Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scream och Airport

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen fått Scream från Bostream. Det tog lika lång tid som en graviditet (nio månader) men jag hade fungerande xstream innan.

Dock ger TPTest skrämmande siffror, inte alls de förmodade 13 Mbit/s som man snackade om och inte ens de 8 som jag trodde kunde vara en realitet.

TPTest ger lite drygt 3 med Airport (mottagning).
TPTest ger ca 6 utan (mottagning).

Någon som har haft liknande problem men kommit förbi dem med lite tips? Dela gärna med dig, för imorgon ska jag kontakta "Nostream".

Senast redigerat 2004-07-28 09:51
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-27 21:30

Vet du vilken hastighet som du fått? är det vdsl tjänsten som du har så bör du ha betydligt bättre än det du skriver. Men om det är adsl så bör du kanske ligga mellan en 6-8 mbit/s nedströms.

Scream "lovar" upp till 26 men jag skulle fått 13. Det får jag alltså inte *ringer Bostream idag*. Dock får jag alltså vitt skilda resultat med eller utan Airport. Även om det i den ena datorns fall endast är 30 cm från stationen.

Uppdaterat: Bostream har - som vanligt utan att meddela - ändrat förutsättningarna. Bor man över 900 m från stationen får man endast 8. Jag har 960 m till den.

Senast redigerat 2004-03-28 11:56

Sen finns det ett problem med Airportstationerna, de klara bara upp till 5 Mbit vad jag hört. Samma sak som med Netgear och D-links minst bredbandsdelare. De klarar bara upp till 5 Mbit. Kör man utan så får man full hastighet.

Ursprungligen av pizzabudet:

Sen finns det ett problem med Airportstationerna, de klara bara upp till 5 Mbit vad jag hört. Kör man utan så får man full hastighet.

Är det någon som har mer belägg för det som nämns här - låter osannolikt eller? Själv har jag Extreme.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-28 19:57
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Är det någon som har mer belägg för det som nämns här - låter osannolikt eller? Själv har jag Extreme.

Det stämmer tyvärr... Så länge du använder den som en router kommer det att gå långsammare. Har du dessutom olika säkerhetsfunktioner påslagna så kommer det ytterliggare dra ner hastigheten.

Ursprungligen av Crafty:

Det stämmer tyvärr... Så länge du använder den som en router kommer det att gå långsammare. Har du dessutom olika säkerhetsfunktioner påslagna så kommer det ytterliggare dra ner hastigheten.

Men som Kenneth frågade: Finns det nå belägg för detta? Jag tvivlar själv på att ligger så mycket sanning i det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 22:54
Ursprungligen av Rickard A:

Men som Kenneth frågade: Finns det nå belägg för detta? Jag tvivlar själv på att ligger så mycket sanning i det.

Givetvis kommer hastigheten att påverkas av routern, men om routern är snabb är hastighetsminskningen försumbar. Det är dock inte ovanligt att äldre routrar inte kommer upp i mer än 3-5 mbps. Vi har ett gäng konsumentroutrar liggande på jobbet, flera av dem (bla äldre Dlinkroutrar) är riktigt långsamma (2-5 mbps).

så är det värt den subventionerade anslutningsavgiften denna månad, 900 kr, att uppgradera från XScream till Scream? Med 2000 m till telestationen får jag enligt Bostream 8 Mbit ner. Jag har idag teoretiskt 2,5 Mbit, men i praktiken, med Airport Extreme, oftast runt 1 Mbit.
Blir det öht en märkbar skillnad för mig, från 1 Mbit till kanske 2,5-5 Mbit?
Kenneth Pilo, du verkar ha liknande förutsättningar som jag - märker du skillnad?

Ursprungligen av Stinky:

du verkar ha liknande förutsättningar som jag - märker du skillnad?

Inte är det såååååå stor skillnad när man inte kan få full effekt via Airport. Men om man struntar i den så är det ju helt klart en skillnad

Kör du AirPort Extreme bord du kunna komma upp i i dryga 20Mbps faktisk prestanda. Testa med och utan kryptering. Testa även att sätta basstationen i 11g-only-läge.
Vad får du för prestanda om du kör trådbundet. Så att man vet att det inte är i routerdelen på basstationen som problemet ligger.
Hur tillförlitligt är TPtest? (har ärligt talat aldrig kört det...)

Ska kolla dina tips. Här får du en länk av mig: http://www.tptest.se

Tack!

Att jag inte kört det beror mer på slöhet än på att jag inte hittat det.

Om man nu vill ha full hastighet, vilken router ska man då köpa?
Har Comhem 8. Vill ju kunna utnyttja dettta fullt ut. Har i dagsläget D-Link 804.
Tacksam för råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 20:12
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Om man nu vill ha full hastighet, vilken router ska man då köpa?
Har Comhem 8. Vill ju kunna utnyttja dettta fullt ut. Har i dagsläget D-Link 804.
Tacksam för råd.

Dagens Netgear-routrar brukar fungera bra åtminstone upp tilll 10 mbps.

1
Bevaka tråden