Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för kurs i multimedia?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 21:08

Jag riskerar att få hålla i gymnasiekursen Multimedia A (100 timmar) till hösten och har börjat kolla litteratur och programvara. Min ursprungliga idé var att knyta ihop text, bild och ljud med GoLive i kombination med QuickTime, eftersom det är det är de program jag kan, men jag har förstått att det snarare är Macromedia Director som är standard. Fördelen med Director tycks vara att det finns fördelaktiga skollicenser och kurslitteratur anpassade just för gymnasiekursens kursplan, men å andra sidan verkar det finnas ett utbrett missnöje med Macromedias programvaror ( http://99mac.se/forum/showthread.php?t=28420 )

Jag är själv i stort nöjd med GoLive 6 och upplever det inte som långsamt på något sätt, men Director är vad jag förstått ett bredare program, avsett även för produktion av CD-ROM osv, vilket motsvarar kursplanen. (Är Director förresten lika kompetent som GoLive och Macromedias egen Dreamweaver på att skapa Webbsajter?)

Vilka alternativ finns det till Director när det gäller CD-ROM-produktion? Eller bör jag satsa på Director?

Senast redigerat 2004-03-27 22:24
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-27 21:29

Director är ett program som gör animeringar/ljud, som Flash, fast bättre, liksom. Inte html, dvs det som ska vara "runt" filmen.
GoLive, Dreamweaver gör html, så man kan inte jämföra dom med Director.
Men om du vill proa Director, så tror jag man kan ladda ner en 30-dagars test (full version).
Gå till http://www.macromedia.com o kolla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 21:46

OK.

Jag var nyligen på ett seminarium om det svenska programmet Multimedialab (endast för PC) och fastnade inte direkt för deras försök att göra ett allt-i-ett-program. Jag fick sedan för mig att Director var en mer avancerad version av Multimedialab, men om det inte kan rendera html så...

Å andra sidan förstår jag då inte jämförelserna mellan Director och GoLive som görs i den tråd som jag hänvisade till ovan!

Ursprungligen av maca:

Jförresten lika kompetent som GoLive och Macromedias egen Dreamweaver på att skapa Webbsajter?)

Vilka alternativ finns det till Director när det gäller CD-ROM-produktion? Eller bör jag satsa på Director?

Jag skulle rekommendera att du kör kombinationen FLASH + Dreamweaver. Sen skulle jag rekommendera även användning av de andra programmen i Studio MX dvs. Freehand och Fireworks. Varför? interface mässigt är programmen snarlika och lättare för kursdeltagarna att jobba med. Programmen är tillräckligt svåra för det att dra igenom på en 100 timmars kurs. Sen om du får din skola att skaffa schoolsite licens för Macromedia Studio MX så sparar de mycket slantar.... Vi har köpt in till min skola en schoolsite licens för under 500 elever den kostade under 3000 euro. Om man jämför att köpa Edu-versioner av Studio MX tex. 20 licenser kostar dom över 250 euro st.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 21:59

Jo, Macormedias Studio MX 2004 verkar ge mycket för pengarna. Men menar du att jag dessutom inte missar så mycket i funktionalitet jämfört med Director? CD-ROM-produktion?

Ursprungligen av maca:

Jo, Macormedias Studio MX 2004 verkar ge mycket för pengarna. Men menar du att jag dessutom inte missar så mycket i funktionalitet jämfört med Director? CD-ROM-produktion?

Man kan göra ganska mycket i Flash/Dreamweaver eller Golive ochså. Det beror på hur planerar och lägger upp kursen. Men givetvis kan man göra en hel del mera i Director MEN programmet i sig kräver i sin tur mycket mer av Dig och dina elever. Du har endast 100 timmar och chansen är att slutresultatet är i princip det samma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-27 23:35
Ursprungligen av maca:

Danne V,

Jag tror att du pratar i nattmössan. Utifrån informationen på Macormedias sajt så kan jag inte dra någon annan slutsats än att man kan skapa färdiga sajter direkt i Director, html-kodade och allt. Någon som kan bekräfta?

Erkännes...jag använde Director MX för några år se'n, och dom kanske har lagt till möjligheten att exportera filer tillsammans med en och annan html-tag i version MX2004. Men att "skapa sajter"? Nä...
Så troligen läste du nog inte så noga, eller misuppfattade. Ladda ner på prov o se, vetja.

