Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död G4 533???

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 21:58

Sålde min 533 för 4-5 månader sedan till en kollega. Han ringde nu till mig och sa att den var död.......

Det händer ingenting när han trycker på startknappen, lampan lyser medans han trycker på den och slocknar sedan. Inget startplong, inga fläktar, inget hd-ljud.

Vad har hänt??

Jag bad honom ta ur ramminnena och sätta i ett av dom, testade även med ett av dom andra 3 som sitter i burken. Ingen skillnad.

Han bor 40 mil från mig så det är inte direkt lätt att hjälpa honom.

Kan detta vara så simpelt som ett dött batteri?? Har för mig jag har hört talas om detta beteendet med dött batteri.
Vad händer om hdn är död, får man startplong då?

Har för mig att det ska finnas en knapp att nollställa moderkortet, gör det det på alla burkar? Om ja, någon som har en aning om var den sitter på en 533a?
Jag har försökt beskriva för honom att den ska ha samma format ungefär som tvångsknapparna under startknappen på framsidan, stämer det?

Vad tror ni? Har det hänt något med moderkortet? Är det någon idé att testa med en annan hd? Är det batteriet?

Martin

Senast redigerat 2004-03-28 22:12

Be honom leta i närheten av PRAM-batteriet efter en tre millimeter hög och sju mm i fyrkant pryttel med ett litet membran på. Be honom trycka på membranet en gång och försöka starta igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:27

OK.
Med strömsladden i? Inte ett visst antal sekunder?

Nätsladden kan sitta i. Håll knappen nere en sekund.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-28 23:04

Ladda ner "powermac_g4.pdf" som finns här, det är en Service manual för "alla" Powermac G4 och inkluderar "take apart"-del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 10:03

Som sagts ovan, så tyck det vara på sin plats å "resetta" cuda-chippet.

-Torkel

Inga en sekund. bara ett klick. Inte hålla och annat det kan förstöra mer än laga.

Har du testat om strömagget fungerar? Dra ur sladden och tryck i den sakta du ska höra en littet knaster om det är helt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inga en sekund. bara ett klick. Inte hålla och annat det kan förstöra mer än laga.

Var går den absoluta tidsgränsen för mer trassel än nytta? 0,1 sek, 1 sek, 10 sek eller 30 sekunder? Var i Apples dokumentation står annat än "Press once"? Var finns hänvisningen till tidsgränsen?

Jag försöker lära mig nå´t nytt idag.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-29 15:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inga en sekund. bara ett klick. Inte hålla och annat det kan förstöra mer än laga.

På vilket sätt skulle det kunna förstöra något?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 12:44

Jag har inte testat något då jag inte har datorn här.....
Strömagget borde väl funka då startlampan lyser då man trycker på den. Den får ju någon sorts ström i alla fall. Eller kan nätagget ge ström till startknappen men inte resten av burken?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-29 14:24

Har råkat ut för samma sak med en av mina g4:or, lösningen var att byta hårddisk. Kostar inget att testa.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-29 15:45

Förmodligen kan det vara någon liten kondensator eller liknande som håller ström någon millisekund eller så, men mer än 3-4 sekunder borde man inte behöva hålla inne knappen iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 17:07

Vill bara rapportera att det hjälpte att utföra det berömda trycket på knappen :).
Datorn är igång igen och verkar må bra.

En fråga bara, vad gör den där knappen? Vad händer? Varför uppstår problemet? Vad är det som låser sig så man måste trycka? Blev visst 4 frågor..........

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 19:10

Den resettar PMU kretsen, det är den kretsen som bootar datorn, kör igång firmware (BIOS), slår på ström till fläktar (samt kontrollerar dom), startar upp processorn, kollar minnet etc... när den kretsen krashar så får man starta om den.

Det ska dock sägas att om den krashar kan den dra ur batteriet på runt 2 dygn eller mindre så man ska inte vänta alldeles för länge.

Martino: problemet uppstår bla om datorn är i sleep och man drar ur strömmen (eller det blir strömlöst på annat sätt).

1
Bevaka tråden