Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook 800/933G4 prestanda

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan!

Har några frågor angånde Ibook.

1. Har hört att en iBook G4 800MHz är 3ggr så snabb som en AMD XP1700+, stämmer det?
2. Smider det bra att köra Photoshop och andra krävande program på en iBook? (dvs flyter det bra utan att datorn brinnerupp)
3. Vissa bärbara datorer klarar knappt någon 3d-rendering, hur klarar iBook det?
4. Jag har letat information om vikt och storlek, men hittar ingen.. någon som vet?
5. Går det att koppla iBooken till en vanlig CRT-Skärm?, och isf kan man ha mer än 1024x768 i upplösning då?
6. Är det någon som har nån bild på en iBook, så man vet hur den serut, bilderna på apple,com ser så tillgjorda ut.

Som ni kanske förstår så är jag ingen mac-användare.. men jag är sugen på en mac. har hört så mkt bra om mac. hoppas ni kan hjälpa mig med frågorna

Svar på fråga 4:a.

Mått och vikt: iBook G4 med 12,1-tumsskärm

* Tjocklek: 3,42 cm
* Bredd: 28,5 cm
* Djup: 23,0 cm
* Vikt: 2,2 kg

Mått och vikt: iBook G4 med 14,1-tumsskärm

* Tjocklek: 3,42 cm
* Bredd: 32,3 cm
* Djup: 25,9 cm
* Vikt: 2,7 kg

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 01:02

5: Ja det går, fast inte i orginalutförande utan du måste installera en crack som alltså inte stöds av Apple. Vet dock inte hur bra dessa fungerar.
6: En Google sökning gav detta: http://foto.joostblokzijl.com/view_album.php?set_albumName=IBOOK

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-29 15:17
Ursprungligen av KoTTeN:

5: Ja det går, fast inte i orginalutförande utan du måste installera en crack som alltså inte stöds av Apple. Vet dock inte hur bra dessa fungerar.

För mig funkar det fint, det lilla jag har använt det.
Är man osäker kan man läsa igenom forumet som finns på Screen spanning doctors hemsida och se vad folk har haft för eventuella problem.

Tack

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-28 09:54

Jag har några bilder på 14" om du går in på http://www.skatan.info
Klicka på Fotografier>Ibook

1. Jag har grymt svårt att tänka mig att en 800Mhz G4 kan vara 3ggr snabbare är en XP1700+. Snabbare kanske, men inte 3ggr.
2. Jag kör PS på min 2 år gamla Powerbook 800, flyter finfint.
3. Det beror på. Det är ingen värsting speldator. Kolla grafikkortets prestanda.

Hur som helst, du får inte bättre bärbar för pengarna.

trevligt, bra att veta att det flyter

Senast redigerat 2004-03-28 13:44
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-28 11:22

Jag kör både Photoshop o Illustrator CS och de flyter på bra, jag har 640mb ram.

Det låter ju väldigt bra dethär. det ända som jag är lite skeptisk mot är den begränsade upplösningen och tjockleken på datorn, 3,42cm är i det tjockaste laget tycker jag.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-03-28 14:24

Med screen spanning doctor får du stöd för andra upplösningar på extern skärm. Vad gäller tjockleken så blev jag faktiskt tvungen att stänga locket på min och mäta den, den upplevs definitivt inte som så tjock...

Det var trevligt att höra

jämförde priset på iBook på apple.se och apple.com, det var stor skillnad. =/

Man hittar inte appleprodukter billigare än på apple.se i sverige eller ?

Ursprungligen av Spoyner:

Det var trevligt att höra

jämförde priset på iBook på apple.se och apple.com, det var stor skillnad. =/

Man hittar inte appleprodukter billigare än på apple.se i sverige eller ?

På länken nedan hittar du aktuella priser på iBook på ett antal ställen, men om du är student får du rabatt på Apple Atore, och de priserna brukar vara svårslagna.

http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/ibook.asp

(Inte helt säker på att du kommer åt sidan utan att vara prenumerant på MacWorld, men jag tror att det ska fungera.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-28 15:39

Jag var som du; sugen på en mac men lite osäker. Provade iBooken hos en polare och bestämde mig på 15 sekunder. Fyll på med minne bara så klarar den det mesta fint. Framförallt märker man skillnad i hur den hanterar många öppna program samtidigt. Du behöver inte stäng program i tid och otid för att frigöra resurser...
Och av någon konstig anledning blir den inte så varm, man kan ha den i knät utan att ha en ikeakatalog mellan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-28 19:30

Jag har en athlon 1800+, 512MB och även en ibook G4 800, 640MB. Dessa 2 är ganska likvärdiga på standardprogram som finns till båda operativsystemen. Ex Word eller ICQ.