EDIT: Stvaefl

Director kan skapa Shockvawe filer som kan köras på nätet. Director är komplext. Skall man producera för CD-ROM anser jag LiveStage är det enda alternativet till Director idag. http://www.totallyhip.com/products.html

mTropolis är väl det enda programmet som konkurrerat med Director fullt ut, men det försvann spårlöst.

red ut begreppen vänner!! :-)

Tjenamors gubbar!
Verkar som det är lite gröt i kanalerna i dag i detta forum.. om ni vill reder jag gärna ut begreppen då jag ofta producerar olika sortert shower i olika format / program å former..

Låt mig först bara säga: Död över quark som köpte upp det eminenta programmet mTropolis å helt sonika la ner det.. I många branschtyckares ögon ett dråpslag... men men nu över till problemet.

Först å främst. det är skillnad på att skapa någon typ av multimedia komplett som html kod
eller att leverera ett innehåll med hjälp av ett webplugin (quicktime flash eller director tex)

Mitt snabba råd i denna fråga är.. Låt programmen göra vad de är tänkta till.

WEB:
Golive å Dreamweaver är html program med lite gröt tillagt som tex möjlighet till quicktime pill.
Detta genererar direkt begränsningar i vad man kan göra i dina "shower" släpp. fixa ett program som gör vad du tänk och är skapat för det bruket.

Multimedia content program:
Flash & director tex är till för att göra just det du vill göra å sedan kunna LEVERERA detta med en plugin på nätet eller som en självspelande fil på dator. Du kan använda golive för att skapa html koden som behövs för att "embedda" flashfilen i din vanliga hemsida eller html dokument.

mitt köpråd är..
Flash..

Bra program alla sätt när det gäller leverans på WEB eller cd skiva.. man kan göra fristående spelare för mac o pc med lätthet o Flash pluginen finns å stöder nästan alla datorer /browsers.

Plus detta kan du ha mycket annat roligt med flash....

Hoppas detta hjälper...

Tänk så här:

Bara för att MS Word HAR en html genererare skulle iallefall inte jag kalla det för ett HTML verktyg..
håller ni inte med?

Släpp Golive å du blir lyckligare.. tro mig....

Tomas
WGV Factory

Multimedia är dött, länge leve multimedia!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 23:46

Tack för klargöranden. Jag har laddat ned provversionen av Director och ska ta mig en titt, men första intrycket, tillsammans med inläggen här, pekar på att det skulle kräva en hel del tid för att ta till mig Director så pass på några månader så att jag kan använda det i min undervisning, dessutom skulle det säkert bli för avancerat för nybörjare på gymnasiet som ska läsa det som individuellt val, utan att gå på Medieprogrammet.

Multimedia A är ju obligatoriska grundkursen som alla elever på medieprogrammet läser i åk 2 (MM B ligger i åk 3 och är valbar).
MM A är tänkt att ge elementär kunskap i multimediaproduktion, och bör som första steg omfatta lite ljudredigering, lite bildbehandling, lite videoredigering osv osv på ett ganska enkelt plan, tillrättalagt för MM, dvs sådant som kan förekomma som inslag i en MM-produktion. Viktigt är förstås att gå igenom komprimering av olika typer.

Därefter bör eleverna få tillfälle att sammanställa några MM-produktioner med några olika författarprogram.

Det väsentliga i A-kursen är att de får insikt i multimedial berättarteknik, lär sig berätta, informera och påverka med en avvägd och planerad dynamik mellan de olika uttrycksformerna. Helst ska det vara en någorlunda vettig design och navigation också, inte bara något som är styrt av vad som varit populärt de sista veckorna på webben...

Programvara kan ju alltid diskuteras, det brukar vara olika program som är "inne" olika år...

Vad gäller de s.k produktionsprogrammen, så brukar eleverna snabbt förstå sådana ljudprogram som Peak, Deck, SoundEdit. För bildbehandlingen gäller naturligtvis Photoshop (men kanske också lite GraphicConverter för alla filtypernas skull), för video iMovie, Premiere eller kanske FC Express. Discreet Cleaner eller något liknande är ju att rekommendera också.

