Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt bolag - kan det vara nåt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och en kompis ska troligen starta ett företrag snart och vi kollade lite på skatteverkets hemsida om hur man gör och detta dök upp. http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/enkla_bolag.html

En företagsform jag aldrig hört talas om…
Nån som vet om det är nåt att ha…?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 14:38

Enkla bolag används oftast inom byggbranschen när två företag går ihop för att tillsammans ha ett bolag i ett projekt. Ni skriver ett "samarbetsavtal" för det specifika projektet och när det är över upphör det enkla bolaget. Kolla Handelsbolagslagen på www.riksdagen.se för mer information (står i slutet av lagen under kapitlet Enkla Bolag).

Jag skulle rekommendera er att starta ett Handelsbolag vilket torde vara enklast för er som nystartade.

Enkla bolag är med andra ord inge bra för ett företag som kommer fortsätta finnas i all evinnerlighet?
Tack för svaret. handelsbolag ska jag kika närmare på.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 03:39

Enkla bolag en kombination av två redan existerande bolag så redan där stupar idén.

Om ni är riktigt seriösa och verkligen tror på idén rekommenderar jag istället ett aktiebolag. Det borde bli enklare för er om ni någon gång bestämmer er för att sälja bolaget vidare. Dessutom begränsar ni risken. Notera dock reglerna om fåmansbolag vilket är ogynnsamma skattemässigt om ni har färre än 12 delägare.

Ingen av oss har 100000 och vi tror egentligen inte på idén.
Det är ett reklambolag och stupar stup i kvarten, så vi ska bara ha det för att det är kul och se om det funkar. Sjysst att sätta på meritlistan också.

Ursprungligen av Laseranders:

Ingen av oss har 100000 och vi tror egentligen inte på idén.
Det är ett reklambolag och stupar stup i kvarten, så vi ska bara ha det för att det är kul och se om det funkar. Sjysst att sätta på meritlistan också.

Du behöver inte ha 100.000:- cash.

Men det är mycket kostnader med revisor och annat per år.

Skall ni köra i liten skala så kör Enskild firma och gör avtal imellan er.

Min son har enskild firma och är i kollektiv med andra http://www.pontonmedia.se/

Ursprungligen av Pirre+:

Du behöver inte ha 100.000:- cash.

Men det är mycket kostnader med revisor och annat per år.

Skall ni köra i liten skala så kör Enskild firma och gör avtal imellan er.

Min son har enskild firma och är i kollektiv med andra http://www.pontonmedia.se/

det blir nog den varianten faktiskt. Nästan alla vi pratat med har rekommenderat det. Ett gäng enskilda bolag kan registrera ett gemensamt namn, va?

(Se gärna min andra tråd om företagsnamnsregistrering)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-29 23:09

Enkla bolag är enligt Handelsbolagslagen "om två eller flera har avtalat att utöva verksamhet i bolag utan att handelsbolag föreligger".

Skillnaden mellan handelsbolag och enkelt bolag är att ett handelsbolag ska driva näringsverksamhet och föras in i handelsregistret. Det behöver man inte t med ett enkelt bolag. Skolboksexemplet på enkelt bolag är tre kompisar som kommer överens om att spela på hästar tillsammans och reglerar i avtal vad som ska hända vid t.ex. vinst!

Enklas bolag är alltså inte avsedda för näringsverksamhet!

1
Bevaka tråden