Om man vill jämföra på detta vis. Toast vs Nero. Itunes vs Mediaspelaren. iMail vs Outlook. Så anser jag att macen är snabbare och stabilare på dessa programtyper.

Jaja jämförelserna kanske inte är så rättvisa. Men det ger ju ett hum om hur snabb ibooken är då man jämför den med en PC, alltså inte 3 gånger snabbare...

Edit: Min Ibook kan ju vara onormalt slö förstårs, då jag inte jämfört den med en likvärdig Mac =P
//nelge

ok, jo jag tyckte det lät lite skumt att den skulle vara 3ggr snabbare.

men om man ska slänga i mer minne, hur mycket är lämpligt då?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:39

Max minne på en gång! Den har 128 Mb fastlött och en utbytbar. Att småsmussla med att lägga in 265 mb på den lediga är snålt, kör direkt på 512 ist. Köp helst inte minne direkt från Apple då de har ganska höga priser på just minnen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 23:11
Ursprungligen av KoTTeN:

Max minne på en gång! Den har 128 Mb fastlött och en utbytbar. Att småsmussla med att lägga in 265 mb på den lediga är snålt, kör direkt på 512 ist. Köp helst inte minne direkt från Apple då de har ganska höga priser på just minnen.

Hur enkelt är det att sätta in minnet själv då? Jag kan ingenting med datorer direkt ju. Hur mycket skiljer det ung. i pris mellan Applestore och andra återförsäljare på minne?

Garanti

Ok, låter dyrt med ett 512Mb minne, men det kanske är snålt med 256. Att sätta in minnet borde ju inte vara något problem, men hur är det med garantin? gäller den om man som privatperson öppnat chassit?

En annan sak som kan vara bra att veta är hur mycket garantin täcker, är det bara om produken har ett fabrikatfel eller gäller garantin för annat också?

Ursprungligen av Spoyner:

Ok, låter dyrt med ett 512Mb minne, men det kanske är snålt med 256. Att sätta in minnet borde ju inte vara något problem, men hur är det med garantin? gäller den om man som privatperson öppnat chassit?

En annan sak som kan vara bra att veta är hur mycket garantin täcker, är det bara om produken har ett fabrikatfel eller gäller garantin för annat också?

Att byta minne är lätt, och garantin ryker inte för det.
Apples garantier är som alla andras dvs. täcker fabrikationsfel. En bra idé är att köpa till Apple Care.

Okej, hur mycket kostar Apple Care, och vad täcker det?

Ursprungligen av Spoyner:

Okej, hur mycket kostar Apple Care, och vad täcker det?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/0W6FVeK8OBZQ2BfysIXiXSGW4os/0.0.7.1.0.5.61.0.6.0.0.0.0.3.1.1.0?76,65

På en av bilderna i inlägg nr 3 syns en kalender på desktopen!
Hur får man fram den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 12:46

Tjena, tittar också på en iBook. Är det något som sett 1024 MB RAM till vettigt pris? Har hitills bara hittat den på www.minnesbutiken.com

Low Profile 1.25 inch
SODIMM
1024MB
PC2100
200 pins
Swissbit Micron

3.164,50 kr

Omgående leverans

MB artnr: 1158
Tillv. artnr: SDN12864P1B12MT-75.

Funderar oxå på en iBook... När jag kollar på priser på ram mellan macoteket och applestore så blir det billigare för studenter att köpa från applestore... kanske nån hundring eller nåt + att man slipper pilla med det

1024 minne wow vill ha...

  • Medlem
  • 2004-04-03 17:52

I dagligt arbete tycker jag att min Pentium M 1,7Ghz och min iBook upplevs som likvärdiga, men det beror på OS X. Pentiumdatorn är i realiteten BETYDLIGT snabbare. En iBook kan jämföras i rå prestanda med en Pentium på runt 1,2Ghz skulle jag tippa. Ibland långsammare, och ibland betydligt snabbare.

Storleksmässigt är den ju perfekt, jag har min med mig i Spanien just nu. Prestandan på en G3/800 är tillräcklig för det mesta faktiskt. G4:an som säljs idag är lite snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 19:47

640 MB RAM är max i en iBook.

  • Medlem
  • 2004-04-03 19:53
Ursprungligen av Kira:

640 MB RAM är max i en iBook.

...om man inte stoppar i en 1GB-modul, för då får man 1,15GB.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 20:19

Shit... ok. Men det kostar pengar.

  • Medlem
  • 2004-04-03 20:25
Ursprungligen av Kira:

Shit... ok. Men det kostar pengar.

Det kostar att ligga på topp!

Med så mycket RAM får nog en iBook rätt fin sprutt.

Bevaka tråden