Som författarprogram, alltså sammanställningsprogram, i MM A räcker det nog med PowerPoint, Flash och Dreamweaver (ev även Keynote, det är så enkelt att det brukar gå in på några timmar). De kan alla ta in ljud, bild o video, och är väl att anse som "basic". (Det låter kanske lite lustigt att ta in PowPo, men det är ju så självklart att alla ska kunna det idag). iDVD rätt självklart som lagring. För några år sedan ingick att man skulle göra nån html-navigerad CD också, men det är inte så vanligt numera.

Director är onödigt i MM A, det bör komma i MM B, då eleverna lärt sig lägga en mera detaljerad storyboard, och har bättre insikt i de olika arbetsfaserna. Då bör man också ta "kompletmentärprogrammen", dvs GoLive om du kört Dreamweaver i MM A, Fireworks om du kört Flash i MM A, lite Logic och/eller ProTools. FC Express, om du inte tagit det i MM A.

Sätt inte ribban för högt i MM A... en hel del elever jobbar för första gången med mm, och snurrar lätt bort sig i filformaten och komprimeringsgraderna...

I MM B bör du ta in Director, men tänk på att lingo är svårbegripligt för många, en del fastnar ohjälpligt och ägnar timme efter timme åt revision. (De´ e´ ett litet helv... att knata mellan 8-10 elever som alla kört fast i lingo, och bara mååååste ha hjälp omedelbart:-)
De senaste versionerna av Director har många inbyggda beteenden, och i en sådan här kurs är det alltid tidsbrist för att uppnå kursfordringarna...
Acrobat har blivit ganska populärt som mm-program numera också, och bör kanske få några lektioner i B-kursen. Det är ju väldigt okomplicerat, men ändå kompetent som presentationsprogram och kommer antagligen att vara rätt vanligt när dina elever går ut om ett par år.
Dustin har fördelaktiga skolpriser...

Kolla lite på Skolverkets anvisningar för MM A

och MM B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 12:10

Jan-Åke,

Dina kloka tankar ligger i linje med vad jag urspungligen, men mindre utvecklat, hade kommit fram till!

Vad gäller ljudprogram så går mina tankar i första hand till Garageband. Jag har dessutom en tanke att QuickTime kan vara användbart. Photoshop (Elements) är självskrivet och Keynote (ev PowerPoint) klarar, som du skriver, det mesta på ett mycket enkelt sätt. Flash istället för Director rekommenderar alla hittills och det känns rätt, liksom iDVD.

Om jag sedan fastnar för GoLive eller Dreamweaver blir en ekonomisk fråga, där Macromedia med sitt Studio MX 2004 tycks ha bästa skolpriserna.

Anledningen till att jag överhuvudtaget började svamla om Director (som jag knappt visste vad det var, än mindre hade erfarenhet av) var att de lärmodedel i multimedia som jag hittade utgick ifrån Director (t.ex För fulla segel/Skandinaviska Databöcker).

Nu när det börjar klarna vad gäller programvara så återstår frågan om kurslitteratur. Precis som du säger så är ju det centrala i A-kursen berättarteknik och liknande. Har du några tips?

Tilläggas ska att Medieprogrammet inte finns på min skola (förutom i särskoleversion) och att den kurs jag erbjuder i Multmedia A riktar sig till elever på andra program som väljer det som individuellt val.

Ok, här kommer jag med en avvikande åsikt (igen):

När jag utbildade i multimedia (har hållit i flera olika utbildningar, bland annat de kurser du nämner men även multimediaexamen och diplomerad multimediaproducent) så satte vi ihop en enkel produktion i A-kursen med Authorware (om James Bond faktiskt)

Jag rekommenderar faktiskt Macromedia Authorware - det är ett alldeles makalöst program med vilket man kan göra mycket avancerad multimedia (där du blandar Director och Flash och Quicktime och ljudformat) jättesnabbt och jätteenkelt. Fördelen med Authorware är att du för att göra avancerade grejer som tex hålla reda på vilka frågor i vilka interaktioner som en person har svarat på och vad denne svarat, så behöver du inte skriva kod. Därför är det väldigt lämpligt för elearning och multimediaproduktioner som tex spel, demonstrationer, simuleringar och annat skojigt.

Du kan sedan leverera det du producerat på mac och pc, internet, nätverk eller CD-rom. En massa andra skojiga funktioner är tex stöd för att prata med webbservrar, databaser, import av RTF, ladda hem bilder och texter direkt från internet (för att i en CD-ROM-produktion ha levande data)

Nackdelarna är att utvecklingsmiljön bara finns för Windows (Macanvändarna som kör det gör det med Virtual PC) och att det såsom varande "storebror" till Director kostar mera. Men om man kollar vad man får och vad man kan producera på vilken tid, så vinner ett program som Authorware på att mera av det man oftast vill göra går fortare och lättare och kräver kortare utvecklingstid.

