hej Miri

Kul med folk som gör egna tester! Bra initiativ! Det vore kul att att se dina jämförelse mellan PowerBooks och Windowsbaserade-bärbara maskiner.

Ursprungligen av miri:

Och om nu jag inte förefaller vara en trovärdig person så kan du alltid gå till www.barefeats.com

Jag hittar ingen test hos barfotatestaren där PowerBooks, iBook och Windowsbaserade-bärbara maskiner jämförs. Har du en direktlänk?

Mac hellre än PC

Ursprungligen av miri:

Och om nu jag inte förefaller vara en trovärdig person så kan du alltid gå till www.barefeats.com , eller microdatorns test av apples bärbara där bla test med photoshop filter ingår.

Tja, vad skall jag tro? Sökte med bara fötter och kom inte fram till några jämförelser mellan Powerbook och PC (exempel: Photoshop shootout: gav inget om bärbart). miKrodatorn kan nog testa winPC, men sedan tar det stopp. Det visar t ex deras test av G5.
Är det till DC maskinen skall användas till förstår jag inte vitsen med en bärbar, annat än om linan du tankar ifrån inte är din, så du måste sno dig i fall någon upptäcker dig. Satsa på en stationär för DC, då får biffigare HD och så länge du tankar filer står ju datorn ändå still.
En bärbar mac är en bärbar mac, en bärbar pc är en decibelplåga. Värt at tänka på om du tänker bärbart:+++++ att mac är lättare, väger mindre och fungerar!

Ursprungligen av miri:

Försök kallibrera en bärbar mac med extern färg kalibrator.

Vad skulle problemet vara?

Och varför hänger du på ett macforum för när det enda du alltid gör är hyllar pecehårdvara..?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 18:43

Det är inte det jag har svarat på. Jag har svarat på hur det är att arbeta idag med photoshop.

Om sedan pluggar , filter etc inte är optimerade för mac , det hjälper inte mig eller någon annan när bilden skall färdigställas på den bärbara datorn.

Och om nya Eizo skärmen fanns med i testen så instämmer jag med Microdatorns och deras bedömning.
mvh

Senast redigerat 2004-03-29 19:02
Ursprungligen av miri:

Det är inte det jag har svarat på. Jag har svarat på hur det är att arbeta idag med photoshop.

Om sedan pluggar , filter etc inte är optimerade för mac , det hjälper inte mig eller någon annan när bilden skall färdigställas på den bärbara datorn.

Och om nya Eizo skärmen fanns med i testen så instämmer jag med Microdatorns och deras bedömning.
mvh

Well du skrev ju att bärbara Centrino PCs "åker åttor" runt bärbara Macar i Photoshop , men sanningen är att det är ett fåtal pluggar som skillnaden verkligen är så stor att det är värt att skrika om speciellt om man skall köpa t.e.x. en iBook för att avända som allrounddator.

Och tycker du verkligen någon flatskärm ens är i närheten av en bra CRT ? Sätt dom då brevid varandra och jämför . Visst är platta skärmar mindre och lättare och kan ha högre upplösning "utan" flimmer , men färgåtergivningen och klarheten , no contest. Ingen jag känner använder överhuvudtaget en platt skärm för att göra kvalificerad bildbehandling. Även om det så klart går även på platta skärmar, men är man van vid ett bättre alternativ så är det ju dumt att byta ned sig eller byta upp sig av fel anledning typ alldeles för många köper just nu grumliga plasma TVs bara för att dom är platta och "coola".

Senast redigerat 2004-03-29 21:22

En sak att tänka på är hur dan moral man vill ha och OM man ska välja att stödja bl.a organiserade cybercrimes som i dagsläget kostar de västeuropeiska företagen ca: 22 billioner euro. Nä ni läste helt rätt, det är prislappen. OM man ser enbart till vad virusatacker kostar europeiska småföretagare så ( max 20 anställda ) får dom årligen punga ut med ca: 5.000 euros. Ett litet citat från en artikel hos dagens Reuters viar på "And it looks to be getting worse. This year, we've seen more virus outbreak alerts in the first quarter than in all of 2003," said Jack Clark, technology consultant for McAfee.. Enligt Mcafee så finns det iEropa ca: 14.000 sådana små företag. Det är alltså bara att välja, antingen stöttar man en oönskad utveckling eller annars så går man över till MacOSX. Att ha ett operativsystem som försvårar kriminell verksamhet borde ligga i allas intresse och därmed finns det i dagsläget bara 1 system som klarar detta. Detta om något är vad EU-kommisionen borde ägna mer tid åt då dom nu ändå klämmer åt Microsoft.

Läsvärd källa:

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=internetNews&storyID=4688569&section=news

+++

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 19:25

Okej , alla börjar springa väg i egna diskussusioner här.

Mirir har RÄTT vad det gäller Photoshop prestanda och filters, man ska ju inte välja ett alternativ till det filter man vill använda för tt det är si och så optimerat för platformer.
Sen började någon ta upp argument som användarvänlighet i OSX när han pratade om något annat.

Ur en fotografs synvinkel kan jag förstå valet av PC, men då får du en sak mindre att fotografera =), inte vill man ha en sån på bild

Personligen skulle jag dock valt iBooken, tror inte personen i fråga kommer att använda Photoshop på en profisionell nivå?.. iBooken funkar fint,

Bevaka tråden