Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammalt Processorkort ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-27 20:40

Efter att ha bytt ut mitt processorkort så undrar jag nu om man skulle kunna göra något med det gamla.

Det är ett 800Mhz singelkort från en Quicksilver 2002, passar det i någon annan powermac? ex en sawtooth. Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 21:41

Tror det är något med en extra spänningsanslutning och sådär - men det går visst fixa…
Kan inte så mycket - men såg det som hastigast på XLR8

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-27 22:48

Jag kan prova och se om det fungerar på min sågtand

  • Avstängd
  • 2004-03-27 23:43

Det fungerar, dock är busshastigheten olika. QS kör ju på 133Mhz FSB medan ex. Sawtoothen kör på 100Mhz. Så i princip så borde den fungera fast endast gå i 600Mhz om inte multipliern höjs, villket antagligen involverar lödning.

  • Medlem
  • 2004-03-28 01:42

Har själv en QS 2002, blev litet nyfiken och måste fråga vad du bytte originalprocessorn mot?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-28 03:26

Enligt PowerMac G4 Service Manual så fungerar det troligtvis inte pga att det rektangulära processorkortet (om det är ett appleoriginal) sticker ut en bit utanför moderkortet på AGP-G4:an som har ett kvadratiskt processorkort. Se bilden

  • Avstängd
  • 2004-03-28 16:31

Jag undersökte lite med bilderna och jämförde med hur det såg ut innuti min Sawtooth, det borde faktiskt rent fysisk inte vara något problem. Skruvarna ser dessutom ut att sitta på samma ställen om man skall tro bilderna. Dessutom finns det ju tredjepartstillverkade cpu-kort som är ganska stora men ändå passar. Enda man kan komma att få trimma lite på är kylflänset men det säger ju sig självt, kanske inte superstort ingrepp det heller.

Men det är som sagt det jag nämnde med FSB'n, processorn kommer bara gå i 600Mhz (6x100) och inte 800Mhz (6x133) som den skulle göra i en QS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-28 17:07

Blir till att testa :)

Tack för alla svar grabbar!

Låter troligt att den kommer köra i 600Mhz dock, men det blir ändå en prestanda höjning med 50% för den 400Mhz sawtooth som den är tänk att sitta i. Återkommer när jag har testat.

För den som undrade över vilkent processorkort jag har satt i istället. Det blev ett Gigadesigns dual 1.33 Ghz som jag är supernöjd med. Enormt prestanda lyft!
köpte hos macsales.com i usa, kom med UPS efter 7 dagar, inga prolem. Rekomenderas!

Gamla grafikkortet har jag gett bort.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 17:22

Två länkar som kanske kan ge tips och ideer…

1
2

1
Bevaka tråden