Mera information om Authorware 7 (aktuell version)

http://www.macromedia.com/products/authorware/

Min online-kurs/berättarstöd (för en gammal version av Authorware som heter 6)

http://kurser.intelligentmammals.se/aw/

På den senare finns lite mera länkar till siter om Authorware.

I övrigt så håller jag med övriga som talar om att man i A-kursen kan köra med enklare verktyg som tex PowerPoint, webbsidor. Macromedia Studio är med Dreamweaver, Flash och FireWorks) är min nästa rekommendation - för Flash är mycket mycket populärt. Men för att lära dem ett verktyg man kan arbeta med i verkligheten på en multimediaproduktionsbyrå - så är det nog Director och/eller Authorware och Flash som gäller.

Det är inte lätt att välja verktyg, såg att det dykt upp ännu flera produkter i Macromedias produktportfölj, men kika runt lite på dessa sidor:

Samlingssite för lösningar
http://www.macromedia.com/solutions/

varav just denna kanske är speciellt intressant för elarningsammanhang. Varje avdelning har lite fiffiga whitpapers och annat användbart längst ner.

Samlingssite för Elearning-lösningar...
http://www.macromedia.com/resources/elearning/

Lycka till!

/Ola

Macromedia Authorware skulle jag dock undvika. Skall man producera crossplattform så blir det bara bekymmer på macen...

Ursprungligen av pizzabudet:

Macromedia Authorware skulle jag dock undvika. Skall man producera crossplattform så blir det bara bekymmer på macen...

Min erfarenhet av att jobbat cross-platform med AW och andra program från Macromedia är ovanstående inte är sant på något sätt.

O.K. många åsikter. Hur många är det som egentligen har erfarenhet om vilka program som är lämpliga att använda i undervisningen. Alla elever är inte tokintresserade av datorer, multimedia, etc.
Det måste finnas en rimlig möjlighet att lära sig något och också att kunna se nyttan av det man lärt sig.
Macromedia Director är overkill och definitivt inte den väg man skall gå. Behövs dessutom licens för både PC och Mac om man vill att folk skall kunna titta på de färdiga arbeten på båda plattformarna.
Vi har haft många och långa diskussioner om vad vi skall använda för våra gymnasieelever. Vårt val föll på Flash. Dett p.g.a. användbarheten och priset. Flash används också på Designhögskolan i Umeå för att eleverna skall lära sig att göra presentationer på sina projekt.

M.a.o. min röst går till Flash.

Keynote och Powerpoint får våra elever lära sig använda i fyran...

maca
Kurslitteratur för MM A är ett knivigt kapitel... Det verkar som om många kursboksförfattare inte insett nivån riktigt, och en del går stundtals rätt högt över målet, det blir lite skjuta gökar med luftvärnskanon... Men om det är en IndVal-kurs, så kanske du kan räkna med att det finns ett genuint intresse i alla fall.

Jag tycker personligen att För Fulla Segel-serien är jättebra!
Förutom Multimedia A/MUM1201/Director8.5-boken du nämnde, finns ju ett par titlar om Flash och Dreamweaver också, som är riktigt vettiga, och fungerar finfint. I o m att de är upplagda i avgränsade steg, så kan ju snabba elever gå vidare individuellt, och de övningar som finns, känns logiska och med lagom svårighetsökning. (Om du har möjlighet, kolla För Fulla Segels Illustratorbok, den är suverän, vann vår omröstning "bästa kursbok")

Den lite mera teoretiska kursbok jag har mest erfarenhet av är Libers "Multimedia" av Berggren-Bergius-Granath-Sandahl (ISBN 47-07233-4). Den är tydlig, tar upp många olika sidor av produktionsarbete, och gör det på ett lättfattligt och klart språk. Den gör inga djupdykningar i något område, utan är ganska generell, men det är väl vad man vill ha i den här kursen. En del av de föreslagna övningsuppgifterna är väl lite si och så, men dem kan man ju skippa...:-)

I fråga om ren programträning är nog VTC oslagbart (Virtual Training Company, www.vtc.com. Jag har för mig att både Matton och Dustin för deras produkter, i annat fall kan man ju lösa det via web). Humoristiska, slagkraftiga tränings-CD-er, QT-filmer som kan visas på ena halvan av skärmen medan eleven själv jobbar på den andra. (Hörlurar är dock ett måste... :-).

Dessutom tycker jag att den inbyggda hjälpen i t ex Flash är klart underskattad. Där finns ju alla funktioner indexerade, med steg-för-steg-hantering. Och Macromedias site, med alla Flash-tips...

Jag förstår inte riktigt din undran om QT. Du bör förstås lägga in QT Pro i elevdatorerna för att de ska kunna få lite hum om alla codecar, men att sitta och redigera i QT verkar som en omväg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 22:49

Stort tack, jag ska kolla de titlar du nämner och även kolla de träningsmaterial som följer med programmen (har just gått igenom det som medföljer Director och fått en god uppfattning av programmets karaktär på det sättet).

I övrigt känns det tämligen klart att jag väljer Macromedia Studio MX 2400, med Flash, men Keynote/Power Point kommer säkert att åtminstone inledningsvis få spela en roll, även om nu dina elever, Micke, klarade av det i fyran!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-29 11:01

Hur vare med nattmössan, då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 17:03

Danne,

I ett infall av stor ånger över mitt, i det näramste grundlösa, utfall mot dig så raderade jag nattemösseinlägget härmodagen. Jag får dock skylla på Macromedias reklamspråk. Sanningen är väl att Director i bästa fall kan sägas skapa HTML-filer såsom Word kan det och att det definitivt inte är någon ersättare för Dreamweaver/GoLive.

Jag får väl själv bära nattmössan och sona mina synder.

Ödmjukast,
maca

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-29 17:17
Ursprungligen av maca:

Danne,

I ett infall av stor ånger över mitt, i det näramste grundlösa, utfall mot dig så raderade jag nattemösseinlägget härmodagen. Jag får dock skylla på Macromedias reklamspråk.
Ödmjukast,
maca

Du, jag ägnade själv tre dagar åt att försöka få iChat att funka mot AIM på Win i höstas på grund av Apple's medvetet missledande texter.
Allt e OK. Kunde inte låta bli att fråga..

Hoppas du hittar nåt bra!

Danne

Någon bad om en expert-åsikt i en annan tråd här kommer den.

Jag har personligen läst Multimedia A som ind. val i årskurs 2 på gymnasiet. (Naturvetenskapliga programmet, Christopher Polhemgymnasiet i visby) Och jag må vara dator intresserad, men Director föll mig helt i smaken faktiskt. Jag tyckte det var ett ypperligt program att jobba i. Man har färdiga "layers"(heter det så?) i "scoren" redan från början. Det är att jämföra mot Flash där man måste skapa ett nytt lager/layer för varje gång man måste ha ett nytt lager, vilket gör att Flash blir lite krångligare än Director. Tro mig, jag vet, efetrsom jag sedan läste Flash Programmering 100 p i årskurs 3
Jag hade svårare för Flash än för Director, även om jag vant mig vid Director innan så tyckte jag faktiskt att Flash var lite omständigt, och i en Multimediakurs är det oftast inte frågan om att göra webb-funktioner eller något som ska publiceras på en hemsida. Utan en CD-rom produktion, och då känns Director helt rätt. En hel info-skiva om våran skola är gjord av 5 elever i just Director, den blev skitbra kan jag avslöja, den hade itne blivit bättre med Flash.

Någon nämnde något om en bok som hette något med Director 8.5, den boken lånad ejag av min lärare, och när jag lånade upptäckte jag att de hade bara översatt övningarna i boken till svenska så alla skulle kunna förstå dem, vilket faktiskt räckte rätt långt. Jag kanske har kvar en av översättnignarna så kan du få se på en sån om du skulle vilja? Kan inget lova, men någonstans tycker jag att de borde finnas kvar här hemma..Fast iofs, det var ju i 2:an, och jag har sparat 3:ans saker, så de finns nog itne kvar vi närmare eftertanke.

Fördelen med Director är som någon nämnt att det är fruktansvärt fördelaktigt för skolor att köpa, de kostar i princip inget om jag minns rätt

Mitt råd; Go for Director!

Du minns nog fel. Director är inte speciellt billigt för skolor...

1
Bevaka tråden